fbpx
Blog

Ik frons mijn wenkbrauwen bij de servicebon: er is een servicebezoek van een monteur gewenst, omdat er zoveel herrie vanuit de badkamer komt. Benieuwd wat me nu weer te wachten staat!

Op het opgegeven adres doet de man des huizes met een getergd gezicht de deur open, achter hem zie ik het geïrriteerde gezicht van zijn vrouw. Ze zijn boos. Heel boos. Op dat stomme systeem dat de installateur op de verwarming heeft gezet. Sinds het systeem er is, doen ze geen oog meer dicht door de herrie. Het lijkt wel of er een drummer op de badkamer zit die dag en nacht concerten geeft.

Radiatoren

Op zolder is niets bijzonders te zien aan de opstelling van de CV-ketel en de daar aanwezige radiatoren. Dan eens een verdieping lager kijken in de slaapkamers. Ook daar is niks speciaals te zien, behalve een draadloze ruimtevoeler die als thermostaatknop lekker warm onder de vensterbank én achter een gordijn zit. “De temperatuur op het display klopt hier ook al nooit, het is hier altijd koud terwijl de knop 24 graden aangeeft”, verzucht mevrouw. Gelukkig is dat heel gemakkelijk op te lossen door een losse ruimtetemperatuurvoeler op een betere plek toe te passen.

Ik begin te vermoeden wat het probleem is, dus: op naar de concertzaal. Als de deur opengaat, zie ik een zeer ruime badkamer met een mooie designradiator. Een draadloze thermostaatknop doet als ruimtevoeler zijn werk. En inderdaad galmt er een prachtig ‘takke takke tak’ door de betegelde ruimte. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend irritant is, vooral als de omgeving stil is en je een poging doet om te slapen.

Verkeerd om

Gelukkig kan ik zowel de installateur als de bewoners geruststellen. Dit probleem komt helemaal niet uit die ‘stomme knop’. Dit batterij-gevoede knopje kan niet eens een dergelijk geluid produceren! Tijdens de verbouwing van de badkamer zijn per abuis de aanvoer- en retourleiding van de radiator verwisseld. Daardoor pompt de circulatiepomp van de CV-ketel het aanvoerwater via de retour de radiator in en het water via de thermostaatkraan (en dus de aanvoer) de radiator weer uit. Hierdoor veroorzaakt de kraan in de radiator dit geluid. Omdat het geluid inderdaad vooral hoorbaar is als de thermostaatknop dicht loopt, is het begrijpelijk dat deze de schuld krijgt. Maar na mijn uitleg snappen zowel de installateur als de bewoners gelukkig dat de knop helemaal niet het probleem veroorzaakt.

Voor drumconcerten zetten de bewoners tegenwoordig een cd’tje op, de badkamer is na de aanpassing van de radiatoraansluiting door de installateur een oase van rust.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

5 reacties op “Drummer in de badkamer

  1. john schreef:

    Sorry hoor maar als dit door een installateur is aangelegd kan ie beter omscholing aanvragen. Niet voor het gemaakte foutje hoor die zijn er zo ingeslopen en dus ook zo gemaakt.
    Maar als je dit probleem als installateur niet zonder tussenkomst van een derde partij op kan lossen klopt er iets niet. Het bekende takke takke ttttrrrrrrrrrrr geluid is 99% van de 100% aanvoer en retour omgewisseld.

    even aanvoer en retour omwisselen bij de verdeler en probleem opgelost of misschien is er in de vloer gekoppeld? Ook dan zijn er nog steeds simpele oplossingen. Onderblok draaien of een ander plaatsen enz enz.

    Vind het knullig dat hier een derde partij voor bij moet komen maar das mijn mening he.

  2. Henrie Glasius schreef:

    VVian ben het niet gouw eens met iedrereen maar nu we met John.
    Zelfs met de hand zou je het temperatuur verschil kunnen voelen.

  3. Yvian Jenniskens schreef:

    Heren, jullie zouden verbaasd zijn hoe vaak ik dergelijke “storingen” aan HR80 of HR92 knoppen heb moeten oplossen…..

    Ben het met jullie eens dat het niet zou moeten kunnen maar helaas is de waarheid anders.

  4. Hans schreef:

    Bij ons huis, gebouwd in 1975, is de aanvoer en retour ook verwisseld tussen boven en beneden verdieping. Moet het nog een keer laten oplossen, maar er zal wel geen sprake meer zijn van garantie door de oorspronkelijke installateur. Mogelijk is ooit bij het vervangen van de CV-ketel op de bovenverdieping de verdeling goed gemaakt voor boven. Wellicht heeft het eerst andersom gezeten (boven verwisseld, onder goed.) Is hier een eenvoudige oplossing voor? Tussen boven en beneden lopen 2 parallele pijpen door de meterkast. Het betreft gelaste stalen buizen.

  5. Marcel schreef:

    Na een aantal jaren met een wel hoge gasrekening werd ik gevraagd om de boel te komen controleren want de installateur die het (staande) toestel geïnstalleerd had was inmiddels op de fles. Omdat het een vr toestel betrof heb ik daar een nieuwe HR toestel mogen installeren. Bij het in bedrijf stellen leek het dat ik de aanvoer en retour verwisseld had. Bij verder onderzoek bleek de pomp in het staande toestel omgedraaid te zitten. De installateur had dus zijn fout goed gemaakt door de pomp te draaien. Ik heb netjes de aanvoer en retour gewisseld. Binnen enkele jaren had de klant zijn investering terug verdiend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.