fbpx
Installatie van weleer

Koninklijke knoppen

Wie kent hem nog, de klassieke radiatorknop van Danfoss. Hier in een bijzondere toepassing: de koninklijke wagon van de Sr8. Het stalen rijtuig werd in 1932 gebouwd door Werkspoor in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen, en in 1953 omgebouwd tot een de koninklijke wagon NS 8 voor Prins Bernhard en de vier prinsessen, die hiermee door binnen- en buitenland konden reizen.

trein-koninklijkHet salonrijtuig is voorzien van een werkkamer, begeleidersvertrekken voor de prinsessen, 2 slaapkamers en 2 badkamers. Opvallend detail: het rijtuig is destijds speciaal voor de slechtziende prinses Marijke aangepast. De vertrekken in de wagons worden verwarmd door middel van stoomverwarming, met bediening via de thermostaatknoppen. Voor de opwekking van elektriciteit werd gebruik gemaakt van een dieselgenerator. Ander opvallend detail: om te kunnen bellen, moest op de stations verbinding gemaakt worden met een telefoonlijn.

danfoss-2Deze wagon is in originele staat te bewonderen in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Overigens kunnen liefhebbers van klassieke installatiedetails hun hart ophalen; in het Maliebaan-station, gebouwd in 1874, zijn een keur aan klassieke toiletgroepen en gietijzeren ledenradiatoren te bewonderen, met klassieke aansluitingen en details.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.