fbpx
Installatiefouten

Waardeloze warmtepomp

Een warmtepomp met een 1000 liter doorstroomboiler die -op zijn zachts gezegd- niet met heel veel vakmanschap is aangesloten. Op de onderste warmtewisselaar zijn heatpipes aangesloten. Er is geen beugel te zien, er worden verkeerde slangen gebruikt voor de hoge temperatuur aansluiting van de heatpipes. De bekabeling van sensoren is met kroonsteentjes verbonden. Hydraulisch is de warmtepomp ook verkeerd aangesloten, waardoor er geen warm water is voor de douche en de installatie een 11 kW doorstroomtoestel wordt. Ook zijn er veel te zware pompen gebruikt. Dit zijn de installaties die niet bijdragen in het vertrouwen en draagvlak voor warmtepompinstallaties.
Een monteur gaat alles loshalen en opnieuw aansluiten.

Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.

41 reacties op “Waardeloze warmtepomp

  1. HuBert schreef:

    T zal niet de laatste warmtepomp installatie zijn die zo wordt opgeleverd .
    Dramatisch niveau aan klungelaars

  2. F Keizer schreef:

    Ach ja. Na installatie van onze bodemwarmtepomp bleek de vloerverwarmingsverdeler verkeerd-om aangesloten. Moest ik, na dit geconstateerd te hebben, ook nog eens de installateur gaan overtuigen. Onze periodieke anti-legionella temperatuursverhoging bleek, ondanks onze 20 zonnepanelen, op ’s nachts ingesteld en ons warmwatervat stond 24 uur per dag standby. Beiden door mij naar alleen rond middaguur verzet. Mijn buurman had na installatie van zijn 2e set zonnepanelen bij veel zon vaak uitval van zijn 1e set. Door mij bekeken en veranderd: stonden allebei op dezelfde fase. Op verschillende fases gezet; sindsdien nauwelijks uitval. Ik ben overigens geen installateur en wens u veel inzicht toe.

    • Dennis schreef:

      Afhankelijk van de gebruiker is het slim om je periodieke verhoging overdag te zetten. Als er zeker geen warm water wordt gebruikt , omdat er niemand in huis is , kan dit wel . Anders haalt hij zijn temperatuur niet binnen de periode.

  3. Erik schreef:

    Het mag vaak niks meer kosten en dan krijg je dat de klant voor de goedkoopste kiest met toch wel vaak gezeur achteraf. Eerlijk is eerlijk er zijn ook voldoende boeven aan de bovenkant onderweg. De markt is overspannen en iedereen springt op de trein om wat geld te verdienen. Passie voor het vak is verschoven naar passie voor de centen.

    • Stevelee schreef:

      Al mag dat de goedkoopste zijn, zo werk afleveren is schandalig en onprofessioneel. Dat die nog in de spiegel kan kijken. Warmtepompen zijn nu dikwijls ook niet winstgevend en beter cv ketel of minstens hybride systeem plaatsen als ketel versleten is. Er kan nu en nog jaren gerust een gas of mazoutketel geplaatst worden. Ik kan tenminste zeggen dat ik jobfierheid blijf hebben, ongeacht of warmtepomp, gasketel of boiler is. Voor elke klant een proper en professioneel geplaatst systeem.

  4. Dree schreef:

    Is dat niet precies wat velen klanten te wachten staat nu de markt nog onvolwassen is en de cowboys alle kansen krijgen? En wat te denken van de jonkies die net van de opleiding komen en geen ervaring hebben? En zelfs ervaren installateurs komen er soms niet uit.

    • Stevelee schreef:

      Ik als ervaren installateur/ technieker kom er wel uit hoor en desnoods zit er een plannetje bij van Buderus of Vaillant soms als we die ook plaatsen. En als er onervaren jonkies bij mij moest komen zoals iemand die ook bij ons gaat beginnen leer ik hem met alle plezier de knepen van het vak als die gemotiveerd is, anders steek ik er mijn tijd niet in.

  5. Piet schreef:

    Ik was te duur het interesseert mijn geen bal
    Leergeld betalen klaar

  6. Kohein schreef:

    Consument heeft groter schuld dan deze cowboys. Ze kiezen voor de goekoopste en eerste beste die het even snel kan fixen!!
    Terwijl ze heel simpel kunnen controleren of ze voor een ervaren gecertificeerd installateur hebben gekozen.
    En als het fout gaat slachtoffertje gaan spelen en de rest van de wereld de schuld geven van hun slecht functionerend warmtepomp of airco installatie.

    • Martin schreef:

      Ik ben zo’n onwetende consument. Ik zoek nuet naar de laagste prijs maar vraag het installatiebedrijf in mijn woonplaats (erkend bedrijf met meerdere monteurs ,showroom en magazijn) om mij rammelende vloerverwarmingspomp te repareren. Na zeker 6 verschillende monteurs op bezoek te hebben gehad was het nog steeds niet goed. Om van de ellende af te zijn heb ik uiteindelijk de vloerverwarming naar helemaal uitget en een paar losse kacheltjes gekocht
      Na een paar maanden zat er een dakdekker aan de koffie die zei al meteen te zien wat er mis was en hij heeft het uiteindelijk ook gemaakt.

      Mijn vraag aan jullie is dus : hoe kan ik als leek zien dat een bedrijf verstand van zaken heeft ?

      • Stevelee schreef:

        Door mond aan mond reclame, reviews. Waar andere klanten dus tevreden van zijn.

      • Roy schreef:

        Ook dit klinkt heel bekend.
        Wij waren een airco aan het installeren en even later stopt er bij de buren een mooi busje met schitterende reclame op. De monteurs stappen uit met schitterende shirts en eveneens bedrukt met hun namen en alle merken airco’s wat door hun geïnstalleerd werden. Wij zijn bezig met afpersen waarop een van de monteurs komt vragen wat dat voor een fles was?
        De rest bespaar ik je.
        Zelfs de vacumeerpomp is er bij de buurtjes niet aan te pas gekomen

      • Andre schreef:

        Mee eens
        De consument moet een bedrijf kunnen vertouwen op vakkundigheid echter is zelf onderzoek helaas toch een blijvertje.
        Sommige weten wel wat basissen echter is dat niet altijd genoeg en komt ervaring er echt bij kijken en soms van uit hoeken waar men het niet verwacht.

      • Nicklaus schreef:

        Martin, dat vind ik persoonlijk zo krom aan alle certificeringen. Het enige dat die certificeringen doen is geld binnen halen en nog meer regels verzinnen.
        Als je toch eens ziet wat voor kwaliteit er geleverd wordt door bedrijven met het zogenaamde certificaat dan schieten de tranen over de wangen.

        Het beste wat je kan doen is vragen naar referenties van de installateur, en die benaderen.

  7. Bram schreef:

    Eerst nog 10 jaar wachten met aankoop van warmtepomp. Moet eerst goed uit ontwikkeld zijn.
    Ook meer aanbod en concurrentie.

    • Kari Nouwen schreef:

      De WP is ver door ontwikkeld enkel de gemiddelde installateur is dat nog of was dat niet meer misschien!

    • Leo schreef:

      De warmtepomp is al zeker 40 jaar in ontwikkeling hoe lang gaat dit volgens jou nog duren

      • Stevelee schreef:

        Klopt idd en als ik 15-20j geleden begon met warmtepompen stond ik er zelf niet achter en toen gestopt met plaatsen. Nu al veel verder gevorderd en indien geschikte woning kan het geschikt zijn, maar of het er terug uit gehaald word is andere zaak. Als plaatser wel maar als klant prijs/ leeftijdsduur

  8. Harry schreef:

    Zorg vanuit de branche dat er een keurmerk voor installateurs is. Hebben we nog niet genoeg geleerd van de cowboys bij zonnepanelen?

    • Nicklaus schreef:

      Harry als ik zie hoe zonnepanelen opgeleverd worden door installateurs met een keurmerk dan weet je ook niet wat je ziet. Nog meer keurmerken maakt het nog duurder voor de klant en dit geeft geen enkele garantie. Verplichte opleiding wel.

  9. Jean schreef:

    Ook al is zoiets perfect aangesloten dan nog werkt het niet perfect, gewoon niet aan beginnen!!

  10. john schreef:

    wel ja joh vanuit de branche nog een keurmerk, die zijn er al genoeg die niet werken.
    Co regelgeving werkt die al naar behoren of gaat die naar behoren werken? NEEN.
    Komo installateur war is dat gebleven?
    Waarborg installateur van de aardbodem verdwenen.
    CV Oke ook weg vervallen!
    Enz. enz.

    En wat hebben al deze regels gemeen?
    GELDKLOPPERIJ! EN PAPIEREN VEILIGHEID.

    • Charles schreef:

      Zo is het als het op papier maar klopt
      Maar elke (handyman) kan zo een cv ketel kopen en zelf aansluiten.
      Of mensen kopen zelf een cv ketel en bellen dan een installateur om hem aan te sluiten
      Mag dan niet teveel kosten

      • Simon schreef:

        Wat er moet gebeuren om het water dicht te krijgen geen verkoop meer via Internet of warmte service waar iedereen kan kopen . Ketels via de groothandel en enkel aan gecertificeerde bedrijven via een pasje ofzo en dan zoals in Duitsland de schoorsteen veger hier een speciaal keurings instantie die na het installeren keurt .

        • Marco schreef:

          Gecertificeerde bedrijven? Moet je dan ook weer lid zijn van een clubje zoals Techniek Nederland waar je verplicht een nivo 4 opleiding moet hebben. Alsof je als monteur met een nivo 3 opleiding niet goed genoeg bent. Een speciale keuringsinstantie, jaja men krijgt nu al de controle op de gasketel wet al niet geregeld. De grote bedrijven kun je dan wrs gaan inhuren, die vervolgens waarschijnlijk altijd wat op te merken hebben omdat het niet door hun geïnstalleerd is.

    • Stevelee schreef:

      Geloof mij als installateur is het evenmin leuk om die zware toestellen te plaatsen terwijl de wet verbied boven 25kg nog te mogen heffen en soms 8x zo zwaar met 2 of 3 als er plaats genoeg is. Geef mij maar een cv ketel en kunnen er meer en rapper geplaatst worden met meer winst

  11. Avez Marc schreef:

    Besre
    Vloerverwarming werkt altijd maar is de primaries installatie goed uitgevoerd?

    Exacte afstanden hoeveel meter building
    Dimentionering warmtepomp tov vloerverwarming.
    Enzovoort en verder.

    Greetings marc.avez@outlook.com

  12. Jan de Zwaan schreef:

    Je kunt inderdaad beter wachten dat het uitontwikkeld is ,kom er bij de fabrikanten ook meer concurrentie in de prijs,vraag op verjaardagen wie een goede installatie heeft welk bedrijf of welke monteur dat gedaan heeft, werkt het goed, is alles nagekeken en gemeten toen het geplaatst was ,en elke leek kan denk ik toch wel zien dat dit de niet juiste manier van instaleren is gezien de warboel.als ok het zo zie en lees (zwaardere pompen enz is het materiaal wel goed, maar alles verkloot door een beunhaas, die naam moeten gelijk bekend maken met foto erbij, dit is oplichting, hoe strakker het eruit ziet, netjes gebeiteld en reviews zeggen al een boel, zeker als je buurman wel een goede monteur heeft ,vraag erna,hierboven stond een reactie van die dakdekker die het gelijk zag wat er mis was en oploloste, waarschijnlijk nog een allround monteur die toevallig een dagje dakplakt en weet wat die doet ,dat zijn meestal wel goede monteurs

    • Sjak schreef:

      Ik denk niet dat de prijs van een warmtepomp sterk beïnvloed wordt doordat er in Nederland een paar (honderd)duizend verkocht worden, de warmtepomp is in Japan al sinds jaar en dag de norm, Mitsubishi en Daikin leveren al 10 tallen jaren uitstekende en goed doorontwikkelde producten wereldwijd. Sind kort zijn er tal van nieuwkomers op de markt die ook een aandeel in de handel willen veroveren, koop die vooral niet tot deze voldoende zijn doorontwikkeld. Ik heb sinds 3 jaar een warmtepomp en ben er uiterst tevreden over maar ik heb er wel voor gezorgd dat ik met een lage temperatuur mijn gehele woning kan verwarmen.

  13. Ed Veldwijk schreef:

    Ook te duur zijn wil niet zeggen dat je goed en met plezier het vak uitvoerd.
    Het vak wordt uitgevoerd via laptops en fabrikant ondersteuning .
    Dus ook installateurs bestaan die de stekker er insteken en vast bellen.
    Mensen die praktijk ervaring hebben en gemotiveerd zijn omzelf uit te zoeken
    Wat er loos is krijgen geen tijd van hun werkgever om het vak goed uitbetaald oefenen.Om b.v. 10 jaar te wachten is in deze tijd niet te doen gezien de ontwikkelingen.Trouwens ben 80 jaar tot mijn 75 ste werkzaam als totaal installateur.Was een van of misschien wel de eerste die bron warmtepompen heeft gemaakt rond het jaar 2006 werken nog steeds goed heb geen klachten vernomen.
    Nu zelf problemen aangezien commercie hoogtepunt is,weet te veel en ben nog steeds gevoelsmatig te betrokken.

    • Stevelee schreef:

      Goh de fabricanten zijn ook niet meer wat het geweest is en tegenwoordig goedkoopste werkkrachten zonder ervaring die er helemaal niks van kennen. Vervelendste is dat zij bepaalde fabrieksinstellingen hebben of iets dat vervangen moet worden zodat wij verplicht hun moeten laten komen zoals de opstart ook door hun moet gedaan worden. Zoals het merk wij plaatsen zijn nog maar 5 jonge onervaren techniekers. Het zijn de fabricanten zelf. Vroeger veel Viessmann geplaatst en toen wel goede ondersteuning en alles hoe het moet zijn maar daar is het tegenwoordig blijkbaar ook niet meer zo, juist de naam die zoveel betaald word. Het is idd moeilijk nog goede stielman te vinden en op school leren ze ook niet veel. Ik had vroeger stagairs of pas afgestudeerden mee met G -en Tv’ nrs zonder ooit een ketel open gehad te hebben terwijl ik via avondschool wel deftige examens met toen nog verwarmingsaudit zo berekenen, verdunningsfactor en voor Waals gewest ook met nog strengere wetgeving.

  14. thierrry van damme schreef:

    Hoeft niet allemaal verkeerd te lopen, ik heb een Thermia geothermische warmtepomp laten plaatsen door Luc Berton uit Oostende. Zeer correcte offerte en perfect werk geleverd. Is echt een aanrader, is niet goedkoop maar dat was ook duidelijk gecommuniceerd. Staat er een jaar en heb twee keer een vraag gehad die onmiddellijk is opgelost. Ook gratis nazicht na jaar en 10 jaar omnium! Gewoon top.

  15. P Moenen schreef:

    De gemiddelde installateur is een prutser die snel geld wil verdienen. En de rechters geloven dat volk ook nog eens.
    Zelf te maken gehad met een installateur die een WP heeft geoffreerd voor koelen en verwarmen gecombineerd met een composiet verdeler.
    Heeft die KZ een stalen verdeler geleverd. Naar de rechter die de fabrikant volgt die zegt: onze verdelers zijn zo goed dat ze in varkensstallen hangen.
    En dan baal je met een sukkel als S van Baalen als rechter.

  16. Renn Verbeke schreef:

    Ik liet 4 jaar geleden een vaillant wp plaatsen met ingebouwd warmwatervat van 200l. Iedere dag was het vast leeg en hadden we koud water. We douchen ons op nog geen 10min.
    En we hadden verbruiken om U tegen te zeggen. Niet alleen het warmwater maar ook de vloerverwarming.
    Alle instellingen gewist en we zijn van 350€/maand naar 265€ gegaan. 3x installateur over de vloer gekregen en 2x vaillant zelf. Alles was normaal voor hun *kuch*.
    1 ding zijn we nog steeds niet tevreden van, onder verdiepingen met vloerverwarming zitten op 1 circuit. Waardoor het in de badkamer steeds koud is. En er is geen andere installateur in de buurt die wil komen kijken omdat het hun eigen installatie niet is.

  17. John schreef:

    Grappig,

    Ik als leek welke bijna alle klussen thuis doet, heb ik ook mijn eigen systeem aangesloten. Ja rekening gehouden met welke type buis voor heet water ect ect ect.
    Alles werk! Scheelt een hoop geld per maand.
    Heeft mij ook veel geld gescheeld door het zelf aan te leggen.

    Uh ja, de buizen zijn niet zo afgewerkt als een vakman dit zou doen. Cv deur dicht en niemand ziet dat. Ik merk het alleen wel in mijn portemonnee!

  18. Cor schreef:

    De warmtepomp werkt nu naar volle tevredenheid. Wij hebben een energie zuinige nieuwe woning. ca. 160m2.
    Het energieverbruik van de warmtepomp is ca. 1500 kWh op jaar basis. Maar het heeft veel moeite en tijd gekost om alle installatie fouten op te lossen. Uiteindelijk heeft de fabrikant het opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.