Installatiefouten

Rookgas met een slinger

12

Een cv-ketel-installatie in de nok van een woning. En wat doe je dan met de rookgassen? In deze woning maakt de rookgasafvoer een slinger voor het naar buiten gaat. Foute boel: want een rookgasafvoer moet dakpansgewijs gemonteerd worden zodat condenswater naar het toestel stroomt en niet ophoopt, of de verbindingen tussen de buizen aantast, zogeheten spleetcorrosie. Dat laatste heeft de monteur hier proberen te ondervangen door alle verbindingen maar extra dicht te kitten. Op dat moment is het extra schrijnend dat er ondanks deze installatie een OK CV sticker op het toestel prijkt.

Het condensopvangstuk op de rookgasafvoerbuis zit niet luchtdicht aangesloten op de pvc-afvoer, dus hier kunnen rookgassen ook de ruimte betreden, zeker wanneer er tegendruk ontstaat in dit stelsel.

Na het verhogen van de nok kan de doorvoer straks wél goed door het dak.

Nok verhogen

Het euvel kwam aan het licht bij de offerte voor een verbouwing. De eigenaar gaat de nok verhogen, en daarmee lost het probleem zich min of meer vanzelf op. Door het nieuwe hogere dak kan er een ‘gewone’ rookgasafvoer naar boven het toestel worden gemonteerd. En de inzender onderstreept dat er nu wel een deugdelijk exemplaar komt, die de sticker op het toestel wél waard is.

Het rookgas-sifon zien we vaker opduiken in deze rubriek. Hier en hier nog twee voorbeelden van verkeerd uitgevoerde rookgasafvoerinstallaties met een ‘sifon’.

Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.

12 reacties op “Rookgas met een slinger

  1. Hendrik schreef:

    Schiet maar op met die certificering. Het wordt tijd dat de installateur weer een gewaardeerd beroep word! Geen beunhazen en cv ketel verkoop op de hoek van de straat meer.
    https://www.installatie.nl/nieuws/certificeringsregeling-weer-uitgesteld/

    • P. Schoenmakers schreef:

      En die gaat dit oplossen? Echt niet.
      Er worden er maar een beter van en dat zijn de grote bedrijven. De kleinere waar ik 10 keer liever mee zaken doe wordt het steeds vaker nagenoeg onmogelijk gemaakt om zo te werken.
      De hele regeling is een wassen neus, puur papieren regeling voor het pluche.
      Vakbekwaamheid eisen terug in de techniek en een goede opleiding op de scholen, maar ja dat kost geld. Evenals een fatsoenlijk salaris voor de uitvoerende in de techniek.

  2. MarkS90 schreef:

    Het gekke is dat dit al minimaal 5 jaar zo gemonteerd zit, als ik de onderhoudsstickers mag geloven …

  3. Danny schreef:

    Met volle verbazing dat er een onderhoudsbedrijf/-monteur is die deze opstelling jaar na jaar goedkeurt.

  4. Martin schreef:

    Zo zie je maar: keurmerk of certificering zonder controle binnen de particuliere sector voegt weinig toe, maar is absoluut noodzakelijk als de beroepsgroep zichzelf serieus wil nemen.

  5. W.H. Bles schreef:

    ‘Keurmerken nuttig, maar certificering lost niet alles op’
    04-02-2019 Minister Kaag heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de rol van keurmerken en certificering binnen het beleid voor buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking. De brief gaat over de impact van keurmerken en hoe de bewindsvrouw met het maatschappelijk middenveld en bedrijfsleven werkt aan de verbetering van deze impact.

    De conclusie; keurmerken zijn nuttig maar certificering lost niet alle problemen in de keten op.

    Er zijn inmiddels veel keurmerken. De effectiviteit en duidelijkheid komen daarmee in gevaar. Het kabinet zet daarom in op meer ordening door bijvoorbeeld de Keurmerkenwijzer. Ook heeft het kabinet met het bedrijfsleven via NEN een voortrekkersrol gepakt bij het ontwikkelen van een mondiale standaard voor ketenbeheer (Chain of Custody) binnen de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO). Deze nieuwe ISO-norm moet ketenpartijen, waaronder handelaren, verwerkers en retailers, handvatten bieden om met een uniforme terminologie en systematiek het ketenbeheer in te richten. De verwachting is dat daarmee de transparantie binnen de ketens zal toenemen.

    Rol duurzaamheidskeurmerken
    Duurzaamheidskeurmerken spelen een rol bij het stimuleren van de verbetering van lokale productieomstandigheden. Ook wijst recenter onderzoek erop dat overheden in productielanden zich committeren aan bestaande duurzaamheidskeurmerken of dat ze zelf duurzaamheidsstandaarden ontwikkelen. Aan de andere kant lost certificering niet alle problemen in de keten op, en bereiken duurzaamheidskeurmerken bijvoorbeeld niet dat kleine boeren gegarandeerd een goed inkomen verdienen of dat arbeidsomstandigheden altijd verbeteren. Een van de onderliggende oorzaken is de achterblijvende marktvraag naar duurzaam geproduceerde gewassen ten opzichte van het aanbod. Ook vereisen de verschillende duurzaamheidskeurmerken ieder eigen jaarlijkse audits.

    Gericht op impact en werken aan verbetering
    Duurzaamheidskeurmerken en certificering zijn volgens het kabinet nog steeds een goede manier om de consument te verbinden met de producent en in waardeketens transparantie en een prikkel voor verbetering te creëren. Maar om ook de problemen in ketens, zoals de lage inkomsten voor boeren en ontbossing, aan te pakken werkt het kabinet ook met organisaties aan wat het noemt ‘beyond certification’.

    Binnen dit beleid blijven uitvoeringspartners zoals het Initiatief Duurzame Handel (IDH), Solidaridad en Rainforest Alliance met boeren en producenten werken om hen op het niveau van certificeerbaarheid te krijgen. Certificering is daarbij niet het doel, maar de onderliggende principes van de topkeurmerken in de sector worden wel als benchmark aangehouden. Daarnaast wordt in toenemende mate gewerkt met vernieuwende interventies. Een eerste voorbeeld hiervan betreft de zogenaamde landschapsaanpak. Hierbij wordt in een gebied met de lokale overheid ketenoverstijgend gewerkt aan het aanpakken van problemen, zoals ontbossing.

    Bron: Duurzaam ondernemen

  6. JPG schreef:

    Hallo allemaal,

    Eenvoudig op te lossen met een horizontale dakdoorvoer! Daarbij is er geen pvc gebruikt zoals omschreven maar een PP buis en hulpstukken die voorzien zijn van rubberen ringen. Maar het ergste is dat er dunwandige aluminium rookgasafvoer is gebruikt !!!!

    Dat zag niemand ?

    Ja het vak komt zo wel erg onderdruk te staan met alle die prutsers die te weinig vakkundige kennis hebben in zowel zzp-ers als bedrijven.

  7. Marcel schreef:

    De dakdoorvoer is te jong voor een Turbo, en was er bij het installeren van het toestel misschien al geopperd dat volgend jaar ga ik toch de nok verhogen hoor.

  8. Frits schreef:

    het aller ergste vind ik het OK label , volgens mij kunnen we als installateur beter stoppen met alle lidmaatschappen van welke club dan ook , wij betalen jaren lang bijdrage aan clubs die dus gewoon niets voor ons doen , alleen maar opstrijken
    het heeft totaal geen meerwaarde, particulieren snappen het toch niet, het is eigelijk heel simpel, als je wat maakt ben je er voor verantwoordelijk (aansprakelijk) en dat is als je slim bent verzekerd. bedrijfsaansprakelijkheid wa verzekering, en daar staat in de polis dat je bent verzekerd voor werkzaamheden met aantoonbare kennis en bekwaamheid!!!
    Al die fouten zijn dus goed afgelopen ? of niet,
    maar laat het gaan jongens laat iedereen lekker door prutsen , ze komen een keer op de koffie echt. gewoon je werk goed doen , en geen contributie meer betalen aan clubs die niets voor je doen of hebben gedaan om ons vak te beschermen , ze roepen al jaren dat ze het gaan regelen bij de overheid, zijn boos en geïrriteerd als je uitschrijft. maar je wordt er beter van, je houd meer over ! haha
    Heb je vakdiploma s kun je aantonen klaar . die zijn hun geld waard de rest profiteert mee en doet alsof , walgelijk

  9. Marcel schreef:

    Als die certificering straks door gaat schrijf ik mij ook uit en ga met mijn vakdiploma’s waar ik destijds mijn vestigings vergunning door heb verkregen op verantwoorde manier verder. Al die grote jongens hoeven maar een man of vrouw onder de gelederen te hebben die gecertificeerd is. Dus kwalitatief veranderd er niet veel en wordt er gewoon onverantwoord door geprutst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.