
Van Marcke, de marktleidende technische groothandel in Belgiƫ, stapt de grens over. Het familiebedrijf neemt een aandeel in Sanitairwinkel, dat met vijf showrooms en een webwinkel een groeiende partij is in badkamerland. Momenteel heeft Sanitairwinkel, naast haar webshop, showrooms in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam, Rosmalen en in het Belgische Schoten. Daar komen dit jaar nog twee nieuwe vestigingen bij: een in Alkmaar en een in Brussel. De aanbieder verwacht de komende jaren nog meer winkels te openen.
Fysiek en online
Door de strategische samenwerking moet Sanitairwinkel verder groeien.Ā Sanitairwinkel groeide het afgelopen jaar met 30 procent en verwacht dit jaar uit te komen op een jaaromzet van 34 miljoen euro. DeĀ Nederlandse sanitairspecialist blijft zelfstandig en onafhankelijk opereren onder het huidige management. Een bewuste en weloverwogen keuze volgens Rob en Erik van Laarhoven, oprichters en directie van Sanitairwinkel in het persbericht. āDeze ānext stepā is vooral bedoeld om elkaar waar nodig te versterken. We zijn complementair en allebei marktleider in een specifiek segment, maar we moeten beide het vizier scherp houden op de toekomst en stappen zetten naar meer groei, verdere ontwikkeling en professionalisering. Van Marcke bestaat al bijna negentig jaar en is een sterke speler in BelgiĆ«, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en de Verenigde Staten met een ongekend fysiek netwerk. Wij beschikken op onze beurt over de knowhow op IT- en omnichannel- gebied. Gebruikmakend van elkaars sterke punten kunnen we onze nationale en internationale marktpositie verbeteren, zowel on- als offline. ā
‘Badkamermarkt verandert’
Caroline Van Marcke, CEO van de groep Van Marcke, is blij met de genomen stap. āWe optimaliseren onze digitale slagkracht dankzij de participatie in Sanitairwinkel. Hierdoor surfen we mee op de golf van vernieuwing en kunnen we de digitale trend volgen, zodat we de verwachtingen van de markt kunnen beantwoorden. De sanitairmarkt is offline en online in beweging. Consumenten laten hun keuze niet alleen bepalen door een installateur, maar gaan steeds meer zelf op onderzoek uit via internet of door showrooms te bezoeken. Verder hebben we te maken met een vervaging van distributiekanalen. Leveranciers en installatiebedrijven gaan rechtstreeks naar de consument via de digitale weg. Door de krachtenbundeling kunnen we een totaaloplossing bieden en anticiperen op deze āhybrideā ontwikkelingen.”