fbpx
Installatiefouten

Gebrekkige rookgasafvoer

Een hr-ketel in de stookruimte van een school is via een concentrische rookgasafvoer/luchttoevoer aangesloten.

Helaas was de buitenpijp op want er ontbreekt simpelweg een stuk. Ook de binnenpijp (rookgasafvoer) lijkt met een stuk PVC-afvoer aangesloten.

17 reacties op “Gebrekkige rookgasafvoer

  1. J.W.F. Born schreef:

    Ziet er verdacht oosteuropees uit!

  2. Robert Jan de Bruin schreef:

    Ik vraag me af of de begeleidende tekst goed geïnterpreteerd is. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat het broekstuk van de dakdoorvoer naar beneden is geschoven/gezakt. In dat geval was de buitenpijp niet “op”, maar de LTV (rechter pijp). Ik zou daarom de rest van de foto wel eens willen zien! De binnenpijp maakt onderdeel uit van de doorvoer en is aluminium. Laten we voor ons vak opkomen. Met suggesties (lijkt) schiet niemand wat op.

  3. grob schreef:

    de rookgas afvoer is van kunststof maar zo te zien van SAFE PP en dat mag

  4. W.Doeleman schreef:

    De rookgaspijp is van een pvc rookgaspijp gemaakt!
    Dus daar is ook nix mis mee!

  5. Perry van wingerden schreef:

    Het onderste stuk is safe PP maar die grijze buis lijkt verdomt veel op PVC. Het broekstuk is er overigens niet afgeschoven omdat je aan de rechterkant een stukje pijp ziet zitten. Beunhazerij.

  6. peter schreef:

    ben het met robert eens heb zo het idee dat inzender ook niet echt een specialist is

  7. ter Veld schreef:

    is niet zo netjes en een beetje sneu om het zo te maken, maar beter een open lucht toevoer dan afvoer 😉

  8. Wim Campen schreef:

    Ik vind het een heel slimme oplossing: de verbrandingslucht wordt uit de ruimte gezogen en is reeds enigszins opgewarmd, wat ten gunste komt van het ketelrendement. De lucht in de Garage (?) wordt telkens ververst door de aangevoerde lucht via de luchtinlaat op het dak.

  9. tom schreef:

    Ben het helemaal eens met Robert Jan. De begeleidende tekst is waarschijnlijk niet, die is ingestuurd. Hoogstwaarschijnlijk ontbreekt ook de blauwe afdichtring in het broekstuk om de RGA en is de luchtoevoer (buiten beeld) niet goed gefixeerd.

  10. Frank Snippe schreef:

    Beste Wim,

    De rookgasafvoer is extra “beschermt” door de concentrisch systeem.
    Ketel zal in storing treden als er gassen in het verse lucht zit.
    Rendement gaat niet voor veiligheid toch?

  11. sander schreef:

    Broekstuk naar beneden geschoven?
    Hoe wil je een broekstuk over een mof 80mm laten zakken?

  12. sander schreef:

    Broekstuk naar beneden geschoven?
    Hoe wil je een broekstuk over een mof 80mm laten zakken?

  13. sander schreef:

    Broekstuk naar beneden geschoven?
    Hoe wil je een broekstuk over een mof 80mm laten zakken?

  14. sander schreef:

    Broekstuk naar beneden geschoven?
    Hoe wil je een broekstuk over een mof 80mm laten zakken?

  15. sander schreef:

    Broekstuk naar beneden geschoven?
    Hoe wil je een broekstuk over een mof 80mm laten zakken?

  16. fritsrademakers schreef:

    beetje dom hier he VAKBROEDERS???????

    verbrandingslucht uit de garage een beter rendement?
    nou dan snap je er niet van

    verbrandingslucht uit de garage??? was het niet zo dat juist daar een gesloten ketel opstelling wenselijk was benzine/brandstof dampen.

    en de meeste ketels branden gewoon door hier grijpt echt geen beveiliging in.
    het enige wat in moet grijpen is inspectie!
    bedankt voor de ergenissen heren.

  17. arie zwanenburg schreef:

    Grob dat is waar en de lucht word uit de ruimte gezogen .
    Geen probleem.
    Klusjes man gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.