Wie kent hem nog, de klassieke radiatorknop van Danfoss. Hier in een bijzondere toepassing: de koninklijke wagon van de Sr8. Het stalen rijtuig werd in 1932 gebouwd door Werkspoor in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen, en in 1953 omgebouwd tot een de koninklijke wagon NS 8 voor Prins Bernhard en de vier prinsessen, die hiermee door binnen- en buitenland konden reizen.
Het salonrijtuig is voorzien van een werkkamer, begeleidersvertrekken voor de prinsessen, 2 slaapkamers en 2 badkamers. Opvallend detail: het rijtuig is destijds speciaal voor de slechtziende prinses Marijke aangepast. De vertrekken in de wagons worden verwarmd door middel van stoomverwarming, met bediening via de thermostaatknoppen. Voor de opwekking van elektriciteit werd gebruik gemaakt van een dieselgenerator. Ander opvallend detail: om te kunnen bellen, moest op de stations verbinding gemaakt worden met een telefoonlijn.
Deze wagon is in originele staat te bewonderen in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Overigens kunnen liefhebbers van klassieke installatiedetails hun hart ophalen; in het Maliebaan-station, gebouwd in 1874, zijn een keur aan klassieke toiletgroepen en gietijzeren ledenradiatoren te bewonderen, met klassieke aansluitingen en details.
Heeft u bijzonder archiefbeeld, een oud gereedschap, een verhaal uit de oude doos, of een mooie ‘installatie van weleer? Via deze link kunt u materiaal uploaden.