Nieuws

Ketelhandel omarmt waterstof

19

De grootste ketelfabrikanten van Nederland pronken allemaal trots met hun waterstofketels op de VSK. Nu het groene waterstof nog.

Toestelfabrikanten kiezen niet enkel voor de warmtepompen, maar wedden op verschillende paarden. Ze werken allemaal hard aan nieuwe cv-ketels, die gasgestookte toestellen ook zouden kunnen opvolgen. Op de VSK tonen laten Remeha, ook Nefit/Bosch, Atag en Intergas hoe ver ze zijn met de waterstof ontwikkeling.

Publieksprijs voor Remeha

Remeha, die als eerste van de daken schreeuwde klaar te zijn voor verwarmen op 100 procent waterstof, won zelfs de publieksprijs van de VSK Awards. Een signaal dat veel installateurs staan te trappelen om de ketelvervanger toe te passen. Zij kwamen tegelijkertijd ook van een koude kermis thuis: groene waterstof staat nog echt in de kinderschoenen. De komende jaren zijn er enkel proeven te verwachten met deze toestellen. Over marktintroducties durft nog niemand uitspraken te doen.

Remeha’s Hydra: publiekfavoriet

Wel een ketel, maar nog geen waterstof

De ketelfabrikanten lopen behoorlijk voor de muziek uit. De beschikbaarheid van groene waterstof in Nederland is de komende jaren nog beperkt, als deze überhaupt al aangewend wordt voor woningverwarming. Op dit moment lijkt de woningmarkt het nog af te moeten leggen tegen de mobiliteit en de industrie. Maar, zo leert de rondgang op de VSK: het is zaak om alle opties open te houden in de energietransitie.

Bijmengen met bestaande techniek

Remeha toonde vorig jaar al haar waterstofketel Hydra aan de markt. Het Apeldoornse bedrijf heeft ook de Tzerra, Calenta en Avanta al bij Kiwa gecertificeerd voor bijmenging tot 20 procent waterstof. Maar ook de concurrentie sluit nu bij.

Atag: bijmenging gecertificeerd

Atag: 30% waterstof bijmengen

Bij Atag Verwarming werd op de openingsdag ook met een Kiwa-certificaat gewapperd. Op de VSK toonde de Achterhoekers haar waterstoftroef: een toestel dat gebaseerd is op de i-serie, en waar tot 30 procent kan worden bijgemengd. Atag heeft al langer ervaring met het bijmengen. Zo is het bedrijf met Tieluk actief in diverse testsites. Zes jaar ervaring heeft nu geleid tot een eigen toestel, zegt R&D-hoofd Gideon Blij blij.

Tieluk kan niet alleen waterstof gebruiken. Het wekt de energie ook zelf op, op een duurzame manier. Op hun stand, in hal 7, laten ze zien hoe ze ter plekke groene waterstof kunnen produceren.

Technische uitdaging

Belangrijke factoren bij het verbranden van waterstof zijn de vlamstabiliteit en de energiedichtheid. Voor 100 procent waterstof moet er daarnaast ook een nieuwe brander en ontstekingstechniek worden ontwikkeld. Met bestaande HR-techniek kom je voor bijmengen echter al een heel eind. De 100 procent is ook bij Atag uiteindelijk het doel. En de wereld kijkt mee. “Wij zijn binnen de Ariston-groep de kartrekker op het gebied van waterstof”, zegt Blij. Atag maakt deel uit van de Italiaanse multinational.

Engeland leidend

Nefit: blik op Engelse proefprojecten.

Ook Nefit toonde haar waterstof-troef. Het toestel van het Bosch-concern wordt in Nederland mede-ontwikkeld. Onder meer de besturing en de simulaties worden in Deventer gerealiseerd; de Bosch-blik is vooral richting Engeland gericht. Hier wordt de waterstofontwikkeling gesubsidieerd en wordt op dit moment fors geïnvesteerd in de infrastructuur. Zusterbedrijf Worcester test uitgebreid een toestel dat ook door Kiwa al is goedgekeurd voor 100 procent waterstof. De eerste proeven gaan dit jaar lopen: in Leeds gaan 1000 woningen aan 100 procent waterstof. In 2021 volgt de grote lancering aldaar. Bijzonder is dat het Bosch-toestel hybride is: het kan zowel op aardgas als op 100 procent waterstof draaien, en is daardoor in de transitiefase een goede troef: de ketelvervanging en de omzetting naar waterstof hoeft zo niet tegelijkertijd plaats te vinden.

Proeven in lab in Coevorden

Intergas verraste op de VSK door ook een waterstofketel te tonen. Het toestel, gebaseerd op de Xtreme HR-ketel staat ook op het punt op gecertificeerd te worden voor 20 procent bijmenging. De volledig waterstof-versie moet binnen 18 maanden het Kiwa-papiertje hebben, maar ook dan heeft de ketel een nieuwe ontsteking, vlambewaking en rvs brander. Dan stapt ook Intergas ook in proefprojecten waar het al voor is uitgenodigd. De waterstoftoestellen zijn een eigen ontwikkeling van Intergas. De tests worden nu nog gehouden in testruimten van de fabriek in Coevorden.

19 reacties op “Ketelhandel omarmt waterstof

  1. Marcel schreef:

    Heel leuk die toestellen die op bij gemengd waterstofgas kunnen branden. Maar als er straks daadwerkelijk waterstof door vooral de wat oudere leidingen door de woning wordt getransporteerd ga ik emigreren. Een huidig binnen de norm liggend lek is straks voor waterstof een openstaande deur. Gasleidingen moeten pot en pot dicht zijn anders is het ontsnapt voor het bij het toestel is.

  2. Peter Mulders schreef:

    Tja, Marcel dat is wel een punt van zorg, omdat voor waterstof bij gelijkblijvende permeabiliteit de lekkages groter zullen zijn, zal men toch zeer voorzichtig moeten zijn, er zijn goede lekdetectie-middelen, maar ze moeten dan wel gebruikt worden, komen we meteen bij de montage, die bij ketels door vakmensen met de juiste gereedschappen uitgevoerd zal moeten worden.

  3. Henk schreef:

    De huidige leidingen zijn misschien flink gevoeliger voor waterstof lekkages, maar daarmee niet 1 op 1 onveiliger. Waterstof stijgt en vervliegt veel sneller dan aardgas. De kans op een explosie is daarmee dus kleiner. Niet te vergeten dat koolmonoxidevergifting is uitgesloten bij stoken op 100% waterstof.

    Ik heb veel liever een waterstof cv-ketel dan dat ieder huishouden een vaak lawaaiige en beperkt werkende warmtepomp aan z’n huis heeft hangen.

    • Peter schreef:

      Mijn huidige hr ketel is al weer 20 oud dus is wel aan vervanging toe. Zo’n H2 ketel wil ik dan wel aanschaffen .
      Leidingen kunnen van binnenaf lekdicht gemaakt worden.

    • Pieter schreef:

      Beetje kort door de bocht wellicht over de warmtepomp. Sinds 2 maand een 5 kW unit zelf thuis draaien. Net zoveel lawaai Als een cv-ketel. Het lawaai argument is wel achterhaald met een goede warmtepomp met schroefcompressor ipv zuigercompressor.

    • P.M. Middelkoop schreef:

      Jij hebt het bij het bij het rechte eind.
      Al die angst hazen zijn volgens mij mensen die snel veel geld willen verdienen in die achterlijke warmtepompen. Als ze onderzeeërs bouwen voor onze marine die op Waterstof varen dan zie ik geen enkel probleem.
      Wij worden hier in gasland nr 1 belazerd door pionnen van de energie multinationals waarvan de grootste partij lid is van het VNI die al zeker 30 jaar het aardgas in een kwaad daglicht proberen te zetten en door de certificering van deze bedrijven is de kennis van hun personeel alleen maar afgebouwd.

  4. A.Beijer schreef:

    Vind het een beetje vreemd , weet niet of ik het goed begrijp maar een auto tankt waterstof (straks waterstofpoeder) dat gaat dan naar de obrandstofcel die daar elektriciteit van maakt om de auto te laten rijden waarom dan onze ketel niet op dezelfde manier laten werken ons waterketeltje werkt op elektriciteit is heel snel warm kan toch met onze verwarmingsketel ook en de waterstof poeder kan zo door het aardgas netwerk om zelfs ons hele huis van stroom te voorzien
    nu weet ik wel dat waterstof poeder door elektriciteit moet worden geproduceerd maar dat doen we dan door thoriumcentrale of kernfusie centrale (geen kernsplising)
    Geen zee en land vol met die verschrikkelijke molens en zonnepanelen

    • Willem hazenberg schreef:

      Een Waterstof cv ketel is aanzienlijk goedkoper als een brandstofcel, maar in het EU project PACE worden die in een kleine 10 EU landen getest.

  5. Hein schreef:

    Waterstof maken is duur en met windmolens gaat dat niet als
    de centrales er ook op draaien, waarschijnlijk blijven die aardgas gebruiken en wij moeten aan het dure waterstof?
    Waterstofgas is diffuus, dus er zal best wat verloren gaan in de leidingen, maar ja, dat geeft waarschijnlijk niet want het stijgt snel op en is dan weg, rekening burger.
    Kortom, we denken weer overal over na, maar misschien moeten we ook eens nadenken of we niet te veel in het struikgewas zitten.
    99% van de aarde heeft een temperatuur boven de 1000 graden en 99,99 % boven de 100 graden, door honderden erupties per jaar in de oceanen wordt het hier en daar wel iets warmer denk ik. Er zit extreem veel energie in de aarde.
    De warmte in de oceanen hebben de meeste invloed op het weer.
    Maar er is broeikas effect:
    Kan iemand mij uitleggen waarom dan een infrarood meting overdag naar de heldere hemel tussen min 26 en min 48 graden is en de aarde opwarmt door de terugkomende infrarood straling van het CO2 broeikas effect? s’nachts is het nog iets kouder.
    En ook een avond meting van 2 graden boven nul van de lucht met minus 48 graden van de hemel en minus 3,7 graden van de tegels in mijn tuin? Daarna zakt de lucht temperatuur door de vaste massa’s die afkoelen. Hoe werkt dan dat broeikas effect ?
    Er zijn hierop toch wel antwoorden?

    • Ronald schreef:

      Heel simpel. De zon warmt met infrarood de aardkorst op. Deze warmte wordt afgestraald naar boven de ruimte in. CO2 is een gaslaag die die uitstraling beperkt. Daar is een evenwicht dat ons klimaat bepaald. Wij en de natuur functioneren prettig bij dit evenwicht. Door nu fossiel materiaal als olie, gas en kolen te verbranden stijgt de hoeveelheid CO2. En wordt het warmer. Dat verstoort de ‘cirkel of life’ op aarde. We zomeren te lang en winteren te kort. Flora en fauna lijden daaronder of sterven uit. Poolkappen worden kleiner en de zeespiegel stijgt.

  6. André schreef:

    Dus met stroom maak je waterstof en in de auto wordt het weer stroom voor electrische motor? Zit daar niet ergens een verliespost?

    • Willem.hazenberg schreef:

      Daarvoor is het transport van waterstof gas goedkoper als electriciteit. Bovendien is versterken van stroomnet dan niet of minder nodig.

      • Ed schreef:

        Maar als zelfs de onderaannemer van Liander de produktiemethode van waterstof glashard ontkent….. Hier een lesje voor hem:

        De makkelijkste manier om waterstof te maken staat hierboven: door aardgas (beter: methaan) te verhitten met stoom. Zoals al gezegd: een domme manier om brandstof te maken voor een voertuig dat ook direct op methaan zou kunnen rijden. In Tilburg rijden een paar bussen rond met een methaanmotor. Dus dan kan je jezelf de omweg via waterstof besparen.

        Er is eigenlijk maar 1 goede manier om waterstof te maken, als dat gebruikt moet worden als brandstof voor het wegverkeer. Er zijn dan immense hoeveelheden nodig, dus je zou er niet eens komen met de methaanmethode.

        Die manier is het electrisch splitsen van water. Hierboven staat een plaatje voor een thuis experiment.

        • Hein schreef:

          Water splitsen heeft een laag rendement en met welke energiebron doe je dat?
          Met windmolens? dat kost weer extra aardgas bij de centrales door hun onregelmatigheid.
          Er is dus wel een enorme hoeveelheid energie voor nodig, dus extra verlies is niet goed.
          Waarom reageert niemand op de vraag in mijn verhaal hiervoor, we deden het toch voor het broeikas effect of niet? Heeft niemand een uitleg over wat ik heb gemeten?
          Ondernemers willen natuurlijk apparaten aan ons verkopen, maar wij als burgers moeten ons toch serieus afvragen WAAROM we iets doen.

          • Ronald schreef:

            Het omzetten van water naar waterstof kost 30% verlies. Van fossiele brandstoffen zoals aardolie naar benzine, diesel en lpg ligt dat lager. Anders waren we nooit met aardolie begonnen. Er zijn inmiddels betere methoden in ontwikkeling die samen op 85 tot 93% uitkomen. Beter dan fossiel. Kernenergie zou helpen maar is vreselijk duur. 1 kleine centrale wordt begroot op 20 miljard en de risico’s maken het moeilijk.

  7. Stephan schreef:

    Hoi waterstof produceren moeten we niet hier in ned doen maar in de Sahara die vol leggen met zonnepanelen die produceren stroom met die stroom waterstof maken. Die vervolgens met pijpleidingen naar europa brengen en viola .

  8. Brodeau schreef:

    Ik wil wel dit wel testen.
    Toekomst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.