Nieuws

Inregelen: erkenning en kennis ontbreken

10

De kennis rondom waterzijdig inregelen is ondermaats, en de overheid zou in de actualiteit rondom de energietransitie meer steun moeten geven om het in balans krijgen van cv-installaties te promoten.  Twee conclusies die te trekken zijn uit het webinar Waterzijdig inregelen, juist nu! dat deze week gehouden werd.

Op dit moment zijn er (nog) geen subsidies voor het waterzijdig inregelen van gewone woningen, tot onvrede van inregelspecialisten Ed IJtsma (IMI Heimeier) en Marius Valk (Remeha). IJtsma: “De transitie richt zich volledig op het financieel ondersteunen van apparaten, terwijl bij het in balans brengen van de totale installatie in bestaande woningbouw direct grote besparingen op gas en CO2 te behalen zijn.” Volgens IJtsma doen minister Wiebes en de opstellers van het Klimaatakkoord er verstandig aan waterzijdig inregelen mee te nemen als ‘erkende maatregel’. Op dit moment werkt NEN aan een norm om die erkenning kracht bij te zetten. De ruggensteun helpt installateurs om de techniek en meerprijs van het inregelen beter te kunnen verkopen aan de eindgebruiker.

Comfortproblemen

Webinar Waterzijdig Inregelen, met vlnr Ed IJtsma (IMI), Marius Valk (Remeha) en presentator Eddy Buiting (Installatie.nl)

Valk hield de kijkers een spiegel voor: “Uiteindelijk is comfort en energiebesparing een prestatie van een compleet systeem, niet enkel van een toestel. De rol van de installateur die écht weet waar hij het over heeft, is van groot belang.” Volgens Marius Valk ontstaan de grootste comfortproblemen wanneer mensen een nieuwe modulerende ketel geïnstalleerd krijgen, maar niet nader gekeken wordt naar de balans in het cv-systeem. Hierover heeft hij al diverse blogs geschreven op Installatie.nl.

In simpele voorbeelden blijkt dat bij het waterzijdig inregelen het gasverbruik van gemiddelde woningen significant kan worden gereduceerd, met terugverdientijden van enkele stookseizoenen. Belangrijker is echter dat het comfort aanzienlijk verbeterd. “Dit is juist laaghangend fruit dat de vormgevers van de energietransitie aan moet spreken”, zegt IJtsma.

Kennis nog ondermaats

Een derde van de live deelnemers aan het webinar gaf aan dat de kennis rondom waterzijdig inregelen nog ondermaats is. In het webinar worden de kijkers mee in nut en noodzaak van het inregelen besproken. Naast een concreet stappenplan, simpele tools om direct aan de slag te kunnen, kregen kijkers ook voorbeelden gepresenteerd. Hieruit blijkt dat met een materiaalinvestering van enkele honderden euro’s er binnen enkele stookseizoenen meer dan een kwart te besparen is op gasverbruik van een gemiddelde woning. Daarnaast worden klassieke comfortklachten zoals wachttijden, installatiegeluid en disbalans verholpen.

Dynamisch

Met name het dynamische inregelen met drukcompenserende appendages slaat op dit moment goed aan in de markt. Bij deze techniek vangt de installatie zelf het drukverschil op dat ontstaat wanneer bijvoorbeeld op een slaapkamer wordt dichtgedraaid.

Terugkijken?

Het webinar van een uur is hier na registratie gratis terug te kijken. Ook handig als toolbox voor monteurs, of voor trainingsdoeleinden. Kijkers krijgen na afloop downloads met informatie aangeboden. Remeha en IMI Hydronic Engineering organiseren gezamenlijk en afzonderlijk ook trainingen over dit onderwerp.

10 reacties op “Inregelen: erkenning en kennis ontbreken

  1. Rene schreef:

    Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een grote schande dat de installatie branche jaren lang zogenaamd goed werk hebben geleverd terwijl de klant jaren lang een te hoge gas rekening heeft gehad door dat de ketel op een te hoge temperatuur moest staan om de slecht ongeregelde zones warm te krijgen.

    Vervolgen gaan ze nu lopen klagen dat het aan kennis ontbreekt.
    Zij moeten zich zelf toch ook continu op de hoogte houden van de ontwikkeling?
    Wel rekeningen schrijven maar. geen goed werkende installatie opleveren.

  2. MarkS90 schreef:

    Er worden bijna geen installaties ingeregeld. Die TA-inregelventielen zijn voor de sier maar vooral voor de omzet.

  3. Pauli de la Rie schreef:

    @MarkS90: Ik ben benieuwd naar je onderbouwing en feiten waarop je opmerking is gebaseerd. Zomaar wat roepen vind ik net even te makkelijk. Verras me! 🙂

  4. D.E.van Keulen schreef:

    Verkoop je klant thermostatische radiatokranen en inregelbare voetventielen
    Doe dit juist bij de verkoop van een nieuw huis c.q. gebouw.Een paar klem thermostaten is ook niet ver keerd. Zet je ketel op plm. 50 graden Celsius en de ruimte thermostaat op maximaal. Dan zie je per radiator waar je toch zit te babbelen wat de aanvoer en retour voor temperatuur aangeeft Nu kan men met behulp van de voetventielen en de thermische kranen vol open de delta T van plm.12,5 graden naar wens Of berekening instellen. Belachelijk dat heel nederland dit moet betalen. Groet Dirk.

  5. Sjoerd schreef:

    Dag Mark, als je zo redeneert neem je de comfortklachten van veel mensen -laat staan de oplossing- niet serieus, en ben je in feite de bron waarom de branche er bij zo veel mensen zo slecht op staat.

  6. Bert schreef:

    Ik denk dat 80 % van de installateurs het echt niet begrijpt omdat ze gewoonweg de juiste opleiding nooit gehad hebben, ik heb in 1983 examen gedaan voor vakbekwaamheid verwarming en luchtbehandelingsbedrijf en toen al was dit bij ACI en/of TTVL gewoon een examenopgave, net als er nu wordt gesproken over warmtepompen en solar-energie of het iets heel nieuws is, nee hoor allemaal ouwe koek.
    Het is toch te triest voor woorden dat groothandels en fabrikanten cursussen moeten geven om de kennis bij te brengen.

  7. andre schreef:

    Ik heb in 2008 servicetechnicus gedaan en toen was inregelen een praktijk module. Probeer het maar eens te verkopen in de particulieren markt. Er is helemaal geen interesse in. Mensen kijken alleen naar kosten en niet naar baten. Installatie met 6 radiatoren voorzien van nieuwe kranen en inregelen, voor dat bedrag kan je ook een nieuwe IPhone kopen.

  8. MarkS90 schreef:

    Voor hen die het interesseren: in mijn vak als service technicus zie ik op heel veel plaatsen dat TA-ventielen gewoon maximaal open staan. Als dat de bedoeling is hadden ze niet gemonteerd hoeven worden. Een deel van mijn werk is ook lucht- en waterzijdig inregelen.
    Daarnaast kom je wel eens bij nieuwe klanten en dan hoor je de klachten: niet warm of koud te krijgen wanneer dat juist wel zou moeten en wordt de ketel gewoon op 90 graden gezet. Of de koeling zo koud mogelijk met een enorm energieverbruik. Een blik op de TA’s zegt genoeg en pak je maar weer de watermeter. Gegevens zoeken of zelf berekenen en inregelen maar. Moet ik verder gaan?

  9. peter schreef:

    Ik ben nu veel met warmte pompen aan het werk en tot mijn verbazing zie ik dat nu nog steeds veel installaties niet waterzijdig worden ingeregeld.
    Met als gevolg dat de installatie zeer onzuinig draait en er veel klachten zijn van de eingebruiker over de energie rekening.
    Als de installatie wel juist is ingeregeld dan bespaart de klant tussen de 10 en 20%
    op de jaarrekening.
    Met dit verhaal wil elke eindgebruiker de installatie ingeregeld hebben en verdient hij met een jaar de koste van het inregelen van zijn installatie terug.
    Het grote problem is dat de installateur het moeilijk vind om een klant te vertellen hij duurder is dan een ander die niets doet aan inregelen.
    Eerlijk en open naar de klant geeft voldoende werk.

  10. Reeds 20 jaar regel ik het hydraulisch evenwicht van zowel radiatoren al vloerverwarmingen in naar correcte debieten en warmteafgifte.
    helaas bij radiatoren stel ik vast dat de klant telkens er nieuw een behang komt of er geschilderd word, alle radiatoren afneemt, alles dichtdraait, en dan bij het terugplaatsen alles 100% openzet. Weg regeling en we kunnen herbeginnen.
    gelukkig is dit bij een vloerverwarming niet zo, daar blijft men vanaf.
    dat er een invloed is op het energieverbruik, is duidelijk, hogere schouwtemperaturen, geen condensatie, pendelen van de ketel…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *