Nieuws

‘Defecte warmtewisselaar TopLine wel risico’

38

Er zijn wel degelijk risico’s verbonden aan verbuigingen van de aluminium warmtewisselaars van de Nefit Topline-serie die werd geproduceerd van 2006 tot 2009.

Dat concludeert de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) na bestudering van verschillende rapporten en adviezen van consultancy DNVGL en Ben Ale, emeritus hoogleraar Veiligheid en rampenbestrijding.

De NVWA was door RTL Nieuws gevraagd om een reactie te geven op een kritisch rapport van C+B Advies en Expertise over deze Topline-serie. Ook werden er vragen over gesteld in de Tweede Kamer. Nu stelt de NVWA dat dit rapport een “adequaat beeld geeft van de risico’s van de defecte CV-ketels.”

Vaker kapot

Dat de warmtewisselaar vaker defect is dan de bedoeling wordt niet betwist door Nefit. “Het is ons bekend dat de warmtewisselaar van de TopLine 2006-2009 vaker kapot gaat dan mag worden verwacht. Dit zou kunnen leiden tot smeltschade aan het toestel. Wij kunnen ons voorstellen dat gebruikers daarvan schrikken, maar er is geen verhoogd risico voor de brandveiligheid”, zo stelde de fabrikant in januari dit jaar. Defecte wisselaars worden dan ook op verzoek vervangen.

Nefit: “Een lekkende warmtewisselaar zou volgens dat onderzoek [van C+B, red] ook kunnen leiden tot brand of tot lekkage van koolmonoxide (CO) buiten het toestel.” Onterecht, aldus Nefit in januari: “Diverse onderzoeken door Nefit zelf en een onafhankelijke, gerenommeerde partij tonen aan dat een kapotte warmtewisselaar geen verhoogd risico oplevert op brand of lekkage van CO buiten het toestel.”

“Deze onderzoeken zijn ook gedeeld met de NVWA. Door de constructie van cv-ketels blijft een eventuele lekkage van CO die ontstaat door een defecte warmtewisselaar binnen het toestel. De ventilator zorgt voor onderdruk waardoor deze gassen alsnog worden afgevoerd via het afvoerkanaal.”

Onderdruk en wind

Maar dit wordt betwijfeld door de door de NVWA ingeschakelde experts. De ventilator zorgt weliswaar voor onderdruk, maar er zijn meer factoren in het spel, stelt Ben Ale: “Als de warmtewisselaar lekt komt er afgas in de ruimte tussen warmtewisselaar en mantel en afhankelijk van wind, ramen open of dicht en ventilatiesystemen ook afgas in verblijfsruimten.”

“De mantel is niet gasdicht ontworpen en dat is hij dan ook niet. De hele gedachte achter het ontwerp van CV-ketels is juist dat het afgas in de warmtewisselaar blijft.”

Ook wat betreft brandgevaar onderschrijft Ale het eerder uitgebrachte rapport van C+B. “De ketels zijn zeker op de wat langere termijn onveilig. Er kan brand ontstaan.” Dit kan doordat heet verbrandingsgas lekt naar de ruimte in de mantel.

DNVGL is iets minder uitgesproken dan Ale. Toch lijken de conclusies helder. “Hoewel de beschrijving van het ontstaan van brand in het toestel niet gekwantificeerd is, en de schatting van het aantal branden niet onderbouwd, sluit de onderliggende documentatie…de mogelijkheid van brandgevaar niet bij voorbaat uit.”

Koolmonoxide

Ook DNVGL denkt dat het wel degelijk mogelijk is dat koolmonoxide niet binnen de mantel blijft en de verblijfsruimten in lekt. Minder stellig is het bureau echter over het gevaar dat hier in schuilt.

Er wordt namelijk nergens duidelijk hoeveel CO er precies weglekt. Volgens DNVGL is dat een flinke tekortkoming in het rapport van C+B. De NVWA gaat hierin mee.

Dat gebrek aan concrete meetwaarden is ook het element dat Nefit in een reactie belicht. Over het lekken van koolmonoxide stelt Nefit dat deze “theoretische mogelijkheid onvoldoende in de praktijk is getoetst”.

Onderhoud

“Wij benadrukken nogmaals: als de originele brander is vervangen en het toestel periodiek (minimaal één keer per twee jaar) wordt onderhouden door een erkend installatiebedrijf, is het niet nodig dat u zich zorgen maakt over de veiligheid van uw toestel.”

“Een defecte warmtewisselaar moet wel worden vervangen, maar brengt geen verhoogd risico op brand of lekkage van koolmonoxide (CO) buiten het toestel. Deze maatregelen zijn in overleg met de NVWA genomen en er is geen sprake van aanvullende maatregelen.”

Onderzoek TNO

De NVWA kondigt geen nieuwe harde acties aan tegen Nefit en gelooft “in de juistheid en proportionaliteit van de door de NVWA al in gang gezette handhavingsmaatregelen”.

“Zo heeft de producent toegezegd om voor het einde van dit jaar alle betrokken ketels aantoonbaar te modificeren. Daarnaast heeft Nefit een onafhankelijk onderzoek geïnitieerd om de effectiviteit van de modificaties te toetsen. Dit onderzoek wordt door TNO uitgevoerd en naar verwachting in oktober afgerond. Over de uitkomst wordt de NVWA geïnformeerd door Nefit.”

Wettelijke eisen

De NVWA zal ook deelnemen aan een klankbordgroep die TNO zal instellen. Keuringsinstantie KIWA gaat onderzoeken of de wettelijke eisen en normen de geconstateerde gebreken naar behoren afdekken of dat deze vatbaar zijn voor verbetering.

Nefit is sinds vorig jaar op last van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) de 80.000 nog niet vervangen branderdeksels preventief aan het vervangen. Sinds 2009 hebben alle nieuwe TopLine-branders standaard een ander type branderdeksel, met verbeterde afdichting, gekregen.

Bijlage

38 reacties op “‘Defecte warmtewisselaar TopLine wel risico’

  1. A3aan schreef:

    Problemen met de TopLine zijn al veel langer bekend. Enkele maanden geleden gaf Nefit na heel veel mails en tweets eindelijk toe dat ook de (mijn) SmartLine (bouwjaar 2005) een gevaarlijke ww had. Ja, ze zouden het vergoeden. Nefit: “Als de installateur dit bij ons aan meld (sic!), komen wij dit geheel kosteloos (sic!) oplossen”.
    Nu nog een installateur vinden die dat wil doen (midden Nederland, omgeving Tiel – meldt u zich gerust), want Nefit vergoedt het maar deels, waardoor het de installateur toch geld kost, zo heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

  2. Maarten schreef:

    Als men de NVWA nog serieus neemt dan moet men zich na laten kijken echt een partij die het niet snapt.
    Laat het liever keuren door echte instanties gerenommeerde scios partijen. NVWA is net als de politiek we waaien met alle winden mee mentaliteit

  3. Anoniem schreef:

    Brander. En u bent gewoon te LAAT en laat nooit onderhoud uitvoeren door een erkend bedrijf. Anders was die al veel eerder vervangen en naast dat er destijds branders werden vervangen, werd er ook nog een extra sensor toegepast die ingrijpt als de bovenkant te heet wordt.
    De warmtewisselaar vervuild, dat klopt. Daarom moet hij ook onderhouden worden. Die wisselaar is gewoon demonteerbaar en reinigbaar.
    Daarnaast heeft de Ecomline HRC 24 dezelfde wisselaar.
    En ook daar geldt dat als er geen onderhoud wordt uitgevoerd, en de warmtewisselaar gaat defect, dan geldt er geen garantie.
    Daarom komt er geen monteur heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
    De Smartline heeft geen gevaarlijke warmtewisselaar.

    Video van de branderkopvervanging destijds 2008!

    https://m.youtube.com/watch?v=adgHwhq3JZw

  4. A3aan schreef:

    Anoniem, je hebt helemaal gelijk: ik bedoelde de brander(kop) van de SmartLine. Dank voor de video, heel verhelderend! Betekent dat het hele artikel ook fout is, dat we “branderkop” moeten lezen waar “warmtewisselaar” staat?
    Qua onderhoud heb je helemaal gelijk, maar ik heb de ketel pas enkele maanden geleden op Marktplaats gekocht. Nav het gedoe rond de TopLine keek ik of de SmartLine evt ook onveilig was en zo kwam ik er na veel 5en & 6en achter dat mijn 2ehands ketel ook nog een oude branderkop had. De vorige eigenaar had dus nooit onderhoud laten doen, ik wil dat uiteraard asap oplossen.

  5. Tijdo van der Zee schreef:

    Beste Adriaan,

    Deze TopLine serie heeft problemen met zowel branderkop als met de warmtewisselaar (in de rapporten worden warmtewisselaar en verbrandingskamer door elkaar gebruikt, maar er wordt hetzelfde bedoeld).

    Op pagina 16 van dit rapport van C+B kan je zien om welke ww’s en branders het gaat.

    Tijdo van der Zee (redacteur Installatie.nl)

  6. L schreef:

    Ook andere merken hebben last gehad of kunnen last krijgen als er geen goed onderhoud gepleegd word , ik noem Vaillant gr solide , REMEHA avanta ( pakkingen zijn cruciaal voor alle merken en toestellen

  7. frank schreef:

    elke cv-ketel vormt een risico als je hem niet onderhoud, pakkingen niet vervangt etc. De onderzoekers houden elkaar wel aan het werk. als we nou eens niet gingen lullen en poetsen en ze bij rtl hun energie eens in de linda zomerweek steken wordt de wereld er een stuk beter van

  8. cv-dokter schreef:

    Jammer dat er gezegd wordt dat het om wisselaar van 2006 t/m 2009 gaat aangezien er ook problemen ontstaan met nieuwere wisselaars, maar het heeft allemaal te maken met goed onderhoud!

  9. Theo Jongerius schreef:

    Probleem wordt direkt door Nefit zelf verholpen bij meerdere ketels van mij.
    Theo

  10. H.Glazer schreef:

    Ieder toestel dat door een erkend installateur is geplaats en waarvan de garantiekaart is opgestuurd staat bij de betreffende fabrikant geregistreerd. Mochten in verloop van tijd problemen voorkomen dan wordt de installateur daarvan in kennis gesteld. Destijds met de Smartline werd in eerste instantie een clixon geleverd die het toestel buiten gebruik stelde als de branderkop te heet werd. Later werden er nieuwe branders geleverd.Na registratie van €10.–
    kreeg de installateur €100.– voor gemaakte kosten voor het monteren. Bij de Topline werden ook branders geleverd. Echter de vergoeding hiervoor was beduidend lager dan van de Smartline.Recentelijk nog een aangetekende brief ontvangen van Nefit m.b.t. het vervangen van de branders. Als werkelijk blijkt dat de bovenkant van de warmtewisselaar vervormt door oververhitting waardoor de siliconen parking niet goed afdicht kan er m.i. toch een probleem ontstaan ondanks het monteren van een nieuwe brander met borging.

  11. A3aan schreef:

    Nog even terugkomen op de reactie van “Anoniem”: “De Smartline heeft geen gevaarlijke warmtewisselaar“. Daar had hij GEEN gelijk, zie
    http://nl.documents2.nefit.nl/download/pdf/file/6720618699.pdf
    Daar staat o.a. dit: Nefit is op 1 november 2008 een preventieve actie gestart om alle geplaatste Nefit SmartLine en Nefit SmartLine Basic toestellen die zijn geproduceerd tot en met december 2007 te voorzien van een nieuwe branderkop.

    Mijn “Marktplaats-SmartLine” is nr 545-07-01-0001, dus vermoedelijk de eerste die in week 1 van 2007 werd geproduceerd, een typisch oliebollen/champagne-vuurwerkmodel 😉 En de branderkop heeft geen O met een V teken er in, dus ik moet wisselen voordat de vorst invalt!

  12. Van Eck schreef:

    Allen,
    Zo als altijd, de markt is “verpest” door ook de ketel fabrikanten zelf!
    Alles maar vrij kunnen verkopen en plaatsen.
    Maar ook die zogenaamde experts, het is het verhaal “door de bomen het bos niet meer kunnen zien” wie is nu de juiste expert.
    Als iedereen de juiste onderhouds eisen en voorwaarden hanteert, is risico zeker voldoende te verkleinen

  13. Marcel schreef:

    Er wordt weer veel af gezwetst in de hier boven geplaatste opmerkingen.
    Ik installeer al meer dan 35 jaar Nefit toestellen en alle problemen heb ik voor mijn klanten in samen werking met Nefit kosteloos kunnen verhelpen.

  14. Kik schreef:

    Het kost de installateur gewoon geld, je moet een keer extra rijden of een week later is het hydroblok lek. Deze ketels blijven problemen geven ook de CW-6 met een nieuwe wisselaar gaat stuk.

  15. Gerard Huinink schreef:

    Iedere fabrikant heeft zo zijn problemen.
    Helaas moet ik wel constateren dat veel collega’s slecht onderhoud doen of onvoldoende kennis in huis hebben.
    Ik vind ook de klacht, het kost de installateur geld, nergens op slaan.
    Begin eerst met goed afstellen ketel. Vermogen aanpassen aan de installatie en inregelen radiatoren.
    Nefit zou er wel verstandig aan doen door een temperatuursensor in de kast te monteren, die schakelt de ketel uit bij rookgaslekkage.
    En is het toestel correct aangesloten lucht/rookgas, zal het toestel stikken en uitgaan, dus geen CO vergiftiging.
    Fabrikanten zouden wel beter moeten testen wat te doen als het fout gaat.
    Laten we samen mee denken om de juiste en goedkoopste oplossingen te geven.

    En ook nog even over dat zogenaamde we moeten van het gas af.
    We moeten wel van het Groningse gas af, maar er is nog gas genoeg.
    Ik gebruik liever schoon gas dan elektra uit een kolencentrale die 100 keer meer vervuild

  16. Hans schreef:

    Nefit TopLine-saga duurt voort: Nefit blijft maar benadrukken, dat met een nieuwe brander het probleem is opgelost. Beste Nefit: Leg mij dan eens uit hoe het kan dat de ketel in de reportage van RTL (dhr. Jasper Bakxs) maanden nadat deze voorzien is van een nieuwe brander alsnog uitfikt. Graag uw reactie!

  17. Hans schreef:

    Nefit TopLine pics: Zie hier de foto’s van de ketel van Jasper Bakx (bericht 22 augustus)
    https://twitter.com/koenderegt

  18. Hans schreef:

    Nefit TopLine: Een kenner herkent de nieuwe verbeterde brander. Dus aan iedereen die maar blijft door zaniken over slecht onderhoud, andere merken die ook wel problemen hebben jadiejadieja. Het gelul stopt hier!

  19. Hans schreef:

    Nefit: Geachte heer Bruno Bruins, Minister van MZS, heer van Lint, Inspecteur Generaal van de NVWA, Lees de update van 21 augustus op de site van Nota Bene Nefit en oordeel zelf: https://www.welkombijnefit.nl/nl/topline Ik zou zeggen: Aan het werk, voordat er écht slachtoffers vallen. Het stookseizoen begint namelijk al over een maand!

  20. Hans Kazan schreef:

    Hans Kazan, De Man Die Alles Kan: Jazeker, Hij is hier. En Hij praat tegen U:
    https://www.rtvoost.nl/nieuws/285529/klokkenluider-nefit-veroordeeld-voor-vernieling-cafe-en-bedreigen-minister
    Iemand nog vragen?

  21. Hans Kazan schreef:

    Nefit: Lul-uit-de-broek-werk: NVWA: Het bedrijf Nefit is bezig om defecten in geïnstalleerde TopLine HR cv-ketels te herstellen uit de productieperiode 2006-2009. Dit om risico’s op brand of koolmonoxidevergiftiging te beperken. Doet Nefit dit wel snel en effectief genoeg? BuRO adviseert de NVWA hierover het volgende. Vraag alle informatie op bij Nefit die nodig is om te kunnen beoordelen in hoeverre er nog risico’s voor consumenten bestaan bij de Topline HR cv-ketels. Blijf Nefit onder druk zetten om de bestaande problemen sneller op te lossen. Informeer consumenten over de mogelijke risico’s van cv ketels en het belang van periodiek onderhoud. Evalueer met de keuringsinstantie of de bij deze cv ketels optredende risico’s afdoende worden beheerst door de technische eisen (normen) voor cv ketels en de typekeuring hiervan.

  22. Hans schreef:

    Nefit: Geachte heer Bruno Bruins, Minister van MZS, heer van Lint, Inspecteur Generaal van de NVWA, Lees de update van 21 augustus op de site van Nota Bene Nefit en oordeel zelf: https://www.welkombijnefit.nl/nl/topline Ik zou zeggen: Aan het werk, voordat er écht slachtoffers vallen. Het stookseizoen begint namelijk al over een maand!

  23. A3aan schreef:

    @ Hans Kazan: ik heb die link naar het stuk over de ex-Nefit medewerker gelezen – woorden schieten tekort… “De man was er jaren geleden als medewerker productveiligheid bij Nefit achter gekomen dat er problemen met de ketels waren. De ketels konden in brand vliegen of dodelijke koolmonoxide uitstoten. De man kaartte het probleem binnen het bedrijf aan maar vond nergens gehoor. Hij stond met zijn verhaal alleen in het bedrijf en kon niet opboksen tegen de heersende cultuur. Hij moest het onderspit delven en werd ontslagen. Dat verhinderde hem niet om de strijd voort te zetten. Maar toen ook branche-organisaties, veiligheidsinstanties en zelfs de overheid geen oor hadden voor zijn verhaal werd het hem teveel.”
    Nu begrijp ik de weerzin van een verwarmingsman die ik ken tegen Nefit beter: “k*t Nefit, een zooitje!” en woorden van die strekking. Als het waar is wat die klokkenluider beweert (dat hij nergens gehoor vond), dan moet de leiding van Nefit vervolgd worden, en óók de verantwoordelijken binnen de branche-organisaties, de veiligheidsinstanties inclusief de domkoppen bij de overheid. Pek en veren, hulde voor die klokkenluider!
    Maar er stond werkgelegenheid op het spel natuurlijk (er zou geen Nefit-ketel meer verkocht worden als ze idd geen oog hebben voor veiligheid) en dan gaan – zoals vrijwel altijd – de economische belangen boven de veiligheid van burgers.
    Fijn, zo’n bedrijf als Nefit, zo’n “toezichthouder” als de NVWA en zo’n rechtssysteem. Doet me denken aan het gedonder rond RoundUp en Monsanto.
    Nefit komt er bij mij niet meer in, als de ketels aan vervanging toe zijn.

  24. Hans Kazan schreef:

    Nefit PrutsLine: Ruim 2,5 jaar na de oorspronkelijk melding bij de NVWA, zijn deze leeghoofden van de NVWA eindelijk zover, dat ze zeggen dat ze een vermoeden hebben over een idee dat iemand heeft gezegd dat het onderzoek van RTL wel eens zou kunnen mogen kloppen (Misschien dan hé!). Heren uilskuikens: over twee weken schakelen de kamerthermostaten in dit land weer volle bak “aan”. En nog steeds kan of wil niemand uitsluitsel geven geven.

  25. Paul schreef:

    @Adriaan: dank voor je steun. Quasi Modo

  26. Paul schreef:

    Citaat Tweedekamer-lid Beckerman: Vraag 3
    “Deelt u de mening dat het beschamend is dat er een klokkenluider uit 2016
    voor nodig is geweest om de NVWA in te laten zien dat er ook bij type B3M
    problemen waren met warmtewisselaars? Heeft Nefit dit gemeld aan de
    NVWA? Hoe hoe is het mogelijk dat het zeven jaar heeft moeten duren
    voordat dit naar boven is gekomen?”

  27. Quasi Modo schreef:

    Nefit TopLine-saga deel 3 van 13 file:///D:/Downloads/De_NVWA_en_vervolgonderzoeken_naar_onveilige_cv-ketels_%20(1).pdf

  28. Quasi Modo schreef:

    Over Nefit TopLine: Citaat Tweedekamer-lid Sandra Beckerman: Onder andere: Vraag 3
    “Deelt u de mening dat het beschamend is dat er een klokkenluider uit 2016
    voor nodig is geweest om de NVWA in te laten zien dat er ook bij type B3M
    problemen waren met warmtewisselaars? Heeft Nefit dit gemeld aan de
    NVWA? Hoe hoe is het mogelijk dat het zeven jaar heeft moeten duren
    voordat dit naar boven is gekomen?”

  29. SunKing schreef:

    @Mark Rutte: Beste Mark, kunnen we alsjeblieft deze Nefit-klokkenluider de mond snoeren? Je weet wel, zoals we dat eerder ook hebben gedaan met de bonnetjes-affaire, ING, ABN enz. Wat denk je Mark, komen we ook nu weer weg hiermee?

  30. Peter schreef:

    Duuuussss:
    Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
    Vergaderjaar 2017–2018 Vragen gesteld door de leden der Kamer
    2018Z15293
    Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Ministers voor Medische Zorg en
    van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de NVWA en
    vervolgonderzoeken naar onveilige cv-ketels (ingezonden 5 september 2018).
    Vraag 1
    Wat heeft de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) gedaan aan
    de veiligheid van cv-ketels tussen 2009 en 2012, dat wil zeggen de periode
    tussen de melding van Nefit over de typen B3L en B3M in 2009 en 2012 toen
    de NVWA door de Duitse autoriteiten werd gewezen op problemen met het
    type B3M?1
    Vraag 2
    Waarom heeft de NVWA pas na de melding in 2012 gekeken naar de
    warmtewisselaars van type B3L? Waarom heeft de NVWA toen helemaal niet
    gekeken naar eventuele problemen met warmtewisselaars bij type B3M?2
    Vraag 3
    Deelt u de mening dat het beschamend is dat er een klokkenluider uit 2016
    voor nodig is geweest om de NVWA in te laten zien dat er ook bij type B3M
    problemen waren met warmtewisselaars? Heeft Nefit dit gemeld aan de
    NVWA? Hoe hoe is het mogelijk dat het zeven jaar heeft moeten duren
    voordat dit naar boven is gekomen?
    Vraag 4
    Bent u van mening dat de NVWA organisatorisch voldoende op orde is, dat
    er niet langs elkaar heen gewerkt wordt en dat er voldoende medewerkers
    zijn om verschillende meldingen aan te kunnen, te kunnen overzien en
    eventueel aan elkaar te koppelen? Kunt u uw antwoord toelichten?
    Vraag 5
    Waarom kunt of wilt u niet garanderen dat gasverbrandingstoestellen in ons
    land veilig zijn, aangezien het uw verantwoordelijkheid is om ervoor te
    zorgen dat door fabrikanten wordt voldaan aan de wettelijke eisen en normen
    1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 999
    2 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1289
    kv-tk-2018Z15293
    ’s-Gravenhage 2018 Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, Vragen 1
    van het Warenwetbesluit, en bent u van mening dat risicogericht toezicht van
    de NVWA daarbij afdoende is?3
    Vraag 6
    8, Vragen 3

  31. Gerard schreef:

    RTL: Zij concluderen dat ‘het rapport […] een adequaat beeld geeft van de risico’s van de defecte CV-ketels’. De NVWA onderschrijft die conclusie. Ook twijfelt de dienst aan de effectiviteit van de maatregelen die Nefit heeft genomen om de ketels veilig te maken.

  32. Paul schreef:

    De crux zit in het woordje “nu”.

  33. A3aan schreef:

    Dat is vreemd… Twan Huis (let op de naam) vroeg Q. Modo dit: “Beste heer Q. Modo, hierbij nodig ik u graag uit om in RTL-Late Night nader toe te lichten, waarom Nefit strafrechtelijk vervolgd moet worden.“ Dat bericht is weg. Was het een nepbericht? Twan Huys zal zijn eigen naam toch wel goed schrijven als hij de vraag stelt.

    Maar ik ben het met QM eens: overtreders moeten strafrechtelijk vervolgd worden. Bij Nefit, als ze de benodigde acties niet (of onvoldoende) nemen, maar zeker ook bij ING (witwassen afgekocht) en bij de NVWA (als ze hun werk niet goed doen).

  34. Quasi Modieus schreef:

    NEFIT-saga: QM: Sorry, Huys met “y”. Berichten worden links en rechts door Installatie.nl gewist. Het is de nieuwe censuur. Het triest, maar het is niet anders Adriaan. Feit blijft dat Nefit zeer bewust de verkeerde onderzoeksvragen heeft voorgelegd aan TNO. Als TNO dit niet inziet, dan vrees ik dat het onderzoek wel eens de verkeerde uitkomst zou kunnen hebben. Het zou dan betekenen dat er negen maanden verloren zijn gegaan. En dan zijn de rapen gaar. Of om het in het Duits te zeggen: Dann ist die Kacke am dampfen. Het is natuurlijk wel een merk van BOSCH, ahum.

  35. Adriaan Keij schreef:

    Beste Quasi Modo/Modieus, lijkt me juist goed dat fake-berichten verwijderd worden. Een bericht plaatsen met als naam “Twan Huis” en je voordoen als de presentator van RTL Late Night is kinderachtig. Met dat soort onzin komen we niet verder, stop er mee en reageer serieus en inhoudelijk onder je eigen naam – of reageer niet.
    Mvg, A3aan (ja, dat is mijn naam).

  36. QM schreef:

    Beste Adriaan, ik reageer meestal serieus. Onder welke naam ik dat doe, lijkt me voor nu nog even onbelangrijk. Belangrijker zijn goede argumenten en de feiten. Het feit dat Nefit de verkeerde onderzoeksvragen aan TNO heeft voorgelegd is eenvoudig te bewijzen, en voor iedereen die het wil te lezen op het internet. En het argument hiervoor heb ik ook eerder gegeven. Nog maar een keer dan: Het onderzoek is beperkt tot weliswaar de dunne en de dikke warmtewisselaars, maar die zijn uitsluitend gecombineerd met een V3 brander. De deels verbeterde ketel dus. Omdat de V1-brander in de betreffende periode 2006-2009 werd verkocht, en ook een deel van het probleem lijkt te zijn, zal het onderzoek dus nooit kunnen uitwijzen of deze ketel gevaarlijk is, en daarmee of Nefit grove nalatigheid kan worden verweten. Met andere woorden: Het TNO-onderzoek is op voorhand een prutsonderzoek. En het is een grote schande dat de NVWA, KIWA, TNO UNETO-VNI, OVV én de verantwoordelijke ministers (Bruins & Olongren) hiervan weten en/of hiermee hebben ingestemd. Als de uitkomst van het onderzoek eind oktober me niet aanstaat, dan kom je er gauw genoeg achter wie ik ben Adriaan.

  37. QM schreef:

    Nefit TopLine: De inspecteur-generaal van de NVWA, drs. R.J.T. van Lint, schrijft hieronder aan de Minister voor Medische Zorg en Sport, mr.drs. B.J. Bruins over de Nefit TopLine HR-ketel het volgende:
    https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2018D41483&did=2018D41483

  38. Andre schreef:

    Bij andere merken, zoals Ferroli waar de warmtewisselaar door rookgaslekkage de gaten in de warmtewisselaar komen met smeltschade tot gevolg daar hoor je niemand over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.