fbpx
Nieuws

De techniek van het nieuwe Thialf

1

Koning Willem-Alexander opent vrijdag 27 januari officieel het vernieuwde schaatsstadion Thialf in Heerenveen. De verbouwing heeft twee jaar geduurd en moet van Thialf weer de modernste en snelste laaglandbaan ter wereld maken. In het nieuwste editie van vakblad Installatie en Sanitair, die deze week verschijnt, een grote reportage over de techniek. Hierin spreken Henk Overeem van installateur Warmtebouw en Hans Postma van Croonwolter & Dros over de bijzondere technische uitdagingen in het verduurzamen van de schaatstempel.

Innovatie

Foto: Alex de Haan/Persbureau Noordoost

In het door ZJA Zwarts & Jansma Architecten ontworpen stadion draait alles om de beleving van het ijs en de schaatsers. Innovatie en duurzaamheid spelen een belangrijke rol in het vernieuwde Thialf. Bovendien zijn de temperatuur en luchtvochtigheid eenvoudig aan te passen aan specifieke wensen en behoeften. De tribunes zijn tijdens evenementen via de omloop goed bereikbaar voor alle bezoekersstromen. Uitgiftepunten en ontmoetingsplekken voor het publiek bevinden zich op deze omloop. Een 400 meter lange glazen wand scheidt de omloop van de wedstrijdhal, waardoor vanuit alle ruimtes zicht is op het ijs.

Klimaatzones

Het onvoorspelbare weer van buiten wordt door de omloop geïsoleerd van de baan en zorgt voor een betere beheersbaarheid van het binnenklimaat. Vochtige lucht op de tribunes die door natte jassen binnen komt, wordt naar buiten afgezogen. Hierdoor ontstaat een klimaatscheiding tussen het publiek en de ijsbaan. Thialf kent verschillende klimaatzones binnen de ijsbaan, tribune en de omloop die afzonderlijk beheerd kunnen worden. Deze nieuwe klimaatzones zijn een van de belangrijkste nieuwe verbeteringen van het vernieuwde schaatsstadion.

Duurzaam

Thialf voorziet voor een groot deel in zijn eigen energiebehoefte doordat het over vijfduizend zonnepanelen beschikt; het grootste zonnedak op een stadion in Nederland. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van ondergrondse warmte- en koudeopslag, waardoor veel energie bespaard wordt. In tegenstelling tot voor de renovatie is de ijstempel volledig all-electric, en wordt restwarmte, bijvoorbeeld van de ijsmachines, uitgewisseld met de verwarmingsinstallatie van het gebouw. Ook maakt Thialf gebruik van LED verlichting en is het stadion extreem goed geïsoleerd, dat alles bij elkaar een enorme energiebesparing oplevert. Binnen afzienbare tijd moet de schaatsbaan uiteindelijk volledig in haar eigen energiebehoefte voorzien. Meer over de techniek, en fraaie foto’s van de verbouwing in Installatie en Sanitair.

1 reactie op “De techniek van het nieuwe Thialf

  1. […] Thialf Stadion – Warmtebouw Utrecht, Croonwolter&dros (in samenwerking met Huussen Elektro en Koninklijke Damstra Installatietechniek): duurzaamste laaglandijsbaan ter wereld. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.