
Aandacht krijgen is niet moeilijk. Kijk naar Gordon, Geert Wilders of Donald Trump en je ziet dat het kan. Als installateur wil je ook aandacht, maar vooral relevante aandacht, en conversie naar offertes en orders. En dan wordt het al een stuk lastiger. Interesse in je producten en diensten, dat bereik je alleen maar door relevant en origineel te zijn, en aandacht te géven.
Wat de meesten doen..
Ik zie veel collega bedrijven met dit gegeven stoeien. Het gros beperkt zich tot relatief sobere inzet van traditionele middelen; adverteren in lokale krantjes, huis-aan-huis-flyers, een actietje bij start stookseizoen, de wedstrijdbal bij de lokale voetbalclub, misschien eens in de tijd een algemene commerciële nieuwsbrief, en af en toe een incidenteel post op Facebook, maar zelfs dat laatste is al voor veel bedrijven vooruitstrevend. Niks mis mee overigens, maar hier is veel meer uit te halen.
Positief overvallen
En ik heb helemaal niet de wijsheid in pacht, en vind mezelf geen visionair, maar wat ik wel doe is creatief nadenken (en hier tijd voor nemen!), en redeneren vanuit van mijn potentiële klant. Waardoor wordt de hij op een leuke, creatieve, onverwachtse maar vooral doordachte manier, positief overvallen? Dat is de vraag die mij een groot gedeelte van de dag bezig kan houden…
Een paar voorbeelden
Zo stuurden wij onze klanten al ver voor de kou zich aandiende een lekkere warme winter muts, reden we met afgebakken franse stokbroden aan de spiegels rond om het festival Paperclip al la France te promoten, hebben we ooit een echte Frans Verhoeven (#FV15) cv-ketel laten ontwerpen, deelden we elke ochtend om 10 uur een Verspeeks Tips Van De Dag, publiceren we op onze site gerichte praktische filmpjes over het ontluchten of bijvullen van de ketel, en sturen we praktische nieuwsbrieven om de aandacht te vestigen op de oninteressante cv-ketel. De gesponsorde fietstocht heeft de pleisterplaats in ons magazijn. Er zo zijn er legio zaken die ons afgelopen jaren (op een meestal positieve manier) in de aandacht hebben gezet.
Tips
Een aantal tips om meer aandacht te genereren:
- Ga in de schoenen van je potentiele klant staan… Heel simpel, maar doe het gewoon eens! Ik doe het de hele dag… Het werkt, geloof me!
- Ben verrassend, doe net iets anders dan alle andere…
- Blijf altijd professioneel en praktisch. U bent en blijft een vakman, maar spreek de taal van de doelgroep. De klant moet het gevoel hebben dat het advies relevant is. Zie bijvoorbeeld deze nieuwsbrief met 5 goede tips.
- Leg de nadruk op zaken waarin je uitblinkt.
- Originaliteit, creativiteit en humor zijn onderscheidend. Je zult zien dat je ambassadeurs krijgt, die je acties delen. Tip: blijf altijd dicht bij jezelf
- Gebruik verschillende middelen voor verschillende doelen, zoals naamsbekendheid of instructie. Zo staan instructiefilmpjes op onze site, verwijzen we hierna in print en nieuwsbrieven, en zetten we de inmiddels beroemde bordjes structureel in. Maak eerst een plan, denk dan pas aan de middelen.
- De juiste persoonlijke toon. Installatietechniek blijft zeker op lokaal niveau mensenwerk. Tip: verrijk je database. Een goede klant op zijn verjaardag of trouwdag een bericht sturen is goud waard.
Valkuil
De grote fout die mijns inziens veel ondernemers maken, is dat zij denken dat Vitamine Aandacht draait om aandacht op wat jij als bedrijf kunt leveren. Draai het eens om: als wij de particuliere en professionele klant nou eens op het juiste moment de aandacht geven die hij of zij nodig heeft, dán wordt de aandacht pas relevant.
Alles is liefde
Afgelopen weekend, met Valentijnsdag, ontvingen 30 personen een liefdesbetuiging van ons. Omdat wij vakliefde voor installatietechniek combineren met liefde voor onze opdrachtgever, en ons personeel. Nu steeds minder mensen aan Valentijnsdag doen, betekent dat de kans dat je wél een kaartje van je installateur gekregen hebt, en niet van je stille aanbidder of partner, alleen maar toeneemt! 😉
Nu nog wat uitbroeden voor de Paasdagen.