
De meest in het oog springende randzaken rondom de VSK van 2016 in 19 alternatieve VSK Awards; een persoonlijke nabeschouwing van een week vakbeurzen in Utrecht. Uiteraard met een knipoog, en over de uitslag kan en mag gecorrespondeerd worden met het enige partijdige jurylid.
1)Beste binnenkomer
Een bakkie koffie vóór binnenkomst. Net regen en wind getrotseerd van parking of station naar de Jaarbeurs in verbouwing, en dan eenmaal binnen getrakteerd worden op een warme bak bonenvocht namens Vaillant. Dat het vergeleken met de barista-kunsten binnen, bij onder meer Euro-Index, Atag en Carrier, een schraal smakeloos bakkie was, doet er niet toe. Het gaat om het idee.
2)Grootste meevaller
In tegenstelling tot eerdere beurservaringen geen desolate lege plekken. Sterker nog: door de kleurrijke paden, de halindeling vanaf een centrale entree in hal 9, was de beurs misschien kleiner en niet marktdekkend, maar wel luchtig en vrolijk. Geen hokjes, geen hallen, maar een complete beursbeleving, en dat is een verademing. Goed geleerd van Elektrotechniek, waar de innovatiepleintjes treurig achter in de hallen waren gestald. Donderdag qua drukte een topdag.
3)Grootste tegenvaller
Het was in 2014 al geconstateerd. Op het gebied van sanitair vóór de wand heeft de VSK bar weinig meer te bieden. Sanitairprofessionals kunnen hiervoor beter een maand later de auto instappen naar de SHK in Essen. Enkel ‘newly weds’ Sphinx en Geberit showden groots hun prille huwelijksgeluk. Voortaan maar V&K?
4)Grootste nieuwswaarde
Actualiteit helpt altijd. En op het juiste moment inhaken is een kunst. De warmtepompsubsidie ISDE is een geschenk uit de hemel om overgebleven warmtepompscepsis bij de installateur te overwinnen. Het kritische rapport rondom koolmonoxide-ongevallen werd veelbesproken bij ketelfabrikanten, rookgasafvoerfabrikanten en bij bijvoorbeeld Uneto-VNI, dat nadrukkelijk de verantwoordelijkheid voor kwaliteitsverbetering naar zich toe trekt.
5)Grootste smile
Veel lachende gezichten in een aantrekkende markt. De beurs straalde, meer dan eerdere edities, positiviteit uit. De grootste big smile bij het doorgaans bescheiden Inventum. De Ecolution WTW-D won niet alleen een Award, maar ook de introductie van de Warmtewinner (lees: Ecolution Solo) trok veel bekijks. En natuurlijk: subsidie kunnen beloven zorgt altijd voor vrolijke snuitjes.
6)Grootste schade
Geen ingestorte stands of ander vervelend leed. Wel sneuvelde de VSK Award van Ambrava, vernamen we in ons dagjournaal met de award-winnaars. Secondelijm bood uitkomst.
7)Grootste persmap
Lang leve de digitalisering. Persmapjes stellen tegenwoordig niet meer voor een leafletje met een usb-stickje. De rolkoffertjes hoeven we gelukkig niet meer mee te nemen. Maar niet iedereen denkt aan onze rug. De perskamer van de Jaarbeurs bevatte een tweetal fabrikanten (Euro-Index en Inventum) die dachten nog ouderwetse multomappen te kunnen slijten. Uit beleefdheid eentje meegenomen. De rest ging retour afzender of richting de prullenmand. Lekker duurzaam.
8)Tofste beursactie
Een button van je digitaal gemaakte karikatuur bij Remeha, een cover van jezelf via een greenscreen bij Installatie en Sanitair, een goochelaartje bij Samsung; allemaal leuk. Maar ze haalde het niet bij de 3D vloer van Dyka. De fabrikant maakte van een leeg stuk beursvloer een deugd en fotografeerde op de VSK zo rond de 1000 mensen.
9)Fraaiste snuisterijtje
Liefhebbers van beursprullaria kwamen goed aan hun trekken. Zie links, hier vergroting. Custom-made-usb-sticks, zoals de toiletpot van Geberit blijven leuk. Duco had een kunststof Duco Box-replicaatje gevuld met heerlijke Belgische chocolade. Maar ook praktische gadgets. Van den Berg Afvoerputten leverde een wippertje voor het douchegootje (deed ik tot op heden met nagelschaartje van vrouwlief). Systemair trakteerde ons op een opvouwbare trechter van rubber. Bedoeld voor bijvullen van vloeistoffen van installaties, maar hier gaat ie bij de campingspullen. Anti-vermelding voor Ubbink, die half Nederland een keyfinder schonk die bij elk willekeurige hoge toon tot grote irritatie blijft afgaan. Wel handig om bij iemand te verstoppen die je wilt treiteren (tip: boven systeemplafond van collega).
10)Grootste verbeterpunt
Leuk die publieksparticipatie rondom de VSK Awards. Maar als alleen de bezoekers van de eerste dagen mogen stemmen, en alleen fysiek op de beurs, dan is het een beetje half werk. Volgende keer in een waterdicht online systeem, zodat het hele land mee kan stemmen? Past helemaal in the internet of things. Winnaars bekend op dag 1, zodat zij de volle beursweek kunnen pronken.
11)Beste culinaire verrassing
Zo’n avondopenstelling levert een keur aan voedsel op. Echt exquise werd het nergens, VSK 216 was down to earth. De bittergarnituur doet het goed. Wij nuttigden de smakelijkste bitterbal bij Honeywell. Maar niet onvermeld laten we fruitshakes van WTH, ambachtelijk gesneden door een goedlachse shaker annex goochelaar. Vermeldenswaardig: de knapperige Duitse bockworst bij Nathan en de concentrische nasi bij Burgerhout; minder klef dan op de collega-beurs in Hardenberg.
12)Beste muziek
Opvallend: geen Nederlandstalige volkszangers. En waren voorheen Grohe en Sphinx de muzikale knallers met een grote naam op een groot podium, deze editie was er een van de dj’s. Sfeervol, stemmig, of iets te luid, het werd toch gauw een beetje een weinig onderscheidende eenheidsworst, al deze Armin van Burens in de dop. Met ongemakkelijk dansende vertegenwoordigers. Mijn persoonlijke schot in de roos: de ‘singer songwriter’ bij Carrier. Klein, stemmig, sfeervol.
13)Grootste muzikale misser
Silent disco’s doen het prima op festivals, maar niet op beurzen. De discovloer met koptelefoons heb ik bij Wilo niet gevuld gezien. Mensen komen blijkbaar naar een beurs om te praten met elkaar, en dat is dus ook voor Wilo eigenlijk gewoon goed nieuws.
14)Meeste spektakel
Knappe marketing bij Remeha, dat gigantisch uitpakte. De grootste stand waar het meest gebeurde qua traffic, qua entertainment. Een skybox als dj-booth, en lenige dansers. Dat de dj de inhoudelijke kennissessies in het theater soms overtrof, is ze vergeven. Ook een goed verhaal: Nul op de Meter kan prima met (groene) gasgestookte toestellen. Niet de meterstand, maar de CO2-reductie moet centraal staan in dit streven. Nobel gemeenschappelijk doel voor de ketelbranche. En dit jaar geen racemonsters en pitspoezen, maar een verantwoorde Volkswagen Golf aan de stekker, die bovendien weggegeven werd.
15)Grootste mislukking
Mislukking wat mij betreft de goedbedoelde VSK Games. Laat het bieden van vertier maar lekker over aan de exposanten.
16)Meest uitdagend
Het oog wil ook wat. Op een beurs waar 80 procent man is, scoort fraai verpakt en gastvrij personeel van het andere geslacht. En dan zijn alle rolbevestigende clichés geoorloofd. En het kan chique, of wat minder chique. Bij Hamswell dromden mensen samen wanneer er live gedouched werd in hergebruikt water. Dat zal na 4 dagen een sinaasappelhuidje hebben opgeleverd. Loodgieters Luigi en Mario, troffen we ook, in dienst van Van Walraven, tijdens hun drinkpauze bij de goed geproportioneerde promodames van Air Quality, die ook ons dagjournaal mochten openen. Mario en Luigi, in wat minder charmante carnavalspakken, zijn niet blind.
17)Meeste zweetlucht
Stond u vroeger ook al bij de boksbal op de kermis? Waar de lokale spierbundels hun testosteron konden etaleren? Nou, bij VSH konden beursbezoekers hun spierbundels laten zien door met een mechanisch apparaat zo veel mogelijk kilo’s te tillen. En dan met een rood doorlopen kop, klotsende oksels en nadampende spierbundels de beurs over.
18)Beste cover
Heel veel lezers, volgers en beursbezoekers gingen op de foto voor onze fotoactie (klik hier voor alle foto’s). Eén cover, sprong er wat mij betreft uit. Het gebeurt niet elke dag, dat je als redactioneel hoofd van het leukste vakblad van het land, op de foto mag met het volledige personeelsbestand van een van de bedrijven in je doelgroep. Genoten van de reacties op de stand, maar ook van de reacties op onze dagjournaals, hier terug te kijken.
19)Hardst de plank misgeslagen
Guerilla-marketing kan creatief, geestig of gepast zijn. Remeha, dat als allerlaatste ketelfabrikant (dik 3 jaar na koploper) haar slimme thermostaat-oplossing presenteert, spoelde met deze wildgeplakte sticker de meer pionierende collega’s door de plee. Kwestie van smaak, maar ook de beste marketeers kunnen een slechte dag hebben.
Overigens: de uitslag van deze alternatieve Awards van 2014 teruglezen? Dat kan hier.
Meer VSK? Kijk in het dossier, lees de hashtag #VSK of de timeline van @installatie op twitter terug, en lees de komende edities van ons vakblad.
Nazending van Ubbink: werkhandschoenen met smartphonevingers, oversized t-shirt en een alcoholmeter. De zure nasmaak van de irritante keyfinder is weggespoeld.