
Om de grandeur van de ISH een klein beetje in beeld te brengen, nemen we vandaag Grohe als voorbeeld. De sanitairfabrikant speelt een trotse thuiswedstrijd, net als de collega’s van Hansgrohe, Villeroy & Boch, maar ook bedrijven als de Bosch-groep, Viessmann en Vaillant hebben meer dan een voetbalveld ter beschikking. De ISH is het podium waar je tweejaarlijks uitpakt. En dat gaat gepaard met veel marketinggeweld, en vierkante meters.

Een eigen hal
Grohe heeft geen stand. Grohe heeft een eigen hal. En dat betekent dus dat alle registers open gaan. Het door het Japanse Lixil overgenomen bedrijf heeft een stand van 2000 m2. Boven die stand zit een personeelsrestaurant: de paar honderd medewerkers die als standbemanning fungeren tijdens de ISH-vierdaagse moeten immers eten en drinken. Uit Nederland zijn in verschillende shifts dagelijks 12 mensen aanwezig. Buiten de hal staan ook nog eens vier demonstratievrachtwagens van Grohe opgesteld.
Azië en Midden-Oosten
Een verdieping daarboven zitten vergaderzalen, VIP-ruimtes en een grote presentatiezaal van 2400 m2. Hier zijn elke avond events, van previews voor de internationale pers, tot groothandelpresentaties en internationale meetings met partners en relaties uit de hele wereld. Uit Europa, het Midden-Oosten, Azië. De maandag voor de beurs kregen zo’n 600 medewerkers van het bedrijf zelf pas de introducties te zien. Want veel bedrijven, waaronder Grohe, houden hun introducties tot vlak voor opening van de beurs geheim, en dat lukt wonderwel.
Hieronder een bijzondere 360 graden video van de hal van Grohe, gemaakt voor dat de mensenmassa zijn intrede deed. Beweeg op de film om rond te gaan.