Servicemonteurs op elektrische bakfietsen. In Amsterdam en Utrecht fietsen de monteurs van servicebedrijf Feenstra met dit milieuvriendelijke vervoermiddel naar hun klanten. Het voordeel: geen CO2-uitstoot en geen parkeerproblemen.
Feenstra is een samenwerking gestart met DOCKR, dat verschillende vormen van elektrisch vervoer biedt: van kleine bakfietsen tot elektrische TukTuk’s. De fietsen worden aangepast voor bijvoorbeeld servicemonteurs van cv-ketels of monteurs beveiliging. De fietsen kunnen net als de bussen ’s nachts worden bevoorraad door de toeleveranciers. Feenstra is met 800 monteurs een van de grootste servicebedrijven van het land.
Minder uitstoot, hogere productiviteit
Arjan Lodder, operationeel directeur van Feenstra: ” De komende maanden zullen we de verschillende ervaringen naast elkaar leggen en samen kijken wat voor ons het ideale vervoermiddel in steden is. Zeker in gemeenten die het doel hebben om in 2025 ‘zero emissie zones’ te implementeren is voor ons elektrisch vervoer noodzakelijk. Dit mag echter niet ten koste gaan van de serviceverlening aan de klant of de productiviteit en veiligheid van onze vakmensen. Het spreekt overigens voor zich dat we onze fietsende monteurs uitrusten met het juiste materiaal, zodat zij zich veilig en prettig kunnen verplaatsen. Denk aan een fietshelm, handschoenen of een houder voor de telefoon.”
Wagenpark grootste vervuiler van servicebedrijf
In 2018 nam Feenstra voor haar activiteiten in Amsterdam de eerste elektrische bussen in gebruik. Ook werd de ambitie uitgesproken dat in 2024 nagenoeg alle bedrijfsauto’s met een ‘geel’ kenteken, waar mogelijk, 100% elektrisch rijden. Sinds begin deze maand is daar de elektrische bakfiets bij gekomen. Na een eerdere proef in de gemeente Utrecht fietsen sinds kort in Amsterdam de eerste Feenstra-monteurs op elektrische bakfietsen van klant naar klant. “Maar liefst 80% van de CO2 die we als bedrijf uitstoten, is afkomstig van ons wagenpark”, aldus Arian Lodder, operationeel directeur bij Feenstra, “voor ons reden om te kijken hoe we deze uitstoot snel kunnen verminderen”.
Ga toch niet met de n b a of iets op weg voor montage werkzaamheden. Pleur op zeg. ECHT van de pot gerukt.zal moeilijk worden om
Ik zie mij met deze bakfiets, niet al mijn gereedschap, en alle onderdelen van ieder merk cv ketel, vervoeren. Het past nu al bijna niet in mijn bedrijfsbus.
Lekker: nog meer bakfietsen op de stoep. En er is al weinig ruimte …
Nee, die busjes op de stoep (of op het fietspad) zijn handig…..
Zeker voor in de binnenstad kan dit een goede oplossing zijn. Veel busjes zullen in de toekomst niet een de milieuzone binnen mogen.
Voor een storingsmonteur met een grotere regio lijkt het me wel wat onhandig
Weet je wat het mooiste is hoe wordt een monteur ziek nog leuker hij komt zeiken nat bij een klant aan nou ik zou me kapot schamen maar de directie rijd een Tesla of een dikke 6 cilinder menig klein bedrijf lacht zich kapot er zijn nu al 15.000 CV monteurs tekort
Bovenstaande reacties zullen (voor een deel dan) allemaal kloppen.
Maar ja, moeilijk hè? om je aan veranderende omstandigheden aan te passen, want schelden op anderen is nou eenmaal gemakkelijker dan je eigen hersenpan te gebruiken.
Ik ben blij, dat ik er over 50 jaar niet meer ben. Jullie weten half niet, wat er op ons (jou dus!) afkomt.
Nou nou wat een commentaar zag.
Ik vind het een fantastische idee. Ik denk hier al jaren aan.
Je bent snel in de binnenstad geen gezeur met parkeren. Goed initiatief.
@Gert-Jan Evertsen
Helemaal met je eens, Gert-Jan.
Veranderende omstandigheden vereisen andere oplossingen!
Linkse mensen vinden dit prachtig
Kneusjes met een bakfiets precies hoe zij jullie zien! en mijn natuurlijke” laag opgeleiden debielen in hun linkse ogen