De plaatsing van zonnepanelen is nog steeds een voedingsbodem voor geschillen tussen consumenten en installateurs. Waren er in de eerste helft van 2022 ‘maar’ 755 geschillen; over dezelfde periode in 2023 staat de teller op 1443: een stijging van 91 procent.
Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2023 van rechtshulpverlener Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR).
Nu klimaatverandering en de energietransitie steeds belangrijker worden, neemt de onenigheid die hiermee samenhangt toe. “Er is sprake van een gespannen huizenmarkt en grote schaarste aan woningen. Veel mensen er daarom voor de bestaande woning te verbouwen of verduurzamen. Hierdoor neemt het aantal geschillen hierover evenredig toe”, zegt Lennaert Steendam, gespecialiseerd jurist Civiel Recht van Stichting Achmea Rechtsbijstand.
Ondeugdelijke installatie
Het grote aantal geschillen over de plaatsing van zonnepanelen illustreert dit. Vorig jaar ging al de boeken in als recordjaar van het aantal geschillen over zonnepanelen. In de eerste helft van 2023 was wederom sprake van een forse stijging (+91 procent) van het aantal meldingen over zonnepanelen, ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Veelgehoorde klachten zijn de lange levertijden, ondeugdelijke installaties of onvrede over het rendement van zonnepanelen.
Aannemer laat het afweten
Ook in de bouw ziet de rechtshulpverlener veel klachten over lange wachttijden door personeels- en materiaaltekorten. Daarnaast zijn er veel meldingen over nalatigheid – bijvoorbeeld als aannemers het laten afweten zodra een aanbetaling is gedaan – of de kwaliteit van het geleverde werk. Terwijl in de eerste helft van 2022 al een piek van 1.846 meldingen werd bereikt over verbouwingsgeschillen, nam dit in 2023 verder toe naar 1.896 geschillen; een stijging van bijna 3%.