fbpx
Installatiefouten

Goedkoop maar gevaarlijk

De algemene kosten van een duurzaam zonnedak kunnen ook gedrukt worden door de arbeidsomstandigheden aan de laars te lappen.

 

 

Een nieuwsbriefabonnee van Installatie.nl merkte deze gevaarlijke praktijksituatie op. Een dak vol zonnepanelen in een duurzaam nieuwbouwproject bij Nijmegen wordt gemonteerd door een bedrijf, dat geen gebruik maakt van de verplichte randbeveiliging aan de dakrand. Ook zijn de monteurs niet aangelijnd. Dat drukt natuurlijk de kosten ten opzichte van bedrijven die de zaken arbo-technisch wél voor elkaar hebben, en is dus een vorm van valse concurrentie te noemen.

 

Naast het risico op ongevallen, loopt de uitvoerende partij ook een risico op stevige boetes van de Inspectie SWZ, de voormalige Arbeidsinspectie. Die maakte deze week bekend in 2013 meer boetes te hebben uitgeschreven. Klik hier voor de hoogte van de boetes. 

3 reacties op “Goedkoop maar gevaarlijk

  1. Cor schreef:

    De praktijk;
    Helaas is dit niet nieuw en wordt in alle delen van vakgebieden gedaan. Ook de monteurs die in hun eigen tijd werken en hiermee voor een nog groter probleem zorgen. Denk aan werken volgens regelgeving,ziektewet, geen gekeurd gereedschap of gereedschap van de werkgever, voor een zeer laag uurloon in vergelijk met de uurlonen weke bedrijven moeten hanteren ook mede door de arbo regels,het komt voor dat de materialen uit hun bus komen wel of niet verrekent. Geen bon geen verantwoordelijkheid. Logisch want de opdrachtgever is eind verantwoordelijk en zoekt de goedkoopste. De pakkans is vrijwel zero.Bij schades wordt ook al niet achteruit gehandhaafd, wat zeer moeilijk is, dus het boeit niet.Dit kan geen enkele controlerende instantie bijhouden. Doe APK in alle takken dat schept veiligheid en men kan niet morren want het geldt voor iedereen en houdt de marge voor de opdrachtgever vele malen kleiner want hij moet bewijzen of aanpassen en niet enkel bij schade. Maar de regelgeving aanpassen stellen we uit. Pak de problemen bij de wortel zodat er niet zoveel ruimte is in de pakkans. Wanneer worden we actief het probleem wordt keer op keer benoemd maar de pakkans is vrijwel zero. Ik ben nog maar een keer gecontroleerd op een werkplek en doe mijn werk al ruim veertig jaar. Enkel op fiscaal en premie gebied. De werkgever boeit het ook niet zolang het papierwerk maar rond is. Aansprakelijkheid, enkel degenen die hun vakgebied serieus nemen, ook op sociaal terrein. Het zijn er weinig, ons voorbeeld alle hoger opgeleiden, zij geven de mogelijkheden en doen mee met de trend of scheppen dit. Aansprakelijkheid vrijwel zero, verantwoordelijkheid naar beneden leggen, de massa heeft toch te weinig tijd om bezwaren te maken en werkt om de lasten te dragen.
    Ik zal wel veel dingen fout zien maar niemand staat op en strek zijn rug of wordt onderuit gehaald.

  2. richard schreef:

    Tja, dit is de standaardwerkwijze. Ik zag het vorig jaar ook bij de montage van pv-panelen bij mijn ouders. Door een groot regionaal installateur, lid van Uneto-VNI. De mannen gaan zonder enige vorm van beveiliging het schuine dak op.

    Ik denk dat dit vooral een kwestie van stoer doen is. Het is niet leuk om met valtuigjes of steigers in de weer te zijn. Je bent een loser als je er om vraagt bij je baas. Net zoals het bij veel monteurs nog hartstikke stoer is om te roken, in het weekend ontzettend veel te zuipen, is het superstoer om gaaf over het dak te klauteren.

    Dat verander je niet zomaar in een jaar of twee. Dat is een kwestie van lange adem, als het dat al is. Daar helpt het huidige boetebeleid geen mallemoer bij. Want er is geen boetebeleid. Ooit gehoord van een installatiebedrijf dat een boete kreeg voor klauteren op het dak? Nee dus. De kans dat je met 124 km/u op de snelweg wordt geflitst is 1000x groter.

  3. Cor schreef:

    Dit is bij een project dat in alle vakbladen als vorobeeld staat van energieneutraal bouwen. Dit is dus de werkelijkheid

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.