
Eén op de drie Nederlandse installateurs volgt geen enkele vaktraining. Daarmee doen ze het beduidend slechter dan installateurs uit vijf andere Europese landen.
Meeste trainingen in Duitsland
USP Marketing Consultancy deed onderzoek naar het volgen van trainingen door installateurs in Nederland, Duitsland, Groot Brittannië, Frankrijk, Polen en België. Ze ondervroegen daarvoor 1.200 installateurs. De Duitsers doen het ’t beste: slechts 2% volgt geen enkele training op zijn vakgebied. Polen doet het ook goed: daar volgt 8% geen enkele training. In Groot Brittannië, Frankrijk en België volgt 16 tot 17% van de installateurs geen trainingen.
Weinig online
Er is wel een duidelijk verschil in het aantal verschillende trainingen. Polen volgen slechts 1,3 verschillende trainingen, bij de Duitsers en Engelsen is dat 2,1. De meeste trainingen in de installatiesector worden verzorgd door fabrikanten. Deze trainingen hebben meestal een praktische insteek of gaan over een (nieuw) product. Er worden nog niet vaak online trainingen gevolgd. Alleen Groot Brittannië is hierop een uitzondering: daar volgt 19% van de installateurs online trainingen.
Tijd en budget
Als reden voor het wel of niet volgen van trainingen noemt USP Marketing budget, tijd, opleiding en noodzakelijkheid. Zo zijn in Duitsland veel trainingen gratis beschikbaar, dus dat heeft vermoedelijk een positieve invloed op het percentage deelnemers in Duitsland.