fbpx
Blog

Deze vraag houdt mij al vele jaren bezig maar een bevredigend antwoord heb ik eerlijk gezegd nog niet kunnen gevonden.

Zeker nu de markt aantrekt en daarnaast goed vakbekwaam personeel steeds schaarser aan het worden is, zóu je denken dat installateurs ieder boekjaar met een mooi positief financieel resultaat afsluiten. Een resultaat waar we trots op mogen zijn en welke in verhouding is met de risico’s die wij bij onze projecten dagelijks moeten nemen. Een resultaat welke een stevige basis legt voor de continuïteit van onze bedrijven en welke het mogelijk maakt om te kunnen investeren in kennisontwikkeling en het overbruggen van de mindere perioden die er ongetwijfeld ook in de toekomst nog zullen komen.

De harde cijfers laten een andere werkelijkheid zien. (onderzoek Accountants- en adviesbureau Rüh,  Haegens & Molenaar).

  • Slechts 25% van de installatiebedrijven tot 100 medewerkers verdient echt iets onder aan streep
  • 20% van de installatiebedrijven tot 100 medewerkers maakt verlies!

Doen waar je goed in bent

De kopgroep heeft veel minder faalkosten dan de rest. Zij hebben gewoon minder uren nodig om een klus te klaren dan de andere partijen. Zij doen alleen dát waar ze goed in zijn en hebben hun organisatie zowel intern als extern hierop perfect afgestemd. Zij hebben goed inzicht in de prestaties en kunnen hierdoor tijdig bijsturen. Zij zitten er bovenop en houden elkaar hierdoor continue op scherp.

Behoor je (nog) niet tot de koplopers? Hierbij enkele tips om al wat stappen te maken:

  • Ken je kostprijs à reken met de juiste uurlonen.
  • Schat risico’s goed in.
  • Neem enkel werken aan waar je kennis van hebt en passen binnen je orderportefeuille.
  • Zeg vaker nee tegen klanten en/of projecten die niet bijdragen aan het rendement.
  • Doe enkel dat waar je ook werkelijk goed in bent.
  • Heb voldoende inzicht in de opbrengsten en kosten.
  • Stuur niet op omzet maar op rendement.
  • Alleen wanneer je operationeel op de werkvloer in control bent en blijft verdien je geld.
  • Houdt al tijdig rekening met komende prijsverhogingen. In 2018 zullen loonkosten(cao), materialenkosten en onderaannemers zeker stijgen.
  • Werk altijd met een gezonde marge voor winst.

Ongetwijfeld zijn er nog legio andere ideeën om het rendement van je installatiebedrijf te beteren.
Ik hoor ze graag.

 

Over Marc van Delft

Marc van Delft (1966) is directeur van totaalinstallateur en technisch dienstverlener Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft blogt over mensen, gebeurtenissen en observaties die hem inspireren, prikkelen, of van invloed zijn op het bedrijf.

Bekijk alle berichten van Marc van Delft

14 reacties op “Waarom willen installateurs geen geld verdienen?

  1. frank lommers schreef:

    en marc onder welke groep vind je dat jullie zich bevinden?
    met een omzet van bijna 11 miljoen ?

  2. Leo groeneveld schreef:

    Marc, je hebt helemaal gelijk, nog een tip aan die bedrijven die niet tot die kopgroep behoren: ga eens in de keuken kijken bij een collega! leer van elkaar en met elkaar.
    De komende jaren is er werk genoeg laten we ervoor zorgen dat we kwalitatief goed werk afleveren voor een redelijke prijs.

  3. Mees schreef:

    -vergroot je kennis en vakbekwaamheid, weet waar je mee bezig bent;
    -maak het werk af, stel in bedrijf en regel in;
    – geef direct nazorg, laat klachten niet sluimeren. Uiteindelijk kost dat meer.

  4. hjbarrink schreef:

    makkelijk lullen,er zijn bedrijven in onze omgeving die ketels weghangen voor rond de twaalf honderd euro .inclusief montage.

    • Eddy Buiting schreef:

      Doen ze dat goed, veilig en naar tevredenheid? Adviseren ze, leveren ze nazorg, service etc? En ga je hierin mee, of denk je: ik ga het anders doen.?

  5. Roy Ramakers schreef:

    Mooi omschreven Marc en goede tips! Deze vraag heeft mij ook lang beziggehouden. In sommige perioden is er werk zat en toch blijven installateurs mekaar met lage inschrijvingen/prijzen werk afpakken en kapot maken.
    Als iedereen in de installatietechniek hier nu wat van opsteekt kunnen de mensen die het werk uitvoeren ook eens naar inspanning beloont worden. Wordt het vak in de toekomst misschien weer interessant voor de jonge generatie!
    Echter momenteel zie ik helaas nog steeds een teruggang in kennis (uitzonderingen daargelaten) binnen installateurs, bepaalde specialisten zijn helemaal niet aan te komen en nasleep in projecten en daardoor de faalkosten alleen maar toenemen.

  6. Mvh schreef:

    Idd neem er vele adverteert voor minder dan 1200 Incl btw!! en een hoop ellende qua opknappen niet conform eisen etc. O ja en wel alle branche certificaten en OK (o nee) cv

  7. Bas schreef:

    Als ik er iets aan toe mag voegen, ken je klant! Durf te vragen naar de kwaliteit van jouw dienstverlening.

    Zorg dat de altijd op de hoogte bent van de verwachting en ervaringen van jouw klanten. Stuur altijd op verbetering. Jouw meer dan tevreden klanten zorgen voor de beste nieuwe klanten.

  8. Wim westendorp schreef:

    De erfenis van slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde van een lage prijs.

  9. Rudiger schreef:

    Verhogen van het rendement gaat het makkelijkste als er geen fouten, restpunten of klachten hersteld hoeven te worden.

    Om dat goed in te richten is kwaliteitsborging in de vorm van commissioning een mooie optie.

    Bij Dwa hebben ze in diverse projecten hier ervaring mee opgedaan. Dat beviel de aannemers zo goed dat ze nu hun interne processen aan het herzien zijn.
    Commissioning bij alle projecten!

    Kijk op de site en neem contact op als je er meer over wilt weten.

    http://m.dwa.nl/podium_vervolg.php?id=13834

  10. Mark van Eck schreef:

    Tuurlijk heeft Marc gelijk.
    In theorie, gaat dit verhaal altijd op.
    Maar de praktijk is wel anders immers wat ik al regelmatig lees, hoor en mee maak.
    Ketel plaatsingen gaan nog voor veel minder dan “we” willen.
    Er is zelfs een mooie tv reclame (install center) over, laat de branche vertegenwoordiging (oa VNI) daar een wat aan doen…..
    Maar ook de ketelfabrikanten willen verkopen, maakt niet uit aan wie (warmte service)
    En dan de klant, vele zal het een “rotzorg” zijn, als ie maar goedkoop werkt…

    Groetjes, Mark

  11. Sander schreef:

    Waar de fout in zit dat aannemers eerst teveel geld weg strijken.Waardoor te weinig uur gecalculeerd wordt en de monteurs onder druk worden gezet.Vind je geen dat bijna niemand deze goede baan nog wel wat ook slecht betaald wordt.

  12. Herkel schreef:

    [verwijderd vanwege grof taalgebruik]

  13. Jos schreef:

    Beste Herkel,

    Kun je in goed ABN uitleggen waar je reactie op is gebaseerd ? enge ziektes daarbij vermijdend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.