
Het jaar 2022 gaat de boeken in als recordjaar van het aantal geschillen over zonnepanelen. Dat blijkt uit data van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). Vergeleken met 2021 is het aantal geschillen bijna verdubbeld1. Veruit de meeste meldingen hebben te maken met de levering van zonnepanelen. Daarnaast is het aantal geschillen tussen Nederlandse burgers en energiebedrijven onverminderd hoog.
De vraag naar zonnepanelen is in de afgelopen jaren sterk gestegen omdat steeds meer mensen hun woning verduurzamen. De hoge energieprijzen spelen hierin een belangrijke rol. Nederland is de snelst groeiende markt van zonnepanelen in Europa; inmiddels zijn bijna twee miljoen woningen voorzien van pv-panelen. Die groeiende vraag naar zonnepanelen leidt ook tot een forse toename van het aantal geschillen. Waren het er in 2018 slechts 520 en in 2021 894: dit jaar zijn het er 1741 (+95 procent ten opzichte van 2021).
Te late levering zonnepanelen
De meeste geschillen draaien om een te late levering, wat mede het gevolg is van verstoringen in de bevoorradingsketen. Wachttijden van zes maanden tot een jaar zijn geen uitzondering en de afgesproken termijnen worden regelmatig overschreden. Bovendien konden veel leveranciers de snel groeiende vraag niet aan en gingen soms – tot ongenoegen van de consument – over tot prijsverhogingen. Door de explosief gegroeide vraag naar zonnepanelen zijn meer bedrijven zich gaan toeleggen op de levering en plaatsing van zonnepanelen. “Omdat lang niet alle nieuwe spelers in deze snelgroeiende markt voldoende bekwaam zijn, komt het helaas vaker voor dat zonnepanelen niet goed worden geplaatst of dat er sprake is van een inferieure kwaliteit”, vertelt Lennaert Steendam, gespecialiseerd jurist civiel van SAR. “Dit heeft tot gevolg dat veel mensen niet de energiebesparing kunnen realiseren die zij voor ogen hadden én dat het aantal conflicten met leveranciers en installateurs flink is toegenomen. Naast het grote gebrek aan goed opgeleide vakmensen gaan leveranciers ook geregeld failliet, wat eveneens tot problemen en geschillen kan leiden.”
Tegen wil en dank bij bestaande energieleverancier
SAR signaleert daarnaast – los van de geschillen over zonnepanelen – dat het aantal geschillen met energieleveranciers dit jaar met 1693 onverminderd hoog is ten opzichte van het recordjaar 2021, waarin er 1780 meldingen werden gedaan. Dit is opmerkelijk omdat er dit jaar tegelijkertijd sprake is van een flinke daling in het aantal geschillen rondom de opzegging van energiecontracten. Waar er vorig jaar in deze categorie nog sprake was van 940 meldingen, gaat het dit jaar slechts om 379 meldingen (-60 procent). Steendam: “Voorheen stapten veel mensen aan het einde van hun contractperiode over naar een andere energieleverancier, zodat zij ook in een nieuwe contractperiode verzekerd waren van de meest gunstige voorwaarden. Dit zorgde met enige regelmaat tot conflicten met de energieleverancier over de afwikkeling van het oude contract. In 2022 was het tegendeel het geval. De voornaamste reden hiervoor is dat huishoudens het grootste deel van het jaar alleen konden kiezen voor een variabel contract, met alle hoge kosten van dien. Veel mensen kozen er daarom voor om bij hun bestaande energieleverancier te blijven.”
Salderingsregeling en energiewerkzaamheden leiden tot stijging meldingen
Hoewel veel minder energiecontracten zijn opgezegd, is het totale aantal meldingen nauwelijks afgenomen. Dit heeft onder meer te maken met de salderingsregeling en de btw-teruggave. Doordat energieleveranciers de terugleververgoeding maandelijks gingen verrekenen in plaats van jaarlijks ontstonden er geschillen over de salderingsregeling, omdat dit ongunstig uitpakt voor de consument. In tegenstelling tot vorig jaar waren er in 2022 bovendien geschillen met dubieuze energieleveranciers en geschillen over het verhogen van voorschotten.
Daarnaast is dit jaar het aantal conflicten in de categorie ‘overig’ flink gestegen: van 806 meldingen in 2021 tot 1.061 (+32 procent). In deze categorie zijn onder meer de geschillen opgenomen die betrekking hebben op (reparatie)werkzaamheden die in opdracht van energiebedrijven worden uitgevoerd.
Als er geschillen ontstaan, kunnen mensen gebruikmaken van voorbeeldbrieven van SAR en een speciale themapagina over energie raadplegen.
1 Alle data van 2022 loopt t/m 18 december 2022