In de jaren ’50 was de kolenkachel de koning onder de verwarmingsapparaten. Meer dan 70 procent van alle Nederlanders hadden een kolenkachel in huis. Een minderheid maakte gebruik van de oliekachel en een bijna verwaarloosbaar deel stookte op gas. Met de opkomst van aardgas werd de kolenbranche in de verdediging gedrukt.
Maar de kolenboeren zouden strijdend ten onder gaan. Met slimme verkooptechnieken werd de kracht van de kolen optimaal benut. Het geheime wapen? Gezelligheid. De kolenhaard was de plek waar iedereen omheen kwam zitten tijdens koude avonden. Veel focus werd gelegd op deze ‘leefwarmte’ die veel beter zou zijn dan de ‘koude’ aardgaswarmte.
Content marketing voordat contentmarketing bestond. Spelen op het welbevinden en geweten van de eindgebruiker. Een techniek die we in meerdere transities terugzien, ook vandaag.
Sven Ringelberg schrijft regelmatig blogs over de energietransitie. Bekijk ook zijn boek over de overgang op aardgas en lessen voor onze huidige energietransitie.
Heeft u bijzonder archiefbeeld, een verhaal uit de oude doos, of een mooie ‘Installatie van weleer?’ Via deze link kunt u materiaal uploaden.