fbpx
Installatiefouten

Dikke gaslekkage

6

Je komt voor onderhoud bij een nieuwe klant en meteen zie je dat er aluminium tape op de verbinding zit tussen ventilator en venturibuis naar de brander. Dat betekent een dikke gaslekkage. De vorige monteur bleek bij het defect raken van de ventilator een exemplaar van een ander type te hebben gemonteerd. De gaslekkage werd opgelost met aluminium band. Opvallend: op de factuur stond wél de goede ventilator. Deze monteur gaf zijn fout toe en heeft de installatie op zijn kosten weer hersteld.

Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.

6 reacties op “Dikke gaslekkage

  1. Google Assistant schreef:

    Dit is echt beetje overtrokken onzin, gaslekkage is er Niet want de ventilator zuigt dat weer aan, draait de ventilator Niet dan is er ook GEEN gas!

    Stemming makerij dit weer.
    Ventilator is zeker de goede, behalve de afdichting die mist verwacht ik tussen de ventilator en de zoals jij noemt de venturibuis naar de brander.

    Er zit ook een hele oude gloeiplug set in en daar hoor je jou niet over.!
    Ook mist de aan zuigbuis aan de ventilator en daar staat ook niks van te lezen,

    Dus of volledig bericht en nagevraagd of alles klopt.
    Of geen onzin bericht.

    • Daniël schreef:

      De foute gloeiplug set is degene waar een los glaasje in zit, die is vanaf de buitenkant glad. Hier zit het glaasje al in de houder.

      Bij een gaslekkage na de ventilator in de mengbuis of koppelstuk. Lekt er een brandbaar mengsel. Als dit opnieuw wordt aangezogen zuigt dmv venturi werking bij het gasblok extra gas bij. Er lekt dan een explosief mengsel weg, wat weer meer gas aanzuigt. Snap je nu de gevaarzetting? Ketel van de muur, huis weg.

      De luchtaanzuigbuis is waarschijnlijk weggehaald voor de foto.

    • Frank schreef:

      Ventilator is van een smartline, verder ben ik het eens met Daniel en Eric

  2. Erik schreef:

    Knap van Daniël dat hij de moeite wil nemen de persoon van reactie nummer 1 uit te leggen waar dit fout gaat.
    Helaas blijven er altijd mensen actief in ons vak, niet gehinderd door enige technische kennis en moreel besef….Jammer

  3. Hendrik schreef:

    Bij de nieuwe gloeiplugset zit een aardedraad op het gloeiplug. Ventilator is van een Smartline inderdaad. Moeilijk te oordelen of dit een gebrek aan technische kennis is of een noodoplossing die niet hersteld is. Laat ik vooropstellen dat je dit niet zo moet plaatsen of achterlaten. Wat ik nog wil benoemen en veel om mij heen zie is dat de servicemonteur vaak kort de tijd heeft voor het oplossen van een storing. Hij (zij) staat de hele dag vol gepland en een een bezoekje aan de groothandel voor de juiste ventilator nekt je. Dat wordt ook een issue met het vakmanschap CO. Staat je onderhoud aan een cv ketel te doen zie je een pvc luchttoevoer of geen beugels aan de rga. Afkeur volgens het boekje! Veel bedrijven weten hier nog geen tijd voor te maken of zegen tegen de monteur: maak maar in orde… tja hij stond al zo vol gepland. Wat doe je dan

    • Johannes Vlasblom schreef:

      Eens met Hendrik. Ook bij de kleinere bedrijfjes schuiven ze de storingen vaak naar het einde van de dag. Vaak kun je dan nog weinig qua materiaal halen. Ik deed vroeger driftig mee om met een noodreparatie om 17.00 de klant nog te helpen. Ben daar echter mee gestopt. Hoe hoog klant of baas ook springt, heb ik niet het goede onderdeel zullen ze een dag moeten wachten. Ik dop dan gewoon de gasleiding af. Gelukkig hangen we veelal dezelfde ketels en daar heb ik de meeste onderdelen van bij. Komt dus gelukkig maar zelden voor dat mensen een dag moeten wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.