fbpx
Nieuws

Jaarlijks duizenden klusketels erbij

Slechts 61% van de cv-ketels in ons land is geïnstalleerd door een erkende monteur. Dat blijkt uit een onderzoek van servicebedrijf Feenstra, met 800 medewerkers een van de grootste ketel-installerende bedrijven in Nederland. Het bedrijf heeft 750 Nederlanders gevraagd naar hun bewustzijn rondom koolmonoxide.

25% heeft de ketelvervanging door de verhuurder laten doen. De handige buurman is goed voor 3% van de installaties en 1% heeft het zelf gedaan. Als we dit vertalen naar de aantallen verkochte toestellen van het afgelopen jaar, cijfers waarover Installatie.nl beschikt, betekent dit grof genomen dat minimaal 10.000 gastoestellen door ‘leken’ worden aangesloten.

“Dat zijn verontrustende cijfers als je bedenkt dat er jaarlijks tenminste vijf à tien dodelijke slachtoffers vallen door blootstelling aan een verhoogde concentratie koolmonoxide en enkele honderden gewonden”, stelt Henjo Groenewegen, algemeen directeur van Feenstra in een reactie op het eigen onderzoek. “De oorzaak is veelal te wijten aan ondeskundige installatie of onderhoud van cv-ketels. Vaak gaat het hier om materialen voor de rookgasafvoer die niet met elkaar gecombineerd mogen worden, dan wel niet goed gebeugeld zijn.”

Campagne en erkenning

Op 1 februari start een landelijke campagne die het bewustzijn rondom koolmonoxide moet vergroten. Per 2019 wordt het wettelijk verplicht een erkende installateur in te schakelen die werkzaamheden rondom de cv-ketel uitvoert.

Op de vraag ‘Wat kan er gebeuren als een cv-ketel niet goed meer werkt’, noemt 39% spontaan koolmonoxide. Echter, 49% noemt iets anders zoals geen warm water meer, of geen verwarming. 12% weet het niet. Relatief gezien zijn jongeren tot 35 jaar over het algemeen iets minder goed op de hoogte van zaken rondom cv-ketels, onderhoud, ventilatie en de gevaren van koolmonoxide. “Gelukkig zegt 34% van de bewoners een koolmonoxidemelder te hebben”, zet Groenewegen. “Deze slaat alarm als er gedurende een periode van bijvoorbeeld een uur een te hoge concentratie wordt gemeten. Dat kan levens redden. Maar het betekent ook dat veel woningen nog geen melder hebben. Zorg bij de aanschaf wel voor deskundige plaatsing. Een koolmonoxidemelder plaats je namelijk midden op de muur. En niet op het plafond zoals bij een rookmelder. En ook niet op de vloer. Koolmonoxide mengt zich met de lucht en blijft in het midden hangen.”

 

36 reacties op “Jaarlijks duizenden klusketels erbij

  1. R.H. Henstra schreef:

    Ik denk dat het nuttig is bij berichten in de media te vermelden of ketelplaatsing en aansluitingen door onbevoegden is gebeurd.

  2. Remco schreef:

    Benieuwd waar ze zich zelf toe rekenen. Tot die 61?

  3. Erwin ter Veld schreef:

    Mooi onderzoek, dan zijn er wel erg veel “leken”die het heel erg goed doen…bij het plaatsen van 10000 ketels door leken zijn er slechts enkele ongevallen, we spreken hier over nog geen procent.
    En bovendien wie zegt dat die ongevallen veroorzaakt zijn door de “leken”??
    Enkele gevallen die bekend zijn, zijn veroorzaakt door gerenommeerde bedrijven, dus iedereen kan fouten maken…
    Mis ik echter nog 10 procent van de ketel, heeft Feenstra deze zelf geplaatst misschien??

  4. Ron Hayes schreef:

    zouden de particuliere klanten van Unica op de hoogte worden gesteld?

  5. Ramond schreef:

    Natuurlijk is het goed dat er een scherpere controle komt op het veiliger installeren van rookgas en onderhouden van ketels. Maar diegene die dit project in gang hebben gezet de Uneto VNI, die gaan aan alle duizenden cursussen dik verdienen. Tot heden heb ik meer slechtere monteurs bij grote installatie bedrijven gezien dan bij de hard werkende ZZP bedrijven die hier hun eten mee moeten verdienen. Hopelijk houden ze de cursussen simpel en goed dat een ZZp-er zijn werk na de certificering nog kan uitvoeren.

  6. willem schreef:

    Elke installatie door leken is er één te veel. De burger moet accepteren dat het installeren van een gasverbruikstoestel veel kennis eist. De branche moet hier nog meer op toe zien. De firma Feenstra is een grote partij in deze. Als zij afspreken geen cv onderhoud meer te doen, aan foute installaties en dit ook kenbaar maken, dan gaat de particulier misschien eens nadenken. Zij komen vanzelf in de kou te zitten dat is zeker. Nu nemen zij wel cv installatie van leken in onderhoud en daarbij gelijk de rommel van een ander. De fabrikanten de verzekeringmaatschappijen en de lokale en landelijke overheid hebben hierin ook een taak. Adviseren, regels en keuren. Er is nog veel zendingswerk te doen in onze branche.

  7. Charlie schreef:

    Ik heb jaren bij Feenstra gewerkt en ik heb “monteurs” zien komen en gaan
    Een bakker die na jaren dacht ik ga eens wat anders doen dan brood bakken die kreeg bij Feenstra gewoon een contract een bus en gereedschap en na twee weken meelopen te horen nou doe je best en we horen wel als het niet lukt.
    Als er maar iemand langs was geweest bij de klant dat was het moto en die dacht dat er een ervaren monteur langs kwam om de cv-ketel te onderhouden.
    Ik ben het met Ramond eens er lopen meer slechte monteurs bij de grote bedrijven dan bij de kleine die het van mond op mond reclame moeten hebben.
    Ik heb in 2015 de cursus Energie Service Specialist gedaan om te kunnen voldoen aan de OKCV norm dit heeft mij als ZZPer een hoop geld gekost en nu is het weer niet goed genoeg ik ben voor verzwaring van de regels maar ik ben tegen verplicht aansluiten bij een overkoepelende organisatie die mij weer een hoop geld gaat kosten voor niks
    Ik hoop dat de toekomstige minister (was Blok) één organisatie opzet vanuit de overheid en daarmee alle andere zoals Uneto-Vni opheft dat zou een giller zijn dat de aangever van al deze commotie wordt opgeheven.

    • Willem schreef:

      Ik ben eind vorig jaar als zzp’er gebeld door een klant die Feenstra over de vloer had gehad. Eerst voor onderhoud een half jaar eerder en nu voor een storing. Ventilator was defect. Deze monteur keurde direct de ketel af omdat deze rookgassen lekte door een verkeerd gemonteerde condensbakpakking van zijn collega eerder dat jaar. Deze monteur soboteerde de ketel ter plekke om verdere werking te voorkomen vlak voor kerst en de klant moest zelf maar uitzoeken hoe nu verder. Ik heb een andere pakking gemonteerd, tijdelijk een gebruikte ventilator gemonteerd en de sabotage handelingen ongedaan gemaakt en toestel werkt voorlopig weer prima. Dit jaar mocht de ketel vervangen worden door mij en Feenstra hoefde ze niet meer te zien.

      • Erwin schreef:

        net zo’n verhaal heb ik ook gehad bij een klant, rookgasafvoer was afgekeurd bij het onderhoud omdat er gaten in zaten door schroeven.
        Het service bedrijf een hele grote met meerdere vestigingen heeft het alleen meegedeeld aan de klant en er niks aan gedaan, terwijl de rookgassen er gewoon uit kwamen.
        Vervolgens heb ik voor de klant een nieuwe rookgasafvoer geplaatst.
        kon ik later nadat er weer onderhoud was gepleegd terug komen omdat mijn buizen uit elkaar waren, wat bleek nou de ketel plofte zo hard na ontbranding dat de rga gewoon uit elkaar geblazen werd.
        Echt top die grote bedrijven die moeten rennen om zoveel ketels op een dag te doen, ik zou ook niet kiezen voor een kleine zelfstandige die zijn werk wel met plezier doet en goed uitvoerd, nu heb ik er een klant bij en zij zijn er weer één kwijt 😉

  8. * schreef:

    laten we het eens van de andere kant bekijken en de fabrikant en groothandel op
    hun donder geven, die verkopen ze toch gewoon aan de consument. Altijd maar wijzen naar de installateur. Als de verzekeringsmaatschappijen dan ook meedoen en eisen een goed onderhouden gastoestel, dan is het niet zo moeilijk. Niet zoveel praten erover, maar gewoon DOEN !!!!

  9. Nico schreef:

    interessanter dan te weten hoeveel ketels door ‘erkende monteurs’ dan wel door ‘leken’ worden geplaatste, is te weten hoeveel procent van de ongelukken te wijten is aan ‘erkende monteurs’ of aan ‘leken’.
    Misschien reden voor Feenstra om een vervolg onderzoek te starten. O, ja ben ik ook zeer nieuwsgierig naar de score van Feenstra zelf.

    • George schreef:

      Ja, en 25% door de verhuurder. Alsof die geen erkend installateur ingeschakeld kan hebben. Zoals hier al veel gesteld; deskundigheid zit niet in de sticker van Feenstra op de klusbus maar in de vakkundigheid van de man die het uitvoert. Certificeren is prima maar dan niet voor de vette portemonnee van de certificeerder maar voor het beoordelen van de juiste kennis.

  10. Marcel schreef:

    Installatie.nl vraag even door bij Feenstra hoe deze cijfers tot stand komen, want het beeld is raar. De genoemde procenten plaatsing door een niet erkende installateur tellen op tot 29%. (en niet tot de gesuggereerde 39%)

    Daarbij vraag ik me af of de 25% plaatsing door verhuurder wel gelezen moet worden als ondeskundige plaatsing of gewoon als “weet niet wie de ketel heeft geplaatst”. Dan worden de cijfers ineens heel erg anders. Dan zou het zomaar kunnen dat een heleboel van die ketels door Feenstra zelf zijn geplaatst, omdat zij zeer actief zijn in de huursector.

  11. Frits Rademakers schreef:

    als je je vakdiploma s hebt gehaald gas water technisch installateur en daarnaast ook je vakbekwaamheid voor het centraal verwarming bedrijf , dan denk je wel even anders over deze zaken, bijvoorbeeld: de firma Feenstra met een aantal omgeschoolde bakkers in dienst, heeft volgens mij zijn bestaansrecht alleen te danken aan de Nuon die heeft er veel geld in gepompt een energie leverancier die uit commercieel oogpunt klanten werft, er zullen vast een paar goede monteurs zitten, maar wat ik van die club heb gezien wordt ik niet blij. en dat is voor veel onderhoud bedrijven die gas toestellen zogenaamd onderhouden, dan wel instaleren.
    Waarom en hoe ???is het mogelijk in een land waar alles geregeld is??? ieder omhoog gevallen handige Harry zich bezig houden met installatie techniek , ik zie het als een economisch misdrijf , dit is in de omringende landen gewoon niet mogelijk! maar ik zou zeggen pruts lekker door, doen de heren in den Haag ook! lekker graaien ten kosten van anderen en verantwoordelijkheid komt niet voor in hun vocabulaire, de maatregelen die na een ongelijk worden genomen lijken ook nergens op.
    Ik doe dit werk al 38 jaar en moet alles uit de kast halen om oneerlijke concurrentie het hoofd te kunnen bieden, dus geen zzp er! maar gewoon lekker naar school vakdiploma s gaan halen, daarnaast kennis nemen van voorschriften, en meet apparatuur aanschaffen, als je al die kosten gemaakt hebt , weet je heel goed dat je voor 30 of 40 euro per uur dit werk niet kan doen.
    En nog een tip aan de fabrikanten: geen technische ondersteuning geven aan niet gecertificeerde , dan is het gepruts zo uit gebannen

  12. Beun de Haas schreef:

    Ja logisch Feenstra komt alleen met dit verhaal omdat ze een stuk omzet willen terughalen. niet omdat ze zo bezorgt zijn om ongevallen, anders hadden ze zelf ook simpele maatregelen kunnen treffen zoals bijvoorbeeld standaard concentrische rookgas toepassen maar dat doen ze niet dit is te duur, het enige wat die grote installateurs interesseert is geld verdienen zo veel mogelijk en de rest kan de … krijgen. Ze noemen zichzelf Erkend installateur maar wat betekend die huidige regeling tegenwoordig? en als je zelf monteurs aan het werk stuurt die weinig tot geen kennis hebben.(niet altijd gecontroleerd worden) Het wordt tijd voor een goede erkenningsregeling+opleidingen die ook voor de kleine installateur en zzp-er betaalbaar zijn plus het verbieden van plaatsen cv ketels door particulieren zodat er eerlijke marktwerking optreed en veilige installaties worden geleverd.

  13. I.Haan schreef:

    Hoeveel ERKENDE monteurs heeft Feenstra dan wel in dienst ?

  14. Ap van der Horst schreef:

    Als je die prutsers bij Feenstra meerekende ja dan kom je aan die aantallen pas geleden was er bij omroep Max een uitzending over een klant van Feenstra die hadden de materialen van de schoorsteen niet op voorraad dus afplakken die hap en nu vooraan lopen met deze anquette, ja een slager die zijn eigen vlees keurt, denk je nu echt dat al die monteurs een diploma gaan halen NEE 1 op de zaak en die moet iedereen controleren wat niet gebeurd

  15. Grootendorst schreef:

    Waarom installeer ik zelf mijn cv ketel?
    Ik ben DE belanghebbende als het gaat om veiligheid en betrouwbaarheid.
    Neemt niet weg dat verbeteringen altijd nodig zijn

  16. Coen schreef:

    Het zou fijn zijn als het onderzoek dat ze doen over de ongevallen en de erkende bedrijven iets verder uit werken met ongevallen door erkende uneto leden en de zzp’er ik ben van mening dat de meeste ongevallen komen door de Uneto bakker die niet door zijn meerdere gecontroleerd word.

    Mvg Coen

  17. Bennie schreef:

    Ben het er roerend mee eens!!!!!

  18. Matthijs schreef:

    Beste ,

    Stop eens om elkaar de zwarte Piet toe te schuiven en probeer elkaar te verbeteren , er zijn monteurs die op zaterdag bij klussen dit zijn geen beunhazen .
    Een beunhaas is iemand die niet uit het vak komt en een installatie branche komt en op goed geluk een toestel plaatst .
    Ook worden installatie bedrijven die voor een woningbouw vereniging werken gecontroleerd door de KIWA en bij slechte resultaten is het feest zo over .
    Wel ben ik er van overtuigd dat er bij en na scholing moet zijn , uit ervaring weet ik dat er monteurs zijn die een kunstje doen zonder te weten waarom .
    Ik train ook nieuwe instroom voor een installatie bedrijf en kosten nog moeite worden gespaard om de de dames en heren op de rit te krijgen .
    En dan loop je toch risico’s iedereen moet het leren en moet een kans krijgen en fouten maken .

  19. danny schreef:

    Ik heb zelf ook bij Feenstra gewerkt, toen ik op sollicitatie kwam en mijn diploma’s van assistent monteur tot en met service technicus wilde laten zien werd er al snel gezegd ” je kan nog zoveel diploma’s hebben, als je niet met je handen kan werken heb ik niets aan je”
    Ik heb er bijna 5 jaar gewerkt, maar toen de service manager voor de zoveelste keer werd vervangen en het motto werd “kwantiteit staat voor kwaliteit” heb ik min biezen gepakt.
    12 tot 15 onderhoud bezoeken afwerken tussen 8:00uur en 17:00uur dat was tegen mijn idee van onderhoud.
    Dus ja hoe integer is dit onderzoek of is dit een verkapte reclame stunt van de firma haastig en snel?

  20. Pim schreef:

    Frits heeft voor een groot deel gelijk. Waarom wil je niet geschoold zijn in het vak dat je uitoefend, of ben je net die aap en ken je maar één kunstje? Wat is er tegen om de opleiding te volgen en het straks vereiste diploma te halen? Je kent het vak van haver tot gort, dan is het toch een fluitje, dat diploma? Je bent niet afhankelijk van de Uneto-Vni voor die opleiding en je hoeft ook geen lid te worden om installateur te zijn. Alleen komt er na 2019(?) een onbekende instantie die de erkende monteur en installateur weer gaat controleren. Dit geld ook voor grote bedrijven als, Veenstra.
    Het is nu al dat installateurs erkend horen te zijn, zij moeten hun personeel laten opleiden of bijscholen. Het is laakbaar als zij ongeschoolde mensen laten werken.
    Zeur niet over de fouten van een ander, haal dat diploma, net als de monteurs van Veenstra moeten gaan doen en maak het beste van ons vak met zo weinig mogelijk fouten.

    • Henrie Glasius schreef:

      Pim het er roerend mee eens!!!

      • Matthijs schreef:

        Als praktijkopleider vind ik ook dat de koekenbakker een kans moet krijgen , iedereen is begonnen met werken en heeft moeten leren . Ook vind ik het beschamend dat er zo de zwarte Piet word toegeschoven aan bepaalde bedrijven , het zijn allemaal collegae .
        Heb ook met mensen van deze club samen gewerkt en die opleiding gaven aan hun collegae en daar kunnen de meeste bedrijven een puntje aan zuigen . Ook heb ik cursus en opleiding gegeven aan monteur van gerenommeerde bedrijven die gingen totaal op de automatische piloot zonder verstand .
        Mijn voorstel zal dan ook zijn om elke monteur elk jaar op herhaling te sturen om weer eens met beide voeten op de grond te komen . En uiteindelijk leer ik zelf ook elke dag nog bij en mijn moto is kennis is macht , maar kennis delen is kracht .

        Matthijs leegwater

  21. Ton kolkman schreef:

    Beste lezers, zoals de naam van het artikel wel doet vermoeden gaat het om klusketels. Maar wat verstaan wij daar nu onder? Er zal altijd een deel van de toestellen in deze categorie vallen, dat zijn namelijk de toestellen van gebruikers die het geld er niet voor hebben om een vakman in te schakelen. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het onderhoud of installatie slecht wordt uitgevoerd. Er zijn best veel klussers die de benodigde kennis van gas toestellen hebben. Toegegeven er zijn ook beunhazen die alleen hun zakken willen vullen, maar die installatiebedrijven zijn er ook wel. Kortom wij als installatie tak hebben dus de plicht om er voor te zorgen dat er de nodige certificering gaat komen. De slogan vroeger was alles beter gaat in deze eigenlijk best wel op. Dus installatie tak, terug in de tijd. Geen gas erkening geen recht tot installeren en onderhouden van gastoestellen, en uiteraard moet er controle op de uitvoering zijn. Iedere monteur zou zich als hij klaar is met zijn werkzaamheden eens om moeten draaien en zich afvragen ” zou ik dit bij mij zelf thuis ook zo doen?” Een Scios gecertificeerd keuringstechnicus.

  22. Willem schreef:

    tja. 5 tot 10 doden door CO. Ok, is teveel. Maar om nu iedere installatuer op kosten te gaan jagen slaat nergens op. Weer een nieuwe erkenning en/of certivisering….wie gaat dit controleren? Wie gaat de steekproeven uitvoeren? En om die uit te kunnen voeren zul je dus als installateur ergens alle ketels moeten registreren..nog meer werk er bij…
    En ik zou wel eens wilen weten waar deze doden vallen? Ik vermoed eigenlijk dat vooral vakantiewoningen op 1 staan.
    Dit is weer een geval van hard roepen dat we in 2019 het anders geen doen en geen hond weet nog hoe of wat.
    Maar waar ik mij pissig om maak is dat een minister hier tijd en moeite in steekt terwijl er in het verkeer meer doden vallen…maar voor controle en extra toezicht is geen geld. Voel je hem? De installateur en daardoor deklant mag gaan bloeden voor een plannetje van een minister. Oh ja, stom, de verkiezingen komen er aan

    • Ramond schreef:

      Er is er maar 1 die hier dik aan gaat verdienen. Diegene die het hele geval in gang heeft gezet. De Uneto VNI. Voor de veiligheid zeg ik dat dit zeer goed is, maar inderdaad, ik ga ervoor bloeden om enig certificaat te moeten gaan halen. Hopelijk zijn ze voor bedrijven coulanter die kunnen overleggen dat ze het serieus hebben aangepakt de laatste jaren.
      Bedrijven en ZZP-ers pakken ze aan maar particulier mag nog gewoon ketel kopen en installeren met alle gevolgen van dien. Misschien zijn daar de doden wel gevallen.

  23. Marcel schreef:

    Als je 40.000 cv toestellen van een prijsvechters weet te bemachtigen voor onderhoud door een nog lagere prijs????????????

  24. * schreef:

    Pfff Feenstra, breek me de bek niet open. Projecten, individuele vervanging, aanpassing van CCV naar individueel en onderhoud: drama.
    Arrogantie voert de boven toon, meedenken ho maar.

  25. Nic schreef:

    Zo lang er in Nederland alles te koop is en te koop mag zijn, zal het helaas niet veranderen. Waarom kan er in Duitsland niks gekocht worden op internet (wat met gas te maken heeft). Duitsland ligt toch ook in Europa. Waarom kunnen de Duitsers het wel goed regelen? België idem.

    • Eddy Buiting schreef:

      Duitsers kennen systeemcertificering + handhaving. Overigens is in deze landen opvallend genoeg het aantal ongevallen met slachtoffers ondanks die ‘bescherming’ niet % minder.

  26. Wouter schreef:

    Voor alle duidelijkheid, een gas-watertechnisch installateur is bevoegd om ketels te installeren en een groot bedrijf als genoemd moet ervoor zorgen dat het personeel is gecertificeerd. Certificeren is volgens een afgesproken volgorde en de verrichtingen moeten in een checklist moet worden afgevinkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.