fbpx
Nieuws

Ketelonderhoud kan veel slimmer

Nieuwe techniek en diensten maken service en onderhoud van cv-toestel een stuk lucratiever voor installatiebedrijven. Minder storingen, meer tevreden klanten, een effectievere voorraad. Dit bleek uit het webinar Slim Servicen, dat gehouden werd door groothandel Rensa en systeemfabrikant Remeha.

In het webinar werd de toekomst in cv-ketelonderhoud gepresenteerd aan de hand van nieuwe diensten. Zo presenteerde vestigingsdirecteur Rik Welling van Rensa het nieuwe RFID-systeem en het Groene Onderdelen-programma, gaf Ferry Overweg van Remeha een prestatie over voorspellend onderhoud en beheer op afstand via Remeha Connect, dit jaar geintroduceerd. Service en onderhoud-specialist Piet Jansen gaf vanuit zijn praktijkervaring een visie op de toekomst van cv-ketel onderhoud. Bekijk hier het webinar gratis terug.

Opdrachtgever veeleisend

De cv-ketel is rendementstechnisch misschien dan aan het eind van de productcyclus; met zo’n 6,2 miljoen exemplaren in het land, waarvan 430.000 in 2017 geïnstalleerd, zijn er de komende tientallen jaren nog vele toestellen te onderhouden. Volgens het kabinet worden zeker 2 miljoen cv-ketels in Nederland niet of niet goed onderhouden. Slimme technieken maken het mogelijk dat de dekkingsgraad van service en onderhoud omhoog kan, zelfs met minder monteurs. Een kansrijke markt, volgens de sprekers in het webinar.

Grip op voorraad

RFID houdt in dat toestelonderdelen voorzien van een chip, waarmee het installatiebedrijf zelf grip houdt op zijn voorraad. Door de data zelf uit te lezen, heeft de installateur zicht op de hardlopers en het incourante deel van de voorraad. Door de koppeling met ERP-systemen kan er zo efficiënt mogelijk besteld en geboekt worden. “De ervaringspraktijk leert dat de busvoorraad van het gemiddelde bedrijf met zeker een kwart naar beneden kan”, zegt Rik Welling. De winst van RFID zit ook in de tijd die bedrijven kwijt zijn met het balansen voor de boekhouding. Het RFID-systeem van Rensa is een open systeem, wat wil zeggen dat ook artikelen van andere leveranciers kunnen worden toegevoegd.

Onderhoud wordt specialisme

Piet Jansen, die met het gelijknamige bedrijf in Bergen op Zoom zo’n 20.000 cv-toestellen voor particulier en corporatie onderhoudt, ziet de markt sterk veranderen. “Het verwachte serviceniveau wordt steeds hoger. Daarnaast hanteren professionele opdrachtgevers steeds vaker prestatiecontracten met KPI’s als het minimum aantal retourbezoeken, storingen en/of klanttevredenheid. Dit maakt service en onderhoud steeds meer tot een echt specialisme, waarbij je goed naar de eigen bedrijfsvoering moet kijken om een gezonde marge te draaien. Want de prijsdruk is nog altijd hoog.” Het installatiebedrijf draaide mee in de pilot van Remeha Connect, en vertelt in het webinar over de ervaringen hiermee.

Onderhoud voorspellen

Remeha Connect is een techniek waarbij via een speciale printplaat met GPRS toesteldata worden gedeeld met een server, die op basis hiervan voorspellingen kan doen over de onderhoudsbehoefte en aankomende storingen. Ferry Overweg van Remeha rekent voor dat wanneer toestellen op afstand beheerd en gemonitord worden, de periodieke onderhoudscyclus zelfs omlaag kan van 2 naar 3 jaar. Toestellen die eerder onderhoud behoeven, melden zichzelf via de data die Remeha Connect uitleest. Installateurs die investeren in monitoringstechniek kunnen hun mensen effectiever inzetten, en meer preventief te werk gaan. Benadrukt werd, dat de bewoner altijd aan de knoppen zit, en dat met de techniek aan alle strenge privacyregels wordt voldaan.

Slimme printplaat

De toestelfabrikant kan, naar mate meer toestellen zijn uitgevoerd met de slimme printplaat, voorspellingen gaan maken met betrekking tot de (preventieve) onderhoudsbehoefte. Zo kunnen installatiebedrijven hun afspraken effectiever inplannen, bundelen en proactiever de klant bezoeken. Piet Jansen: “Wanneer een monteur doordeweeks een storing kan voorkomen die anders op Eerste Kerstdag kan plaatsvinden, is dit goed nieuws voor klant, monteur en installatiebedrijf.” Volgens Jansen is onderhoud op basis van draaiuren sowieso de toekomst. “Vergelijk het met de automobielindustrie.

Businessmodel

Volgens alle sprekers tijdens het webinar Slim Servicen is de investering in slimme voorraad en beheertools een kwestie van aanhaken of afhaken. Want inefficiënt werken is geen optie meer. “Het businessmodel van het installatiebedrijf gaat op de kop”, verwacht Jansen. “Niet langer het jaarlijkse abonnementje. Prestatiegericht onderhoud, preventieve dienstverlening. De installateur van de toekomst gaat warmte verkopen in plaats van techniek. Wie weet gaan we in de toekomst de energie er wel bij doen.“

Over de organisatoren

Het webinar Slim Servicen werd door Eisma Bouwmedia georganiseerd in samenwerking met groothandel Rensa en Remeha, fabrikant van verwarmingssystemen. Rensa is een leidende groothandel op het gebied van service-onderdelen voor cv-toestellen, en levert een compleet aanbod aan materialen en diensten voor het installatiebedrijf. Remeha is een marktleidende fabrikant van verwarmingssystemen, waaronder cv-ketels en warmtepompen. Bouwwebinar is een merknaam van Eisma Bouwmedia, dat online seminars biedt voor bouw en installatieprofessionals. Op Bouwwebinar.nl vindt u nog meer webinars die u gratis terug kunt kijken over Waterzijdig Inregelen, Ventilatie, Warmtepompen, BENG, BIM en Rookgasafvoertechniek.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.