Installatiefouten

Kit, tape en gevaarlijke gaten

9

Een door de aanwezige onderhoudsmonteur afgekeurde installatie. Dit had niet eens zo gemaakt mogen worden, laat staan dat die jarenlang met kit en tape bij elkaar gehouden is. Levensgevaarlijk, gezien de gaten die er al ingevreten zijn. De gebruikers van dit pand bleken bij navraag inderdaad al last te hebben van hoofdpijn. De monteur bleek de reddende engel, en de rookgasafvoer is vervangen, door een exemplaar dat wel te vertrouwen is: goede materialen, goed afschot en goede bevestiging.

Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.

9 reacties op “Kit, tape en gevaarlijke gaten

  1. Eolffers schreef:

    dit is al jaren standaard werk en word ook gedaan door de grotere bedrijven
    en hoe kimt dit de monteurds krijgen geen tijd voor goed en niormaal onderhopud te doen aan een ketel toen ik in het onderhoud en storings werk kwam werd er voor een onderhoud tussen 3/4 en 1 uur gerekend voor onderhoud nu mag je maar e 1/2 uur er overdoen ook is het zo dat er een tekort is van mensen die dit werk zouden kunnen doen
    maar die hebben de bedrijven met vervroeg pensioen gesteurd want zij kunnen niet meer mee en het inzetten van buitenlandse mederwerkers ik ook niet goed want die werken volgens hun eigenregel;s die zij kunnen uit hun land .
    En er zijn natuurlijk ook nog oudere monteurs die thuis zitten en die willen misschien wel 2 a 3dagen in de week het onderhoud werk verrichten en volgensd de regels van de ibstallateurs verengingen.

  2. Henkie schreef:

    Even vertaald:

    Dit is al jaren standaardwerk en wordt ook gedaan door de grotere bedrijven.
    En hoe komt dit? De monteurs krijgen geen tijd voor goed en normaal onderhoud te doen aan een ketel. Toen ik in het onderhouds- en storingswerk kwam werd er voor een onderhoud tussen 3/4 en 1 uur gerekend. Nu mag je er maar een 1/2 uur over doen. Ook is het zo dat er een tekort is aan mensen die dit werk zouden kunnen doen.
    De bedrijven hebben die mensen met vervroegd pensioen gestuurd want zij kunnen niet meer mee. Het inzetten van buitenlandse medewerkers ik ook niet goed want die werken volgens hun eigen regels die zij kennen uit hun land .
    En er zijn natuurlijk ook nog oudere monteurs die thuis zitten en die willen misschien wel 2 à 3 dagen in de week het onderhoudswerk verrichten en volgens de regels van de installateursverengingen.

  3. john schreef:

    Dan moeten de monteurs een schop onder der donder krijgen. Als je baas zegt dat je er 8 op een dag mot doen en als je ze goed doet je er maar 5 kan doen wat doe je dan als monteur????

    Juist je doet er 5 goed! Als monteur moet je niet altijd doen wat je baas je opdraagt.
    Je doet goed of geen onderhoud een middenweg is er simpelweg niet.

  4. andré schreef:

    8 op een dag? Ik ken bedrijven waar ze er 10 tot 12 op een dag moeten doen.

  5. MarkS90 schreef:

    John, als monteur doe je er dan dus toch 8 om niet je baan te verliezen. Ook onderhoudjes als deze worden aangenomen tegen afbraakprijzen. (Ik verzin het ook niet).

  6. Eolffers schreef:

    uit eindelijk zou je een bedrijf moeten hebben en die moet zonder hij verbonden is aan een bedrijf nog vrijblijven bij de bewoners cc woonningbouw verenging langs kunnen gaan om te controleren wat en hoe de onderhoud en aanleg van die installatie,s gemaakt cc onderhoud uitgevoerd zijn dan hopelijk dat wat een goede monteur en bedrijven kunnnen nagaan wat er wel goed is dan kan je het kaft van het koren schijden wat in mij pratijk ervaring heb ik veel foueten gezien en moeten herstellen en ik steek niet mijn handen in eigen boezem want ik zal ook wel fouten gemaakt hebben maar dat komt ook door de werk druk die de monteurs weorden opgeleg door de bedrijven.

  7. Sylvester vd velde schreef:

    wij hadden ook een service contract bij een groot bedrijf. onderhoud werd een keer per 2 jaar uitgevoerd, ook hier zorgde de monteur voor een levensgevaarlijke situatie.
    geen nieuwe pakking tussen brander en wisselaar 3 weken later binnenzijde van de cv ketel door de warmte vervormd en vernield.
    nieuwe brander, wisselaar, isolatie materiaal. dan bij het volgende onderhoud 2 jaar later lekkage midden in de winter geen monteur 4 dagen later kwam de monteur en vertelde doodleuk ik moet de ketel afkeuren, pardon ja helaas nu deze monteur maar de deur uitgegooid. zelf de ketel gedemonteerd nu pakking van de rookgas was gewoon weg lekkage op de wisselaar door twee o ringen.
    een onderhouds- set besteld en wat bleek al deze onderdelen zitten in de zelfde doos die de monteur ook altijd bij zich had alleen was de doos altijd geopend nu snap ik waarom.
    nu doe ik jaarlijks alles zelf en de afgekeurde ketel draait nu al 6 jaar als een nieuwe nooit geen problemen meer gehad.

    • Jos schreef:

      Beste Sylvester,

      Wees blij dat je zelf handig bent. Bedenk ook dat Nederland tegenwoordig met technische scholing achterloopt .Goede opleidingen via leerlingstelsels zijn wegbezuinigd ,veel vakorganisaties zijn fusies aangegaan om nog te blijven bestaan. Jarenlang koos de jeugd niet voor meer voor technische beroepen , want werken met je handen daar werd laag dunkend tegenaan gekeken door je omgeving Jeugd werd vaak gepushed door ouders om door te studeren .Tegenwoordig kom je als leerling monteur vanaf een hoofdzakelijk een theoretische opleiding een bedrijf binnen , je wordt vaak voor de leeuwen gegooid ,goede leermeesters zijn er vaak ook niet meer ( de vakkennis is vaak al met pensioen ),je moet maar in de praktijk zelf ervaring opdoen en tijden zijn verandert heel erg verandert vooral bij grote bedrijven .Bedrijfswagens waren vroeger uitgerust met een zee van onderdelen, tegenwoordig krijgen monteurs vaak afgepast per dag mee of moeten gaan rijden naar Groothandels .We gaan een hele andere tijd tegemoet door de grote achterstand in de hoeveelheid technische mensen zullen steeds meer mensen steeds meer zelf moeten doen .Ben je niet handig , en je hebt een goede installateur gevonden voor je werkzaamheden , wees zuinig op deze persoon en betaal vooral je rekeningen op tijd , want dat merken we als installateurs onder elkaar de laatste jaren steeds meer .Het aantal wanbetalers neemt schrikbarend toe .

      • Sylvester vd velde schreef:

        Jos, dat klopt zelf snap ik de politiek niet meer deze zijn schuld aan deze toestand.
        onze zoon heeft gelukkig de weg van de techniek gevonden en staat ook altijd achter me om te kijken hoe ik het doe.
        en af en toe gaat hij zelfs nog verder als ik.
        ikzelf ben storingsmonteur en ga niks uit de weg. mijn klanten willen dat het draait of werkt hoe interesseert ze niet.
        en ik zie ook dat de grote bedrijven hard achteruit gaan liefst hebben ze iemand van 18 met 30 jaar ervaring maar dat ze levensgevaarlijk bezig zijn interesseert ze niet .
        jammer genoeg had ik altijd het idee dat grote bedrijven volgens de regels werken maar nee dat was een illusie.
        maar goed nu komen de mensen bij mij voor dat soort dingen en storingen en onderhoud,
        gelukkig betalen de mensen wel netjes de gebruikte onderdelen meer vraag ik niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.