
Installatiebedrijf Bonarius gaat de komende 18 jaar alle cv-ketels en warmwatertoestellen van woningbouwcorporatie Rochdale in Noord-Holland onderhouden. De circa 24.000 toestellen worden op termijn allemaal op afstand beheerd, dankzij een eigen systeem dat de installateur heeft ontwikkeld.
Lange looptijd
Dit betekent dat tijdens de looptijd alle toestellen en (collectieve) rookgasafvoeren in het woningbezit van de corporatie aangepakt gaan worden. Het installatiebedrijf bepaalt tijdens de looptijd zelf de momenten voor preventief onderhoud. De overeenkomst tussen Bonarius en Rochdale is het eerste in Nederland met een dergelijke omvang, opzet en looptijd. Woningbouwverenigingen sluiten vrijwel altijd onderhoudscontracten afsluiten voor de duur van maximaal twee jaar. “Het contract markeert de veranderde fase waarin de corporatiewereld het onderhoud van de installatietechniek opnieuw definieert en uitbesteedt”, zegt Herman van Heusden, directeur van Bonarius Bedrijven.
Software in ketels
Voor een efficiënt beheer heeft Bonarius software ontwikkeld waarbij data uit de toestellen op afstand uitgelezen kan worden. Hierbij kan dus op basis van draaiuren, maar ook op slijtage of dreigende storingen gestuurd worden. Gebruikers hebben een naderend euvel daardoor nauwelijks in de gaten, en monteurs weten exact wat ze nodig hebben bij onderhoud of reparatie. De voorwaarden hiervoor zijn in een prestatiecontract vastgelegd. Rochdale kan 24 uur per dag volledig meekijken met het systeem van de installateur, en onderhoud afstemmen met andere werkzaamheden aan de gebouwen.
Slimme opdrachtgevers maken van ketel-installatie of vervanging en 18 jaar onderhoud één pakket. De installateur heeft in zo’n geval belang bij de beste installatie.
Installateur en opdrachtgever hebben baat bij continuïteit. De laagste prijs is per definitie niet de beste prijs.
Een opdrachtnemer die niets kan verdienen aan een opdracht gaat de boel bedonderen of gaat failliet, ’n loose/loose situatie.
Klopt inderdaad.
Ik heb eens bij de woningstichting geprobeerd om cv ketels te plaatsen, ik kreeg een offerte onder de tafel doorgeschoven waaruit blijkte dat het onmogelijk is om daarmee te concurreren. Dat bedrijf is inmiddels al jaren failliet.
En wat zegt de wet op de privacy daarvan? Nu weet een installateur en wellicht ook andere mensen wanneer iemand thuis is en wat men verbruikt e.d. door de gegevens van de ketel.
Voor de een is bovenstaande geen probleem, terwijl de ander dit ziet als een inbreuk op de privacy….
Helemaal waar. Ik vind de techniek geweldig, maar respecteer het privacy. Het voorkomt veel onrust en rechtszaken. Overleg met de klant en laat hem een akkoord verklaring tekenen. Maak het dus inzichtelijk.