Nieuws

Bewoner tevreden met NOM-woning

2

Bewoners van Nul-op-de-meter-woningen zijn over het algemeen behoorlijk tevreden over hun energiezuinige stulpje. Maar aandachtspunten zijn er ook. Oververhitting en slechte ventilatie zijn regelmatig gehoorde klachten.

Dat blijkt uit een onderzoek naar 19 renovatie- en nieuwbouwprojecten van corporaties, met in totaal 900 woningen, dat consultancy Atrivé heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Uiterlijk

De meeste bewoners zijn tevreden over hun energiezuinig gerenoveerde woning. Het uiterlijk van de woning, het binnenklimaat (prettige temperatuur, geen vocht, geen tocht) en overige aspecten van het wooncomfort (minder geluid van buiten) worden als positief beoordeeld.

De sector lijkt geleerd te hebben van ‘fouten’ uit het verleden, merken de onderzoekers op. Enkele jaren geleden werd de omvang van de installaties, en de kleinere woning als gevolg van isolatie aan de binnenkant, als nadeel gezien. Dit knelpunt doet zich bij de meeste NOM-concepten niet voor, doordat de nieuwe schil aan de buitenkant zit en de installatie veelal in een energie-unit geplaatst is buiten de woning.

Samenhang

Verder waren er in het verleden bewonersklachten over verlies aan energie-efficiëntie en wooncomfort als gevolg van een gebrek aan samenhang van energetische maatregelen. Dit lijkt met de toepassing van integrale NOM-concepten ondervangen te zijn.

Huurders hebben in hun NOM-woning wel moeite met de traagheid van het verwarmingssysteem. De temperatuur is slechts geleidelijk aan te passen. Ook wordt het gemis aan stralingswarmte genoemd. Met name voor minder fitte bewoners is dit een item. Voor hen zou mogelijk aanvullende verwarming met een infrarood paneel een oplossing kunnen zijn, aldus de onderzoekers.

Oververhitting

Temperatuurstijging in de zomer is een regelmatig gehoorde klacht . 10% van de bewoners ervaart een verslechtering van het binnenklimaat als gevolg van te hoge binnentemperaturen in de zomer, met name in de slaapvertrekken. Remedies zijn betere ventilatie, een overstek, zonnewering en zonwerend glas. Uit de meest recente projecten komen overigens minder signalen over oververhitting.

Verder is het ventilatiesysteem een punt van aandacht. De onderzoekers melden dat dit nog wel als voldoende wordt beoordeeld, maar de tevredenheid daarover scoort duidelijk minder hoog dan andere aspecten van de woning. Klachten gaan over het geluid van de installatie, maar ook een koude luchtstroom en te droge lucht worden genoemd.

Energierekening

Woningcorporaties kunnen voor NOM-woningen een energieprestatievergoeding (EPV) vragen, waarmee ze de meerkosten van een energiezuinige renovatie kunnen bekostigen. Het idee is dat deze EPV niet hoger is dan de vermeden energiekosten.

Uit het onderzoek van Atrivé blijkt dat de EPV voor de meeste huurders financieel positief uitpakt, al is het nog lastig om definitieve uitspraken te doen, aangezien veel huurders hun eerste eindafrekening van het energiebedrijf nog moeten krijgen.

Over de EPV leven wel misverstanden. Veel bewoners denken dat zij door het betalen van de EPV voortaan geen rekening meer krijgen van het energiebedrijf, maar dat is niet het geval. Ongeacht het energieverbruik, zullen ze altijd nog de maandelijkse netwerkkosten moeten betalen.

Niet heroverwegen

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de resultaten uit het onderzoek bemoedigend zijn en dat ze daarom “niet van plan is de EPV te heroverwegen”.

2 reacties op “Bewoner tevreden met NOM-woning

  1. R.H. schreef:

    Ze zullen wel moeten!

  2. Bert schreef:

    Free-energy, behalve de aanschafprijs, geeft nul-op-de-meter !!!
    Wie helpt mij het verschil te maken ? Dan gaan we echt decentraal opwekken en verlaten we de netten (ook de vastrecht-kosten en meter-huren)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *