Ketelfabrikant Ferroli heeft bij sensorenfabrikant Tasseron en twee andere niet bij naam genoemde sensorenleveranciers aangeklopt voor hulp bij het ontwikkelen van een thermische beveiliging die de cv-ketel automatisch uitschakelt als deze te heet wordt.
Wanneer deze oplossing beschikbaar is, is nog niet helemaal duidelijk, zegt Wim van de Wetering, directeur bij Ferroli Nederland. “Nadat de beveiliging door Ferroli goed zal zijn bevonden, vindt een keuring daarvan plaats door een certificerende instelling, waarna de beveiliging op de markt komt. Zodra daarvan sprake is zal Ferroli daarover actief communiceren naar alle betrokkenen, zowel naar bezitters van AGPO Ferroli cv-ketels als naar installatie- en onderhoudsbedrijven.”
Extra beveiliging van de modellen Econpact, Ultima, MegaDense en MegaLux uit 1997 tot 2011 is een van de eisen van de NVWA. Die publiceerde vorige week een kritisch rapport over de cv-ketels van Ferroli en over de acties die het Italiaanse bedrijf de afgelopen jaren heeft ondernomen om de ketels veiliger te maken. Wie straks de kosten gaat dragen van deze verplichte hittesensor en de montage er van, is volgens Van de Wetering nog onderwerp van gesprek.
Onderhoudsinstructie
Een andere eis van de NVWA is dat Ferroli de laatste versie van de onderhoudsinstructies actief en kosteloos ter beschikking stelt aan zowel de bezitters van de bedoelde cv-ketels als aan de onderhouds- en installatiebureaus. In reactie hierop laat Ferroli weten keteleigenaren “via de verkoopkanalen nog beter informeren over de dringende noodzaak deze ketels te laten controleren en daaraan onderhoud te laten plegen”.
Van de Wetering schat dat er op dit moment tussen de 75.000 en 100.000 Econpact-, Ultima-, MegaDense- en MegaLux-ketels hangen. Al is een schatting vanwege gebrekkige registratie enigszins nattevingerwerk, zegt hij. Deze zullen dus allemaal voorzien moeten worden van een thermische beveiliging. De suggestie vorige week van SP-kamerlid Sandra Beckerman, dat het beter zou zijn om alle nog in werking zijn ketels te vervangen door een nieuw exemplaar, vindt Van de Wetering “geen goed idee”.
Bosch heeft ze wel uit voorraad leverbaar.
Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!
Dat moet je gewoonweg niet willen! Vervang al die toestellen toch liever voor een Avanta, daar zit al een smeltveiligheid en een extra rookgassensor in (in veel gevallen tenminste als het onderhoud netjes uitgevoerd is!
een smeltveiligheid zit in je meter kast, in de groepenkast, ook wel d-patroon genoemd !
Die sensor meet geen co, maar als je de voorplaat pakking verwaarloost grijpt hij wel in.
Dus bij goed onderhoud zit hij er voornamelijk in voor?????????
Willen personen die er de ballen verstand van hebben hun kennis spuien op een verjaardag of zo maar niet hier.