Nieuws

Ketels Ferroli verder onder vuur

71

De CV-ketels van Agpo Ferroli met de aluminium wisselaar zijn verder onder vuur gekomen. De bekende zorgen rondom de verbrandingskamers van de toestellen vormden het onderwerp van een item in consumentenprogramma Kassa.

Het gaat om de typen Econpact, Ultima, Megadens en Megalux die geproduceerd zijn van 1997 tot 2011.

Onderhoudsbedrijf Breman vindt de veiligheid van de ketels ‘onbeheersbaar’, een stelling die wordt onderschreven door technisch onderzoeker Peter Coppes en emeritus-hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale die Kassa raadpleegde. Zij vinden dat alle 150.000 ketels vervangen moeten worden.

Warmtewisselaar verstopt

De problemen ontstaan volgens het programma als de warmtewisselaar dicht corrodeert en verstopt raakt. Hierdoor ontstaat warmtestuwing in de verbrandingskamer (warmtewisselaar) en zou het  aluminium eromheen kunnen smelten. Dit is vorig jaar gebeurd bij een appartementencomplex in Amsterdam.

In 2009 is voor het eerst melding gemaakt van problemen met het toestel. De fabrikant heeft toen verbeteringen doorgevoerd en ook zijn de handleidingen en communicatie met consumenten en monteurs aangepast. Sinds 2011 is de aluminium wisselaar vervangen voor een rvs-wisselaar.

Gebrekkig onderhoud

Fabrikant Agpo Ferroli herkent zich niet in de problemen en stelt op zijn site dat het altijd volledig openheid van zaken heeft gegeven, ook aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De fabrikant wijt de problemen aan gebrekkig onderhoud, wanneer de wisselaar niet of niet goed is schoongemaakt. Het gaat om ketels die minstens tien jaar oud zijn. Het probleem zou volgens Ferroli alleen op kunnen treden bij zwaar vervuilde wisselaars. Deze moeten bij elke door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsbeurt gecontroleerd en schoongemaakt worden. Als dat onderhoud langer geleden is, moet het nu alsnog gebeuren.

Zorgenkindje

Het Ferroli-toestel, en dan met name de Econpact, is een bekend zorgenkindje in de installatiebranche. Van alle door Kassa benoemde types zijn er tussen 1997 en 2011 zo’n 150.000 geproduceerd. De door Kassa opgevoerde onderzoeker Peter Coppes is de afgelopen jaren al vaker in beeld geweest met onderzoeken naar onder meer CV-ketels. Diens bevindingen over de Nefit TopLine en de resultaten van zijn onderzoek naar mogelijke ontwerpfouten werden vorig jaar door RTL Nieuws naar buiten gebracht. De bevindingen zijn in een onafhankelijk onderzoek met duurtesten nog door TNO van tafel geveegd.

Reactie Techniek Nederland

Techniek Nederland wil dat Kiwa en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de veiligheid van genoemde CV-ketels. Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland: “Woningeigenaren en huurders moeten wat ons betreft zo snel mogelijk weten of CV-ketels van Agpo kunnen leiden tot onveilige situaties. Daarbij moeten we kunnen vertrouwen op het oordeel van Kiwa en de NVWA.”

Tot nu toe hebben beide instanties geen aanleiding gezien om toestellen van Agpo van de markt te weren. Agpo wijst er in een reactie op dat brandincidenten alleen kunnen voorkomen bij slecht onderhoud. Terpstra: “De leden van Techniek Nederland onderhouden de toestellen volgens de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant. Maar zelfs het ontbreken van goed onderhoud mag nooit leiden tot brandincidenten.”

Terpstra benadrukt dat Techniek Nederland haar verantwoordelijkheid heeft genomen om veiligheidsrisico’s te voorkomen. Naar aanleiding van een incident in 2018 heeft de ondernemersorganisatie Agpo verzocht om voortaan hittebestendige kit mee te leveren bij vervangende brandersets.

71 reacties op “Ketels Ferroli verder onder vuur

  1. Eolffers schreef:

    Natuurlijke zijn er fouten gemaakt door |Agpo maar als je de instructie,s leest die in de begeleiden service boekje leest dan zie je hoe het gedaan moet worden
    , en het is gemakkelijke van Breman de schuld bij Agpo neer te leggen maar als zij een ieder die zich als onderhoud monteur uitgeeft omdat er personeel tekort komen dan lijkt mij het beste maar eens de oudere onderhoud monteur terug te halen die wel weten hoe de Agpo ketel moet onderhoud gedaan moet worden, en dat geld ook voor de andere installatie bedrijven en het personeel die zij hebben moeten om de zoveel tijd naar de herhaling curses toe.
    En dit geld voor iedere ketel die op de markt want dasar schorten ook heel veel dingen aan.

    • Dan schreef:

      Volledig mee eens! Breman stuurt zijn mensen op pad met veel te weinig tijd. En ik kan het weten, want ik was er ooit één. Daarnaast zijn er veel meer spelers in de markt die de uitvoering met veel te weinig tijd op pad sturen om onderhoud / PO uit te voeren en het personeel opdrijven dat het sneller moet. Kwaliteit geldt niet meer, de concurrentie is te groot. Maar opdrachtgevers zijn hier ook schuldig aan. Die willen het onderste uit de kan. Of terwijl….dit zal waarschijnlijk niet het laatste probleem zijn wat zich voor zal doen.

    • Chris schreef:

      U heeft gelijk een auto zonder oil loopt ook in de soep goed onderhoud werkt een auto gewoon goed

  2. Vale schreef:

    Persoonlijk denk ik dat bij veel onderhoudsmonteur de tijd die hij/zij er voor krijgt het grootste probleem is van niet goed onderhoud.

  3. Patrick schreef:

    “Maar zelfs het ontbreken van goed onderhoud mag nooit leiden tot brandincidenten.”
    Wat een onzin. Mensen moeten eens gaan beseffen dat techniek nu eenmaal onderhoud nodig heeft en de branch dat het onderhoud goed gedaan moet worden ongeacht de streeftijd.
    Als mijn auto geen onderhoud heeft kan ik ook niet aankomen bij de fabrikant omdat de remmen niet werkte als ze versleten zijn. We zouden met deze stelling alle auto’s van de weg moeten halen omdat geen onderhoud nooit mag leiden tot fatale ongevallen.

    • QM schreef:

      Dat is geen onzin, maar Europese wetgeving. De Europese wetgeving schrijft namelijk voor dat een cv-ketel in géén geval rookgassen mag gaan lekken. Dus dat geldt ook voor een slecht onderhouden cv-ketel. Jouw vergelijking met een auto gaat dus niet op helaas.

      • Dan schreef:

        Dan faalt de Europese wetgeving wederom zoals jij het beredeneerd. Hoe zit het dan met open toestellen en in het bijzonder de oudere types zonder TTB?? Die toestellen hadden dus nooit op de markt mogen komen?! Ik wil best wel een opsomming geven met type toestellen die met rookgaszijdige lekkage rustig door blijven branden. De Radson (eerste HR) Nox waarbij de constructie van de wisselaar het begaf. Vaillant Solide door het niet tijdig vervangen van de branderpakking. Remeha Avant vanwege het niet tijdig vervangen van de branderpakking. Nefit Ecomline/Smartline/Topline eveneens niet tijdig vervangen van pakkingen. Remeha W40/60, ook door het niet met onderhoud vervangen van de benodigde afdichtingsmaterialen. Verbrandingskamers loshalen en vervolgens bezuinigen op nieuwe pakkingen is aan de orde van de dag. “Dat kost geld en als het “all-in” kontrakten zijn gaat het allemaal van de winst af.” Zijn het dan allemaal slechte toestellen die niet de markt op mochten? Persoonlijk vind ik van niet. Ze hebben allemaal hun problemen, maar de grootste boosdoener is GEEN gedegen onderhoud uitvoeren volgens voorschrift van de fabrikant en NIETS doen met modificaties die door alle leveranciers worden doorgevoerd. Dat is een proces waar je zo gaande weg niet aan ontkomt.

  4. Hans schreef:

    @Eolffers: Ik zou het fijn vinden als je een gemaakte reactie even goed (hardop) doorleest vóór je op “Reactie plaatsen” drukt.

  5. Jos schreef:

    Ooit zijn deze ketels toch goed gekeurd en gecertificeerd voor de Nederlandse markt .Als ik al hoor dat er aluminium in de ketels is gebruikt , aluminium en warmte ??Hou maar eens een vlammetje bij aluminium .Hebben de keuringsinstanties dan wel goed opgelet ??en hadden deze ketels dan goed gekeurd gecertificeerd mogen worden ??

  6. Patrick schreef:

    @Jos, gietijzeren lammellen ketels zijn echt niet meer van deze tijd hoor.

  7. Dan schreef:

    Ik ben zelf ruim 20 jaar in het onderhoud/service werkzaam en heb ondertussen bij diverse (grotere) technisch dienstverleners gewerkt. De discussie tussen kwaliteit en kwantiteit heerst bij al (grote) spelers op de markt. Hoofdoorzaak….managers! Ze verkopen iets wat in de praktijk totaal niet realistisch uitvoerbaar is. Zo stond ik ooit bij 2 Remeha gas 6 toestellen waar ik 4 uur de tijd voor kreeg! “Het is zo verkocht, dus in die tijd ga je het ook doen” Hier kwam dus niet mijn handtekening onder het PO rapport. Uiteindelijk maar in goed onderling overleg uit elkaar gegaan. Het is vechten tegen de bierkaai.

  8. MarkS90 schreef:

    Bij Breman maken ze er wel vaker een potje van: bij onderhoud komt er een mannetje met een rookgasanalyse-apparaat en die stelt de ketel af. Komt er daarna een storing dan wordt misschien de ionisatie-ontsteekpen vervangen en als dat niet helpt wordt de ketel gereinigd.
    Doen ze al jaren en op deze manier doe je 16 ketels per dag!

    Prutsers.

  9. Alex schreef:

    @Eddy Buiting van Installatie.nl: Jullie schrijven in het artikel hierboven dat de bevindingen van dhr. Coppes over de Nefit TopLine in een onafhankelijk onderzoek met duurtesten door TNO van tafel zijn geveegd. Kennelijk hebben jullie de rapportage zelf niet gelezen, of het niet echt begrepen. Dhr. Coppes had het destijds volledig bij het rechte eind, en nu bij de Ferroli-ketel opnieuw. Dus graag discussie en stop met het steeds verdedigen van de betreffende ketelbouwers!!!

  10. AMG van der Sluis schreef:

    Als huurder zeg ik: lekker veilig zo’n ketel, maar dan niet echt. Ophouden met vingertje wijzen en zeuren over te weinig tijd etc etc Leveranciers/fabrikanten en onderhoudsmonteurs moeten bewoners niet in gevaar brengen. Op geen enkele manier en vanuit geen enkel oogpunt. Gewoon goede produkten leveren en goed werk leveren.

  11. Peter schreef:

    Rare reactie van Breman om de schuld zonder meer bij Agpo te leggen. Als er onderhoud gepleegd wordt hoort daar een rookgasmeting bij. Deze resultaten samen met alle toestel gegevens en andere bevindingen worden genoteerd in het onderhouds of verbrandings- rapport. Hierin wordt ook aangegeven toestel werkt veilig of onveilig. Daar zijn de monteur zijn handtekening onder en dat komt op het kantoor terecht. Als blijkt dat het toestel niet meer veilig is neemt de verantwoordelijke contact op met de klant met het voorstel om het toestel te vervangen. Ik kan me voorstellen dat dit kleine bedrijven nog niet helemaal de procedure is. Maar als je 1 van de grootste bedrijven in Nederland bent is dit toch de minimale eis die je aan je zelf mag opleggen.

  12. Beekman instal schreef:

    Slechte ketel oké, maar ik heb twijfels bij rol Breman. Niet geadviseerd te vervangen en rookgasmetingen gedaan? Als je goed onderhoud uitvoert zie je dit toch aankomen? Makkelijk afschuiven dit. Een toestel waar je zelf niet achterstaat vervangen. Adviesfunctie servicebedrijf en vakmanschap tonen

  13. Roel schreef:

    Deze cv ketel van Ferroli is een onderhouds gevoelige cv ketel.
    Echter wanneer men het onderhoud op de juiste manier uitvoert en ook de branderpakking vervangt gebeurt er niets.
    Helaas wordt door Breman niet altijd gedaan.
    Je kunt ook geen 16 ketels per dag doen.

  14. Piet schreef:

    In Duitsland heb je de schoorsteenveger, ketel niet goed dan gaat de stekker er uit!
    Aluminium vervuilt nu eenmaal sneller dan een RVS warmtewisselaar dat weet iedere installateur. Gebruik dan een endoscoop om te kijken of de warmtewisselaar goed schoon is. Meten is weten gissen is missen

  15. Piet schreef:

    In Duitsland heb je de schoorsteenveger, ketel niet goed dan gaat de stekker er uit!
    Aluminium vervuilt nu eenmaal sneller dan een RVS warmtewisselaar dat weet iedere installateur. Gebruik dan een endoscoop om te kijken of de warmtewisselaar goed schoon is. Meten is weten gissen is missen !

  16. Gjalt Teeninga schreef:

    Na het programma te hebben gekeken afgelopen vrijdag denk ik dat er toch wel wat aparte uitspraken zijn geweest.
    Maandag had ik toevallig een oude Agpo Econpact 127c die in storing lag.
    Volgens onderzoeker was er te weinig ruimte boven de wisselaar ,denk dat andere fabrikanten veel minder ruimte er boven hebben. toch als je de brander er af hebt gehaald kan je heel duidelijk er in kijken met weinig moeite.
    enige nadeel is dat er geen beveiliging op zit mocht het aluminium te warm worden.
    andere ketel fabrikant past dit wel toe in onderhoudspakket.
    denk echt slecht onderhoud geweest moet zijn.
    en niet te vergeten het CLV systeem (rookgasafvoer leidingen in een flat gebouw)
    kan ook zijn dat die te klein is aangelegd waardoor cv ketel meer weerstand heeft.
    meten is weten , advies maak een foto voor en na onderhoud.
    altijd een bewijs bij de hand.

    • Hans schreef:

      Gjalt de beveiliging die jij bedoelt bij de andere merken is er later gekomen. omdat bij deze wisselaars de voorplaat krom trokken en de pakkingen niet goed waren.
      ook hier geld dat je de voorplaat gelijkmatig moet aantrekken met het de voorgeschreven pakking.

  17. Hans schreef:

    Een ieder wil voor een dubbeltje op de eerste rang en schuld afschuiven op een ander. We zagen dit bij Nefit nu weer bij Agpo. Bij gebrek aan goed onderhoud kan alles stuk en een gevaar opleveren. Daardoor is elk toestel in Nederland een GEVAARLIJK toestel. Elk toestel van elk merk heeft zijn goede en zwakke punten niet een uitgezonderd. Een bedrijf met verantwoording voor zijn personeel en klanten weet dat,daar mag ook een vergoeding tegen overstaan.

  18. Melcher schreef:

    Het is al genoeg gezegd. Goed onderhoud en inspectie is altijd belangrijk.
    Maar hoe bekijkt men de mate van vervuiling cq weerstand over de wisselaar?
    Bij installatie van een ketel een nul-meting doen en vastleggen in het logboek. Aan de hand daarvan kan de oplopende weerstand van een wisselaar in kaart gebracht worden. Vroeger zaten er vaker drukverschil schakelaars in de ketel. Te veel weerstand met warmte stuwing als resultaat dan ging de ketel gewoon uit.
    En ja voor onderhoud heb je soms wat meer tijd nodig dan er wordt ingecalculeerd.
    Sommige wisselaars zijn inderdaad moeilijk schoon te maken. Neem nu de ronde wisselaars in bepaalde types van Nefit. Vervuilen ook snel.
    Aluminium wisselaars komen in veel ketels voor. Niet alleen in de AGPO.
    Er is natuurlijk ook een tendens ontstaan om een cv-ketel in een keukenkastje te kunnen proppen. Daar word je niet blij van. Alles zo compact dat je nergens fatsoenlijk bij kan en dus het onderhoud misschien af en toe met de Franse slag gebeurt.
    Zelf ben ik van mening dan echt niet alle ketels van AGPO er zo beroerd aan toe zijn maar misschien een extra check zou geen kwaad kunnen. Wellicht een sensor op de brander behuizing erbij plaatsen voor extra veiligheid. Hebben ook meer ketel fabrikanten achteraf gedaan.

  19. Erik van Egmond schreef:

    Heb je zo’n ketel wel eens schoongemaakt? niks gespen of borgmoeren…maar trekstangetjes en een 6mm vleugelmoertje!! AUW… ga ze maar eens los en weer vast draaien…en dan 10 per dag..ik zeg twee weken ziektewet wegens kapotte vingers.
    Juist onderhoud is super belangrijk, maar ga er maar eens aan staan, Het klopt niet, maar snap ook dat je na de vierde die dag denkt van zooo, en deze laten we dicht! die komt de volgende x wel weer. Een gruwelijke K..T constructie. En een stukje marktwerking welke niet te rijmen valt met kwaliteit. Deze ketels zijn ook echt goedkoop.
    Je wilt voor weinig…..nou heb je weinig, en plezier ermee !!!

  20. Kwarkie schreef:

    Als ieder zijn onderhoud jaarlijks uitvoert, en de monteur is vakbekwaamd, dan zal er weinig aan de hand zijn. Neem de topline serie. Niks aan het handje als je de ketel laat registreren en onderhouden na plaatsing. Mocht er een foutief in de ketel zitten wordt je daar van op de hoogte gesteld door de fabrikant.

    Dus lekker met elkaar produkten afzijken, daar zijn wij uitermate goed in!
    Ik ben zelf ook geen agpo fan, maar kom ze dagelijks tegen in mijn vak.
    Gewoon GOED onderhoud uit laten voeren. Verkomt een hoop ellende.

    • QM schreef:

      Kwarkie, denk na voordat je iets zegt. Het Nefit TopLine-probleem heeft sowieso NIETS, maar dan ook NIETS met onderhoud te maken. Dat mensen dit nog steeds en voortdurend beweren, betekent dat ze de rapportage van de NVWA en TNO totaal niet bestudeerd hebben. In de Nefit TopLine-warmtewisselaar zitten diverse ontwerpfouten. Goed onderhoud maakt deze ketel niet veiliger. Of dat voor de Ferroli ook geldt kan ik niet beoordelen. Wel weet ik dat de wettelijke voorschriften eisen dat zelfs een slecht onderhouden ketel te allen tijde veilig MOET blijven. In dat opzicht zit Ferroli dus gewoon fout.

      • Frank schreef:

        He klokkenluidertje,

        Maak eerst eens je echte naam bekend zodat mensen gerichter kunnen reageren op je bericht. Je bent geen nefit fan, dat is iedereen nu onderhand wel duidelijk, het nefit topic is nu wel een keer gesloten.

      • Dan schreef:

        Nefit heeft er alles aangedaan om alle toestellen gemodificeerd te krijgen, echter zijn veel toestellen niet direct na montage geregistreerd en is er geen onderhoud uitgevoerd door deskundige monteurs. Anders waren zij er van op de hoogte geweest dat er (op kosten van Nefit) een andere brander gemonteerd kon worden. De toestellen waar veel later problemen door ontstonden zijn hoogst waarschijnlijk niet of niet goed onderhouden. Je kunt apparatuur, en in het bijzonder cv toestellen, niet installeren en er vervolgens 15 jaar niet naar omkijken. Het heeft gewoon onderhoud nodig en eventuele modificaties vanuit de fabrikant moeten uitgevoerd worden mocht na verloop van tijd toch blijken dat er iets mis kan gaan.

      • Kwarkie schreef:

        Beste QM,

        Ik denk altijd goed na voordat ik wat zeg.
        Zit inderdaad een ontwerp fout in, maar staat het toestel geregistreerd, dan wordt het opgelost. Dus goed OH helpt daarbij als het toestel niet geregistreerd staat, Wij komen vaak ketels tegen die door de beun aangelegd zijn en niet geregistreerd staan, dan kan ik als vakbekwaamde monteur een oplossing bieden voor de klant door nefit in te schakelen. En dan wordt het netjes opgelost.

        Maar ga lekker luisteren naar de hoge pieten die denken dat ze alles goed weten en bedrijven kapot willen maken.
        Net zo als de gemiddelde uitkeringtrekkers die lekker thuis zitten en alle fabrikanten afkraken omdat ze een soort gelijk toestel hebben hangen en door de beun hebben laten installeren en nooit laten ondehouden.

  21. Eolffers schreef:

    Wat mij nu opvalt dat in de ze dicustie niets van de ketel fabrikanten iets horen cc van de installateurs want om deze personen gaat de fabrikanten om de slechte product die er om heen draaien dat heeft gezien bij Radar, en van de installateurs niets hoe zij denken dit op te lossen zodat de monteurs meer tijd krijgen om hun werk goed en deskundige te werk kunnen gaan dat deze problemen opgelost worden.

    • Justin schreef:

      inderdaad. God zegen de greep bij de vakkundig goed onderlegde collegas. maar die zijn ook maar dun bezaaid. advies erg belangrijk, en dat gaat hem niet worden als je 15 ketels op een dag moet poetsen.
      Agpo verschuilt zich wel heel makkelijk achter installeur. Doe zelf eens iets actief en dan meer dan een faq op je site plaatsen

  22. Peter Volkman schreef:

    Het ontwerp van bepaalde series Agpo-Ferroli ketels laat zeker te wensen over maar
    aannemende dat zeker 50% van de toestellen niet of onjuist periodiek wordt onderhouden, valt het aantal gevallen van een weggesmolten aluminium voorplaat eigenlijk nog mee.
    De (rookgasdichte) voorplaat is vastgezet met 6 popnagels aan de zijkant.
    Het deel van deze voorplaat (en achterplaat) tussen de bovenliggende brander en de warmtewisselaar is “beschermd” met een los plaatje keramische isolatie van enkele millimeters dik.
    Frappant is dat voorkomende smeltschade zich vrijwel altijd aan de voorzijde voor doet, dit geeft te denken dat er wel degelijk qua constructie iets niet helemaal klopt.
    De als oorzaak aangegeven branderpakking en het verplicht toepassen van kit om eventuele lekkages te voorkomen zou geen onderscheid uit mogen maken aan welke zijde de schade ontstaat.
    Een ontwerp waarbij de brandveiligheid van een toestel deels afhankelijk is van het toepassen van kit naast het preventief vervangen van een branderpakking is natuurlijk sowieso iets waar je vraagtekens bij kan zetten.
    Uit onze praktijkervaring met dergelijke schade toestellen komen overigens naar onze mening meerdere mogelijke oorzaken naar voren.
    Het komt voor dat het (niet door een plaatje vervangen) kijkglaasje gaat lekken waardoor dit smelt en er hete rookgassen kunnen uittreden.
    Een tweede oorzaak is een niet of onjuist vervangen (kit vergeten) branderpakking.
    met dus bij schade eerst rookgaslekkage bij de pakking en een smeltpatroon vanaf de bovenrand.
    Een derde oorzaak is dat de aluminium voorplaat door thermische belasting iets vervormd. Hierna kan overigens ook bovenin rookgaslekkage optreden ondanks dat de pakking in orde is en er ook in de hoeken netjes is gekit.
    Voor zover dit nog te zien is, is dan het vermoeden dat het voornoemde isolatieplaatje de achterliggende oorzaak is.
    Er is bij bovenstaande toestellen overigens vaak geen enkele sprake van overmatige vervuiling (zowel rookgaszijdig als cv-zijdig) van de lamellen van de warmtewisselaar.
    Wellicht wordt tijdens uitvoeren van het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud aan de warmtewisselaar het isolatieplaatje wat beschadigd of verschoven.
    Hiervoor spreekt ook het gegeven dat toestellen die bijna geen of soms helemaal geen periodiek onderhoud hebben gehad bij vervanging na 10-15 jaar gewoon nog heel zijn.

    Te adviseren valt in elk geval dat bij onderhoud en het openen van de bovenzijde van de branderkamer erg goed gekeken moet worden naar de toestand van de keramische isolatieplaatjes, mogelijke vervorming van het aluminium en lekkage van de oude branderpakking (verkleuring)
    Bij twijfel nooit “rommelen” maar de klant het probleem laten zien en adviseren het toestel z.s.m. te laten vervangen.

  23. Frits schreef:

    mm nou ik ben het met die genen eens dat onderhoud de boosdoener is ik doe dit werk al 40 jaar en alle ketels die geen onderhoud krijgen gaan problemen geven , als je de brander pakking met brander om de 5 jaar vernieuwd (van Agpo) en tijdens het onderhoud de ventilator met brander boven uit de ketel haalt dan kun je er prima inkijken en als je dan ziet dat het vol ligt met vuil en oxide van de wisselaar en aluminium rookgas afvoer haal je dat weg spoelt de boel door met water en je brengt een nieuwe pakking met brander aan dan is alles echt oke, maar geen onderhoud is dus gevaarlijk, ook nog even voor jullie betweters , Vaillant solide had in het verleden een siliconen pakking en als je die ketel dus geen onderhoud gaf ging er na 5 jaar ook de fik in, Remeha Avanta heeft ook een dergelijke pakking , gaat ook gewoon lek na 5 jaar geen onderhoud, Atag heeft om zijn brander ook een siliconen pakking , gaat ook echt te barsten binnen 10 jaar , Intergas heeft een siliconen ring en ventilator pakking , ook die als je ze niet vervangt gaan die lekken naar 5 jaar zeker weten ik heb ze allemaal gezien , ook nefit had die problemen en hebben dat aangepast , nog even we praten over pakkingen en wisselaars en branders met een vermogen van 24 tot 30…36 KW op een oppervlak dat schoon moet zijn en dat de wisselaar zijn warmte opneemt , en de rookgassen naar buiten kunnen , zit die wisselaar dicht dan smelt of trekt alles uit het verband en vorm aluminium maar ook RVS geen onderhoud is vragen om problemen , als je met een auto blijft door rijden zonder onderhoud trap je op een keer ook door de remmen
    Ik denk Dat Breman eigenlijk de schuldige is , ik heb een hele rij foto s met vuile wisselaars die echt helemaal dicht zitten , en dan mag ik het jaren lange pruts onderhoud opknappen, Onderhoud kost geld ik vervang iedere 2 jaar altijd de pakkingen rond de brander , maak co2 en co meting O2 meting en rendement , 1 x per 2 jaar goed onderhoud volstaat al 40 jaar en geen fik in de ketels maar ik reken wel gemiddeld € 147 tot 155 per onderhoud incl.. rendements meting en pakkingen ,
    en mijn klanten betalen dat graag voor hun onderhoud en advies , maar ja vakkennis is er niet meer men doet als of. PRUTSERS dus ik heb ooit het lef gehad om de gaswacht er op aan te spreken 10 a 15 jaar terug tijdens een bijeenkomst in VNI kringen , de vertegenwoordiger van het VNI vond mij een azijn pisser, ja heb niet het lef om een grote club aan te spreken op hun onderhoud , die storten de meesten premie he, en dat telt alles gaat om geld en graaien

  24. Henk Pieterson schreef:

    ik heb de megalux ,perfecte ketel en zeer zuinig ,bij mij komt er ook geen monteur aan de ketel, even schoon blazen en klaar is kees.
    om de 2 a 3 jaar o-ringen vervangen branderpakking vervangen, branderbed pakking vernieuwen . bij mij gaat de warmtewissellaar er uit, word goed schoongemaakt en word met de nieuwe o-ringen gemonteerd, goed onderhoud staat ook in de voorschriften van ferroli en natuurlijk goed af kitten en je heb er een prefecte ketel

  25. Marcel schreef:

    Heel goed bezig Henk, maar de onderhoud monteurs bij de meeste voornamelijk goedkopere aanbieders die voor schijt prijzen hun werk aanbieden worden niet goed aangestuurd en weten niet beter. Een jaar of wat geleden stond de Agpo Econpakt bij de consumenten bond nog hoog in het lijstje dit vanwege de aanschaf prijs. Nu dat we weten hoe kostbaar en intensief het onderhoud is bungelt hij ergens onderaan. O ja dat kitten hoeft niet meer bij de betere toestellen. Daar hebben we aan de HS Kiddy meer dan genoeg frustraties aan over gehouden.

  26. Marcel schreef:

    En Frits ik kan je de hand schudden. Volledig met je eens. Ik laat die onder andere grote aanbieders lekker aanmodderen daardoor kan ik mij onderscheiden in de kwaliteit van mijn werk. Ik draag ook geen klokje. Je moet de tijd nemen die je nodig heb en niet die je krijg. Ik ben ook pas een paar jaar lid van Techniek Nederland niet omdat je dan kwaliteit uitstraal maar ik zit nu in het arbeid ongeschiktheid collectief. Scheelt mij nu 600 euro premie per maand. Ik hoop dat ik in 2030 van mijn pensioen mag gaan genieten. Dus ik ga mee met de trend van het gas af.

  27. Marcel schreef:

    Het probleem met de Topline toestellen heeft inderdaad niets met goed onderhoud te maken. Maar door regelmatig (minimaal om de twee jaar) wordt het defect op tijd gelokaliseerd. In samenwerking met Nefit is geen enkele klant van mij in gevaar geweest en op extra kosten gebracht. Maar ja als je als installateur en of onderhoud bedrijf voor schijt prijzen werk maakt heb je niet de financiële ruimte om eens kosteloos na zorg te plegen.
    Laat staan dat je je nek durf uit te steken.

  28. Herman schreef:

    Ik maak al jaren gebruik van een AGPO Optifor. De ketel zat in mijn nieuwbouwwoning.
    Door zeer slechte installatie door of in opdracht van Breeman uitgevoerd. Zo liepen de aan en afvoer buizen van de warmte wisselaar voor de ketel langs zodat onderhoud niet eenvoudig uitgevoerd kon worden. De Afdeling van Breeman Haarlem die het onderhoud moest doen wilde het niet doen omdat Breeman Heerhugowaard de ketel had geplaatst na veel brieven en klagen is uiteindelijk de buizenloop gewijzigd. Daar heb ik zelf de monteur nog geholpen. Dus de eerste twee jaar veel gezeik en geklungel door de firma Breeman. Daarna het onderhoud zelf uitgevoerd al die tijd geen problemen gehad. Twee jaar terug via internet een nieuwe Ferroli gekocht en zelf geplaatst. Tot op heden geen enkel probleem. Ik heb het gehad met de firma Breeman.

  29. QM schreef:

    Conclusie van het Nefit TopLine en Ferroli-drama: Zowel ketelbouwend als installerend Nederland moet zich de ogen uit de kop schamen. Reden genoeg voor de Tweede Kamer om wakker te worden lijkt me …

    • Frank schreef:

      Beste QM,

      Als je je nou om 00:55 uur verveelt omdat je niks anders te doen hebt dan hier reacties te plaatsen, maak dan eerst je werkelijke naam bekend, is voor iedereen een prettiger aanspreekpunt

      • QM schreef:

        Jo Frank, je denkt toch niet werkelijk, dat ik zeg wie ik ben? Denk na klunsje- van-me. Als ik mijn identiteit bloot geef, ben ik mijn baan, carrière en daarmee mijn identiteit kwijt. We zitten hier niet op FB, of de volgende-jeuk-aan-mijn-doos-site. Wat jij moet weten, is dat ik weet wat ik zeg als het over de TopLine gaat.

  30. Eolffers schreef:

    Bent het eens met Frank maakt gewoon je naam bekend dan weten wij tegen wie wij praten

  31. Hendrik schreef:

    Nieuwbouw woonwijk de Ruyterhof in Baarn binnen 1 jaar na oplevering zijn alle ketels vervangen doordat er al 1 geheel was uitgebrand en 2 beginnende brand schade in het toestel, ketels hebben nog nooit service gehad, het moment van 1e service hebben de ketels niet eens gehaald

  32. Timmie te Swier schreef:

    Het is onze eigen schuld, we willen (bijna) allemaal altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Eerste rang voor weinig was een tijd lang Agpo.
    Doe daar een goedkoop abonnement bij en je bent de sigaar, helemaal als je in een huurhuis zit want daar zijn de contracten nog verder uitgeknepen. Gelukkig kwamen er later andere en meestal betere alternatieven.
    Met de Nederlandse mentaliteit gaan we rustig op weg naar de volgende potentiele ramp.

  33. QM schreef:

    QM: Deze oeverloze onzindiscussie moet eindigen. En wel nu. De Nefit TopLine is levensgevaarlijk, ook al onderhoud je hem elke maand. Ik heb dat toen, via de NVWA, duidelijk gemaakt. Installerend Nederland moet zich zéér diep schamen, omdat zij wegkeek. Alle partijen zijn destijds door mij gealarmeerd. Iedereen had stopverf in z’n oren. Nu is Agpo Ferroli onderwerp van discussie. Ik verplaats me in de schoenen van de consument: Het zal me werkelijk bommen of er sprake is van gebrekkig onderhoud of een constructiefout … En ik concludeer dat ik, als ik een woning huur, er van uit mag gaan dat de muren niet in zullen storten, omdat de metselaar wellicht het verkeerde metselzand heeft gebruikt. Toch?

    • Dan schreef:

      Beste QM!

      Volgens mij heb jij een hele moeilijke jeugd gehad. De discussie is juist goed om de kern van het probleem aan het licht te brengen. Er hangen en staan miljoenen stooktoestellen alleen al in Nederland. Daarbij komt bij ieder merk wel eens iets aan het licht waarbij eventuele modificaties nodig zijn. Hierbij is communicatie tussen fabrikant en installateurs van essentieel belang, maar hebben ook de particulier en woningcorporaties hun verantwoordelijkheden. Het is niet nodig om op deze manier Nefit of Agpo negatief neer te zetten. Ik kan nog een heleboel merken opnoemen met hun specifieke problemen. Als er problemen ontstaan is dat meestal niet van vandaag op morgen. Dan is het toestel doorgaans al heel lang niet op een redelijk niveau onderhouden en zijn noodzakelijke modificaties niet doorgevoerd. Dan kom je toch op het punt (en het is eerder benoemd) als je geen onderhoud laat uitvoeren aan je auto moet je ook niet raar staan te kijken dat er ongelukken gebeuren. QM ik begrijp dat je als huurder of eindgebruiker hier geen invloed op heb, maar meng je dan in een andere discussie op het forum van Kassa of de consumentenbond.

  34. QM schreef:

    Jo Frank, je denkt toch niet werkelijk, dat ik zeg wie ik ben? Denk na klunsje- van-me. Als ik mijn identiteit bloot geef, ben ik mijn baan, carrière en daarmee mijn identiteit kwijt. We zitten hier niet op FB, of de volgende-jeuk-aan-mijn-doos-site. Wat jij moet weten, is dat ik weet wat ik zeg als het over de TopLine gaat.

  35. Marcel schreef:

    Beste QM, door mijn connecties weet ik wie je bent met naam en toenaam.
    Dus stoppen met die onnodige zwartmakerij. Nefit werkt heel hard om samen met hun dealers de cv toestellen veilig te houden.

    • Tonny schreef:

      Beste Marcel, ergens heeft QM wel gelijk de Topline is en bleif een problem ketel en hut gekloot over die ferolie was ook al jaren duidelek toch?

  36. andre schreef:

    Vandaag de vervolg aflevering gezien bij Kassa. Weer een paar brand incidenten

  37. Bert schreef:

    Die brand in Kassa. De man had er eerst maar eens een brandblusser bij gezet. Zou kunnen dat hij ook de temperatuur op Max gezet heeft. Toen gaan douchen. Brand! Een verzekering geval. Een nieuwe gratis cv. Zou kunnen, waarom eerst een brandblusser erbij zetten? Hij wilde niet dat het hele huis af zou fikken.

  38. Gait schreef:

    Bert, heb je je hersens wel eens gebruikt … ?

  39. Peter schreef:

    Is er nu nog iemand die durft te praten over onderhoud?
    https://kassa.bnnvara.nl/media/687596

  40. Abdel schreef:

    Godverdegodver-Kut-Marcel: Hoe durf je je bek open te trekken? Heb je je de recente publicaties niet gelezen. Hoe durf je na alle ellende nog steeds ketelfabrikanten te beschermen. Je moet je heel diep schamen vriend!!!

  41. Dan schreef:

    Ook hier duidelijk aangetoond dat de onderhoudsvoorschriften niet zijn nageleefd. En ook al heel lang niet zijn nageleefd. Wel heel toevallig dat ook hier weer Breman voorbij komt. Kwantiteit gaat bij de meeste servicebedrijven voor kwaliteit. Gelukkig niet bij allemaal maar de trend is toch dat er te veel (goedkope) ongekwalificeerde mensen aan cv toestellen werken. Ook schort het aan overbrengen van info mbt modificaties. Monteurs weten het domweg niet. Maar het grootste probleem is tijd! Niet voldoende tijd krijgen om het onderhoud goed uit te voeren. Als consument kun je hier helaas niets mee! Maar Techniek Nederland stapt hier wel heel makkelijk over één van de hoofdoorzaken van alle problemen heen. (ps…. laten we een zinvolle discussie hierover voeren en het een beetje netjes houden)

  42. Eolffers schreef:

    Wij kunnen nu wel steeds Agpo en Remeha Nefit Wolf Intergas exc exc de schuld blijven geven maar uit eindelijk k komt het bij de installateur op de bord terug want het onderhoud kost uit eindelijk voor hun geld het zijn kleine contracten die aan een ketel vast zitten en zeker bij de grotere woningbouw verenigingen daar zijn deze tot op het bot uitgeknepen dat het bij na voor niks gedaan dus word er op bezuinig en van de monteur word er verlangd dat de tijd die er voor staat zo kort mogelijk is door hun met 10 ketels per dag onderhoud gedaan exclusief de bij komende storingen .
    Dus laten de werkgevers en de ketel fabriek kanten de hand in eigen boezem steken en VNI Uneto eens duidelijk maken aan de mensen dat onderhoud aan cv ketels als het goed gedaan word geld kost dit zelfde geld voor de woningbouw verenigingen om niet de contracten zo uit te knijpen.

  43. Ketelbinkie schreef:

    Stel: Er zit gif in de chips van Lays. Oorzaak is een technisch probleem aan de productielijn van Lays. Vijf mensen helaas dood. Wie durft het dan in zijn hoofd te halen, om te prediken dat teveel chips eten slecht is. Dat is kant die deze discussie op dreigt te gaan. En dat is niet goed.

    Van de Nefit- en Ferolli- ketels is inmiddels aangetoond, dat ze constructief niet deugen. Ook al worden ze elke dag onderhouden!!!!!!!!

    Dat is, waar deze discussie over gaat. Waar is KIWA, NVWA, OVV, en het OM?

    Daarop MOET een antwoord komen. En wel zeer snel! Kamervragen zijn opnieuw gesteld door de SP. Afwachten nu …

    En pas als dit is opgelost, mag iedereen weer lekker fladderen over onderhoud, het verkopen van een nieuwe ketel voor weinig, de kut van tante Sjaan etc.

  44. Een journalist schreef:

    Als KIWA, NVWA, OVV, en het OM als hierboven aangegeven geen bal doen, verwacht je als burger, dat de pers wel iets doet. Maar ja, dat hoef je niet van dat soort partijdige prutsers als De Stentor te verwachten. Hebben ze bij dat achterlijke achterklap-blaadje wel eens gehoord van wederhoor? En je bronnen controleren? Wat een smerige glijers bij De Stentor: https://www.destentor.nl/deventer/deventer-ketelfabrikant-nefit-voelt-zich-weer-sterk-na-dramatisch-jaar-met-toplineketels-br~a1e46f0f/ Een schande voor de journalistiek in Nederland!

  45. Dan schreef:

    Beste Peter,

    Ik zit 25 jaar als Technicus in het vakgebied en heb bij div. servicebedrijven gezeten. Ik heb ondertussen wel gezien waar het fout gaat. Tevens heb ik een Ecompact van 2003 aan de muur hangen waar ik zelf het onderhoud aan uitvoer. Niets mis mee! Ik hoop voor jou dat je geen Vaillant, Radson Bosch of Atag enz. aan de muur hebt hangen waar al jaren geen (goed) onderhoud aan is uitgevoerd, want dan wens ik je veel succes.

    • Eolffers schreef:

      Ik heb zelf 40 jaar in het vak gezeten dus ik heb heel veel fouten gezien in het onderhoud en heb ook een Agpo 235 gehad en zelf onderhoud aan gedaan zoals het moet gedaan worden maar ondanks dat ging hij de fik er in maar in alle ketel merken zitten fouten of het nou Vaillant Radson Bosch Atag nefit Remeha dus het komt voor in alle merken.

  46. MarkS90 schreef:

    Dit artikel begint te stranden in een wedstrijdje “ik heb de beste ketel en doe zelf het onderhoud”.

    Beetje jammer.

  47. Eolffers schreef:

    Kijk ik stopt met deze oeverloze discussie iedereen wil gelijk hebben maar komt uiteindelijk niet met een oplossing de ene zeg ik doet het goed en de ander dat hij nog beter doet maar uit eindelijk zijn de bewoners cc consument de dupe van slecht onderhoud dus laten wij nou eens de hand in eigen boezem steken of je nou 10-20- of 40 jaar in dit vak zit we maken allemaal fouten en laten wij hopen dat ze/wij er van hebben geleerd.

  48. AdH schreef:

    Ik heb ook een Agpo Econpact 127C en die is gecombineerd met een Optifor WTW-unit. Het geheel hangt nu ruim 17 jaar in mijn woning en heeft probleemloos gefunctioneerd.
    De ketel heeft wel jaarlijks onderhoud gehad door het bedrijf waar ik al meer dan 30 jaar klant ben. Het eerste probleem deed zich vorige week voor. Met het vervangen van de printplaat was dat opgelost; alleen geeft het display niet meer aan dat de pomp na cv-bedrijf nadraait; of het ook in werkelijkheid niet gebeurt, kan ik niet ontdekken. Ik was er bij dat de monteur de printplaat plaatste en heb hem er ook op gewezen dat het nadraaien van de pomp niet meer werd aangegeven. Ik heb wel gezien dat de monteur het juist had ingesteld. Daar moet dus nog even naar gekeken worden.
    Toevalligerwijs heb ik op internet ontdekt dat mijn ketel een probleemketel is en zelfs gevaarlijk is. Ik heb mijn maatregelen wel genomen. Bij de ketel heb ik een rookmelder en een koolmonoxidemelder geplaatst en ook een brandblusser in de buurt van de ketel geplaatst. Ook zorg ik er voor dat de ketel in de nacht en als we weg zijn niet meer in bedrijf komt (tapwater op “eco-stand” laten zetten).

    De vraag is of ik de ketel moet vervangen en zo ja, wat het moet worden.
    De combinatie CV-ketel / WTW-unit is er alleen maar van Ferroli, dus zit ik min of meer vast aan dat merk (zie de link).
    https://www.ferroli.com/nl/news/revisie-optifor-wtw-deel

    Als ik wil overstappen naar een ander merk ben ik in ieder geval duurder uit en moet er ook een extra pijp op het dak, dus een extra dakdoorvoer maken. In mijn woning is wel een WTW-unit nodig; er zijn namelijk nergens in mijn woning ventilatieraampjes en -roosters aangebracht. Ik heb ook een beetje twijfels of het Agpo/Ferroli systeem dat ik heb in stand blijft / op de markt blijft.

    Mijn vragen zijn:
    1. Is het aan te bevelen om mijn huidige ketel (Agpo Econpact) nu al te vervangen?
    2. Zo ja, is het verstandig om door te gaan met het systeem van Ferroli (de BlueSence schijnt wel een goede ketel te zijn).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.