
Even tekenen bij het kruisje? Nee! In tijden van strakke regeltjes, het afschuiven van verantwoordelijkheden en de claimcultuur, doen wij het als installatiebedrijf weer net weer even iets anders. Wij willen nergens een handtekening voor hebben!
Niet op een offerte, niet op een opdracht, niet op een werkbon en niet voor een onderhoudsabonnement. Nergens! Sterker nog, als de monteur terug komt met een getekende werkbon, kan hij van mij een schop onder zijn kont krijgen :-).
Wantrouwen
Een handtekening is namelijk in mijn ogen een kwestie van wantrouwen. We vertrouwen je niet, dus tekenen graag. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je vertrouwen geeft, je vertrouwen terug krijgt. Van je klant, leveranciers en medewerker. En ik ben er van overtuigd dat je dan elkaar omhoog stuwt in kwaliteit en eindtevredenheid.
Het enige waar ik mijn handtekening graag onder zet, zijn de contracten met onze medewerkers. Deze handtekening is namelijk een zekerheid voor hén. Niet voor mezelf, om bij overgang van een medewerker, concurrentiebeding af te dwingen of studiekosten terug te krijgen, nee zekerheid voor de medewerker.
Misbruik
En natuurlijk gaat daar iemand een keer misbruik van maken. Dat klopt. Daar zijn we ons van bewust. En dat is pech. Vooral voor hem of haar, want hij zal nooit meer een klant van ons mogen worden. Wij willen fans en ambassadeurs om ons heen, geen mensen die zogenaamde rechten denken te ontlenen aan een handtekening.
Eerste opdracht
Vorige week belde een nieuwe verzekeringsexpert met een eerste opdracht voor lekkagedetectie en reparatie, omdat hij goede verhalen had gehoord van de buurvrouw waar wij een lekkage hadden verholpen. Hij wilde alleen wel getekende werkbonnen en urenstaat ontvangen na de werkzaamheden. Helaas… Dat gaan we niet doen, nog niet bijna. Hij laat zien dat hij geen vertrouwen in ons heeft, en dat is geen goede basis voor een samenwerking met ons! Wie vertrouwen geeft, krijgt het dubbel en dwars terug.
Helemaal met Martijn eens, als je eerlijk betrouwbaar en integer bent is een handtekening niet nodig, wij werken al 60 jaar zonder handtekening, en dat geeft vertrouwen
Das goed om te horen Egbert… Top!
Wat een mooi principe om een bedrijf op te bouwen en daarmee de goede medewerkers én klanten aan je te binden. Hulde en dat maar meer bedrijven dit principe in hun bedrijfsvoering mogen opnemen.
Dank Jaap! En ik denk dat we behoorlijk wat stof hebben doen opwaaien met deze blog… 🙂
Ook wij werken al jaren op deze manier, door vertrouwen te geven krijg je het ook terug
en door mensen de keus te geven blijven ze vanzelf trouw.
Martijn,
Mooi artikel helaas wordt er op veel plaatsen anders over gedacht
voor kwalitatieve RGA-kanalen in RVS kan je terecht bij Opsinox
Niks aan toe te voegen. Leuk om te lezen dat er mensen zijn die er exact hetzelfde over denken als ik 🙂 🙂
Martijn, ben het gelijk met je eens maar vraag me wel af waarom er 40% betaling vooraf wordt gevraagd, is het vertrouwen dan toch wat minder groot als geschetst?
misschien omdat de kosten ook gemaakt worden (uren en materialen inkopen) een installatiebedrijf is geen bank
martijn wij vragen geen aanbetaling van 40% maar wel een handtekening en die aanbetaling is denk ik evenveel waard als de handtekening toch?