Blog

Wanneer we nu eens geen spullen, maar enthousiast een goed verhaal gaan verkopen… Wordt de wereld daar niet een stuk mooier van?

Als klein jongetje droomde ik altijd over de toekomst. Een leuke baan, een mooie auto, telefoon van de zaak. Ja, als ik dat had was ik ‘een soort van’ directeur. Toen ik 22 was en mijn eerste contract tekende kwam ik erachter dat ik gewoon Steven was. Steven met een auto en een telefoon.

Voorvechter

Ik reed stad en land af om mijn netwerk op te bouwen en om kennis op te doen. Als thuiswonende bijgoochem had ik de tijd van mijn leven. Een aantal jaren en levensfases verder besefte ik me dat ik eigenlijk helemaal geen verkoper was, nooit geweest ook. Ik vind autorijden leuk, kom best lekker uit mijn woorden en heb van nature interesse in anderen. Als je dan door de jaren heen ook nog oprecht voorvechter wordt van een gezond en comfortabel binnenklimaat, is het niet gek dat er af en toe een project opdracht wordt.

Voldoening

Toch merkte ik dat het ‘scoren’ van een project mij geen voldoening gaf. Ik vond het soms zelfs lastig te accepteren dat ik werd gezien als ‘spullen verkoper’, terwijl ik voor mijn gevoel iemand had geholpen. De juiste warmtepomp, hulp bij tapwater berekeningen en ook nog een goed werkend ventilatie systeem.

Toen ik halverwege 2018 werd benaderd voor een rol als Productmanager ventilatie en verwarming dacht ik; Producten managen? Dat is 40 uur per week op een kantoor zitten met een Excel sheet voor je neus. Niks voor mij!

Omdat ik van nature nieuwsgierig ben, heb ik mijn gestreelde ego opzij gezet en ben ik toch op gesprek gegaan. Binnen tien minuten was ik om; Shit! Dit is echt vet!

Uitdaging

Op de hoogte blijven van de regelgeving en marktvraag, interne en externe trainingen geven, collega’s helpen met hun projecten en ook nog nieuwe producten en concepten ontwerpen.

Toen ik begon was onze nieuwe WTW al helemaal ontwikkeld, ik moest nog een aantal zaken regelen, zoals de gelijkwaardigheid. Ondanks dat dit niet echt maximaal uitdagend was, proefde ik bij mijn collega’s het enthousiasme en de trots. Zij waren immers wel van begin af aan betrokken bij deze ontwikkeling. Dat gevoel wilde ik ook ervaren. Trots zijn op ‘mijn’ product.

Nerd

Gelukkig duurde het niet lang voordat we een nieuwe ontwikkeling gingen opstarten. Yes! Ik ben er vanaf het begin af aan bij betrokken. Ik kan mijn mening geven en ik heb invloed op het uiteindelijke product. Ik had echt nooit verwacht dat ik daar zo van zou gaan stuiteren! Ik voelde mezelf af en toe echt even een nerd. En stiekem was ik daar nog best trots op ook.

Het liefste zou ik in deze blog al vertellen wat we gaan lanceren eind Q2 en wat mijn bijdrage is geweest. Gelukkig weet ik door mijn tien jaar verkoopervaring dat niet zo handig is😉.

Nu aan ons de taak om de puntjes op de i te zetten en de ontwikkeling af te ronden. Daarna de verkoop trainen en er voor zorgen dat zij worden besmet met hetzelfde enthousiasme als de afdeling product ontwikkeling. Want ik weet zeker dat het dan een groot succes wordt.

Want mensen kopen geen producten, ze kopen oprecht enthousiasme.

Over Steven van den Bergh

Steven van den Bergh (1985) komt als product manager over de vloer bij opdrachtgevers en adviseurs in de installatiesector. Dagelijks bezig met de combinatie van energiebesparing en gezondheid. Voorvechter van een gezond en fris binnenklimaat. In zijn vrije tijd toegewijd jonge vader en voetballiefhebber.

Bekijk alle berichten van Steven van den Bergh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.