
Installateurs kunnen hun aantal storingsbezoeken aanzienlijk reduceren.
Volgens technisch trainer Ronny Bloemen van Remeha blijkt uit de trainingen van de ketelfabrikant, dat installateurs vaak bezoekafspraken maken waar dit lang niet altijd nodig is. “Een groot aantal storingsmeldingen is telefonisch op afstand te verhelpen.” De Apeldoornse ketelfabrikant krijgt jaarlijks 5200 mensen op training.
Juiste vragen stellen
Volgens Bloemen kunnen met name kleine installateurs hun effectiviteit aanzienlijk verhogen door een goed script paraat te hebben bij storingsmeldingen, zo stelt hij in vakblad Installatie en Sanitair. “De juiste vragen stellen, in combinatie met kennis van de storingscodes aan de telefoon, reduceert het aantal onnodige bezoeken. Bovendien kan een monteur altijd met de juiste spullen op stap, als helder is wat het euvel is.” Consumenten hebben vaak moeite met de (voorrij)kosten, wanneer blijkt dat een probleem ook op afstand had kunnen worden. Volgens Bloemen onderschatten veel installateurs de postitieve effecten van goede telefonische service zónder monteurbezoek. “Een tevreden, geholpen klant blijft klant. Een consument wil ontzorgd worden.” Dergelijke ervaringen dragen volgens Bloemen ook bij aan de mogeljikheid om servicecontracten voor periodiek onderhoud aan de man te brengen.
In Installatie en Sanitair een artikel over de groeiende belangstelling voor cursussen voor cv-ketel onderhoud. Klik hier voor een gratis proefnummer of een aantrekkelijk (proef)abonnement. Hier een weblog over de ladiestraining.
De tijd van telefonisch consult is zeker gratis?
Ja, kwestie van je commerciele skills aanwenden. Klantenbinding en servicecontracten verkopen.