Nieuws

Badkamer: comfort boven duurzaamheid

1

Liever een royale douche, dan een duurzame douche. Bij de aankoop van een badkamer of badkamerproducten is de mate van comfort doorslaggevender (57%) dan duurzaamheid (43%).

Dat blijkt uit het onderzoek Spetterend Sanitair 2025 dat USP Marketing Consultancy uitvoerde voor de Stichting Verwarming en Sanitair. Deze stichting, een promotievehikel van sanitair- verwarmingsfabrikanten en de groothandel, stopt er mee. Het onderzoek naar de toekomst van de sanitairbranche als ‘afscheidscadeau’. Het onderzoek wordt 29 oktober gepresenteerd op het gelijknamige congres.

Trends in badkamers

Consumenten is gevraagd hoe belangrijk zij het vinden dat sanitairfabrikanten bij hun producten aangeven hoe duurzaam hun producten zijn. Slechts een op de tien consumenten zegt dit niet belangrijk te vinden, terwijl 58% dit wel belangrijk tot zeer belangrijk vindt. Toch is de mate van comfort doorslaggevender dan de mate van duurzaamheid bij de aankoop van een badkamer of badkamerproducten. Voor 57% van de consumenten is comfort de doorslaggevende factor bij de aankoop, terwijl 43% dan kiest voor duurzaamheid. In het onderzoek komen ook andere trends in badkamerland aan bod, zoals de energietransitie, digitalisering, innovaties bij montage en de wensen en behoeftes van 50-plussers.

Stichting Verwarming en Sanitair

De Stichting Verwarming en Sanitair is al jaren niet meer actief. Het initiatief, een stichting die bestaat uit fabrikanten, groothandelaren en installateurs heeft meer dan 25 jaar gezamenlijk de afzet van hoogwaardig sanitair gepromoot. Belangrijkste exponent daarvan was het badkamerdeel Baden in Holland, dat tot 2010 een vast (consumenten)onderdeel was van de VSK. Hier werden onder meer designprijzen voor badkamers uitgereikt. Na het schrappen van deze activiteit is het aandeel sanitair op de grootste installatievakbeurs van Nederland teruggelopen. De meeste badkamerinnovaties waren te zien op Duitse vakbeurzen (ISH, SHK), op de ISH Noviteitenshow in Nieuwegein en tijdens huisshows van onder meer groothandelaren, zoals de Badvak van Galvano.

Aanmelden voor het congres Spetterend Sanitair 2025 kan hier.

1 reactie op “Badkamer: comfort boven duurzaamheid

  1. E. Molenaar schreef:

    Moeilijk te bedenken dat comfort de voorkeur heeft boven duurzaamheid in de badkamer, maar kan me in terug vinden. Nu ik het beter bekijk heeft over geheel het huis duurzaamheid de voorkeur bij mij, behalve in de woon -en badruimte. Duidelijk te merken waar meeste van onze tijd wordt doorgebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.