fbpx
Nieuws

NVWA: ‘Ferroli nam veiligheid niet serieus’

12

Ferroli Nederland moet diep door het stof: de ketelfabrikant moet consumenten actief gaan waarschuwen vanwege de veiligheidsrisico’s rondom haar toestellen Econpact, Ultima, MegaDens en MegaLux, die geproduceerd zijn tussen 1997 en 2008.

Deze toestellen moeten allemaal voorzien worden van een thermische beveiliging die het toestel uitschakelt wanneer de behuizing van de warmtewisselaar te heet wordt. Gezien de leeftijd, is het helemaal niet gek, de toestellen te vervangen, suggereert de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit.

Gebreken in veiligheidsinstructie

Volgens de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) hadden de toestellen bij introductie gebrekkige onderhoudsinstructies, en hadden ze met de kennis van nu, en vandaag geldende veiligheidsvoorschriften, niet op de markt mogen komen. Ook probeerde Ferroli, de inspecteur van de NVWA om de tuin te leiden.

Een slecht onderhouden toestel kan in combinatie met ventilatie-wtw Optifor zelfs brand veroorzaken, schrijft de NVWA aan de Tweede Kamer. De NVWA ging op onderzoek uit na incidenten met de cv-ketels. Het VARA/BNN programma Kassa kaartte de kwestie in maart aan, waarna de warenwaakhond direct onderzoek startte. Agpo Ferroli kwam na die uitzending met een aanscherping van de onderhoudsvoorschriften. Te laat volgens de NVWA.

Nieuwe onderhoudsinstructie

Bij de veiligheidswaarschuwing, die zo snel mogelijk moet worden verstuurd, moet de fabrikant een laatste –herziene- versie van de onderhoudsinstructies meesturen. Volgens de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit heeft de fabrikant lange tijd ten onrechte volgehouden dat het toestel niet veel onderhoud nodig had.

Niet onderhouds-arm

Volgens de NVWA wordt een groot deel van de toestellen niet goed onderhouden. Gezien hun leeftijd (1997-2008) is een groot deel al aan vervanging toe. In tegenstelling tot de eerste onderhoudsboekjes hebben de toestellen meer onderhoud nodig dan Ferroli aanvankelijk voorschreef.  Gebeurt dit niet, dan is er een risico, dat de thermische beveiliging niet goed werkt, concludeert de NVWA nu. Sterker nog: volgens de NVWA had het toestel met deze onderhoudsinstructies– met de wetenschap van nu- niet op de markt mogen komen.

Inspecteur NVWA om tuin geleid

Ander opvallend feit uit het onderzoek is dat Ferroli de NWVA volgens de warenwaakhond heeft geprobeerd om de tuin te leiden. “De proefopstellingen die Ferroli aan de NVWA toonde waren niet overeenkomstig met de praktijk.” Zo waren vrijwel alle brandbare materialen uit het opgestelde toestel verwijderd, zo stelt de NVWA in haar onderzoek. Ferroli toonde de inspecteurs video-opnamen waarbij het een situatie na had willen bootsen, waarbij een niet-tijdig onderhouden cv-ketel normaal in bedrijf was en dus ook uitschakelde bij vlamvorming. De NVWA veegt de beproevingen die Ferroli zelf gedaan heeft dan ook van tafel.

Alle cv-ketels onder de loep

Naar aanleiding van deze zaak gaat de NVWA alle ketelfabrikanten in Nederland onder de loep nemen. In 2020 komt een project van de autoriteit waaruit moet blijken dat alle cv-ketels voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen. Ook zal hier worden bekeken hoe fabrikanten omgaan met klachten, meldingen en incidenten, en worden de veiligheids en onderhoudsinstructies tegen het licht gehouden.

Reacties

Tweede Kamerlid Sandra Beckerman van de SP laat in een reactie weten dat wat haar betreft alle risicoketels vervangen dienen te worden.

Ook Techniek Nederland is blij met de helderheid in het NVWA-onderzoek. De ondernemersorganisatie roept haar leden op om deze cv-ketels te onderhouden volgens de meest actuele onderhoudsvoorschriften en benadrukt naar aanleiding van deze zaak nogmaals het belang van een centrale registratie van cv-ketels.

Lees hier het rapport van de NVWA over de Ferroli-ketels.

12 reacties op “NVWA: ‘Ferroli nam veiligheid niet serieus’

  1. R.H. Henstra schreef:

    De naam klinkt Italiaans! En komt de warenwaakhond pas in actie nadat een consumenten programma de boel aankaart? Aan duttende waakhonden heb je niet veel.

  2. Leon schreef:

    Aangepaste ketels naar het onderzoek sturen, dat is dom als er al veel klachten zijn binnen gekomen. Zelf onderzoekers krijgen dan het idee om naar een oude ketel te vragen van een gebruiker.
    ( Ferroli kan echt niet hun naam hoog krijgen op deze manier ) Nefit geeft wel hun fouten toe, en doet ze herstellen bij de mensen. ( goed bedrijf )

    • Dhr. Prak schreef:

      Heel apart, en wat zijn nu de gevolgen na deze resultaten? Wat gaat er gebeuren met de toestellen die er nog wel hangen en wat gaat er gebeuren met de fabrikant? Geeft Nefit wel hun fouten toe? Ben het daar niet mee eens.. ze schuiven het bijv. op onderdruk dat CO niet uit het toestel kan komen en er dus geen probleem is, toestel lekt echter wel en is dus niet veilig… ze zeggen dat dit geen probleem is, maar er zijn wel gevallen bekend van brand i.c.m. deze toestellen. Oftewel de praktijk bewijst dat er wel degelijk brand kan ontstaan.. of zie ik dit verkeerd?

  3. michel schreef:

    Volgens mij is maar een oplossing mogelijk: vervangen. Toestellen zijn al >10 jaar oud. Dit moet je als woningbouw niet meer in je huizen willen hebben.

    • e - installateur schreef:

      beste michel, het blijkt wel dat je het allemaal niet zelf hoeft te betalen,
      of je hebt het niet door om dat het in je huur zit,
      ik heb zelf een ketel van 22 jr oud, ook al hoog rendement,
      nooit storingen mee ! ook nooit lekkages enz.
      de storingen ontstaan juist door (teveel) onderhoud, omdat men te weinig tijd
      per ketel heeft en veel monteurs de ketels niet meer goed in elkaar schroeven
      of dingen vergeten of niet goed doen.
      zo vind je vaak onderdelen of “vergeten” of “verloren” schroefjes onder de ketel.
      slordige monteurs heb je overal, dus ook in de cv wereld.
      een goede veilige ketel vervangen na tien jaar is echt belachelijk,
      vooral als de ketel geen boiler heeft, deze slijten veel minder.
      voorlopig vervang ik trouwens niet 1 van mijn 6 ketels omdat ik de toekomst
      kwa regelgeving, warmtepompen enz. etc. erg vaag en onduidelijk vind.
      en het is net als met diesel, dat rijdt gewoon een stuk verder, goedkoper sneller en beter.

  4. Fritsrademakers schreef:

    lees ik toestellen van 1997 tot en met 2008 dus 11 tot 22 jaar oud , en hoe zijn die onder houden ???? Het onderhoud bedrijf is niet in beeld geweest laat staan genoemd! Agpo heeft aangegeven in de installatie voorwaarden, instaleren door een erkend gas installateur, onderhoud door erkend installateur , Na 5 Jaar!!!!! de brander pakking vervangen dat is een silicone pakking om de brander helaas een keramische brander en pakking in een dus wat duurder, dat is ook bij Atag zo en Vaillant heeft siliconen pakkingen voor parafine pakkingen gekozen, Intergas heeft een silicone O ring moet je ook vervangen bij het onderhoud, Remeha onder andere de Avanta heeft ook een silicone pakking , Voor alle toestellen met een dergelijke afdichting kun je als je onderhoud doet en je maakt het toestel open en echt open niet alleen de mantel er af en even sifon leeg gooien , maar brander er uit! wisselaar schoonmaken en heel goed kijken naar de staat van de silicone afdichting , je ziet vaak enige verkleuring , dan zonder meer vervangen , doe je dat niet en schroef je dat weer dicht dan heb je eigenlijk al een probleem. (ik doe 1 x per 2 jaar onderhoud en vervang altijd)
    Dat probleem ligt bij de monteur , geen opleiding ? duidelijk geen verantwoording , mag je dat verwachten ? nee Iemand met een opleiding wil een naar evenredigheid betaald worden en ook iets verdienen. en dat mag natuurlijk niet!!! alles moet snel goedkoop en veel mensen shoppen voor de prijs, de overheid moest zo nodig een vrij ondernemers klimaat.( Minister Brinkman) dus iedere jan met de korte achternaam kan maar doen wat die wil. ik zit 40 jaar in het vak heb mijn papieren Vakdiploma s gas technisch , water technisch, vakbekwaamheid centraal verwarmings bedrijf en patroon loodgieter, en diverse bijscholingen , en bij ketelfabrikanten dag cursus gedaan , dus veel tijd gestoken in kennis en examens , maar dat vindt deze maatschappij niet meer belangrijk , en zo komen we steeds dichter bij een derde wereld land .
    gastoestellen zijn steeds veiliger geworden, van open toestellen met atmosferische branders waarbij wij moesten toe zien op een deugdelijke rookgas afvoer , beluchting en ontluchting , drukverlies van de gasleiding en dergelijke en de controle van gas inspecteurs niet te vergeten.
    Zijn we beland in hele mooie en veilige gesloten verbrandings toestellen met een lucht inlaat en geforceerde rookgas afvoer gasdicht dus en veilig.
    Maar als je cv ketels en andere gas toestellen laat instaleren door niet deskundig personeel is dat de zwakste schakel in de keten klaar!
    Onderhoud wie doet dat en wie bepaald de deskundigheid ?
    Wie vervangt die pakkingen ? als je voor 50 a 80 euro een onderhoud aan bied voor een cv toestel .
    Wie controleert het co2 en co van de omgeving rond het gastoestel in werking?
    Wie maakt een stook rapport met gegevens als Co2, O2, Co, rendement en stelt het toestel af op wat de fabrikant in zijn installatie voorwaarden heeft staan ? en hod dat bij of laat een print bij de klant achter?
    prijs indicatie pakkingen, Intergas: pakking voordeksel en ventilator en ring gaskraan 10 euro , Agpo brander met pakking 50 tot 65 euro, atag 60 tot 80 euro
    Remeha tussen de 15 en 65 euro, Vaillant 15 tot 25 euro, Nefit 25 tot 45 , ga maar door
    werk een uurtje 60 tot 100 euro + je afstelling en meting 10 euro , en misschien nog wat voorlichting aan je klant , bijvullen ? rookgas afvoer beugelen die je collega was vergeten. alles heeft een prijs een vertaald Engels spreekwoord ( als je met pinda s ‘ betaald krijg je Apen .
    En nu heb ik het allen nog over het gas technische deel van een installatie.
    Niet over dimensionering van de aanvoer en retour van ketels en radiatoren, het inregelen er van , het voorkomen van hotspots , water leidingen van koud en warm water , riool systemen en hun ontluchting .
    Ik had afgelopen zaterdag een mening verschil met een dame die op een open dag van een bouw project In Haarlem (nieuw bouw) geen antwoord kon geven op de vraag ” waarom loopt de koud water standleiding naast de standleiding van het riool?” die zitten samen straks in een kanaal koker.
    Was er niet iets van een afspraak dat de koud water leiding apart zou worden gehouden? schot in de koker dus?
    In Heemstede heb ik koud waterleidingen met kabel bindertjes boven op de riool afvoer in de kruipruimte zien maken , huizen van rond een miljoen euro
    Ga lekker zo door , geen enkele controle en verantwoordelijkheid meer , alleen maar graaien dus .
    Sorry voor dit negatieve bericht , maar wilde dat even kwijt

    • MarkS90 schreef:

      Welk negatieve bericht? Wij weten wel beter maar de prutsers in dit land lezen hier helaas niet. Zou zomaar een opsteker voor ze kunnen zijn.

  5. Piet Schlicher schreef:

    Een waarheid als een koe.
    Ik zit in precies dezelfde situatie

  6. J.C. Korstanje schreef:

    Goed geschreven collega ik erger mij ook groen en geel aan al die beunhazen die niet eens meet instrumenten bezitten laat staan deze jaarlijks te laten kalibreren , de wijsneuzen in Den haag weten niet half wat er speelt , ook niet hoeveel doden er per jaar vallen via legionella besmettingen ( koudje bedankt )

  7. Herman schreef:

    Stookrapporten en printen daar zit geen enkele particulier op te wachten. Gewoon goed onderhoud doen. Agpo is nog nooit een topper geweest. Altijd al gedacht, hoe komt zo’n toestel door een gaskeur heen. Denk daar is overna……..We hebben het wel over een huisinstallatie…. geen ziekenhuis of id…….

  8. Erik van Egmond schreef:

    Agpo Fikte 10 jaar geleden al uit, dus de NVWA heeft zitten snurken, pas toen nefit negatief in het nieuws kwam is er ook gekeken naar andere fabrikanten lijkt het wel.

    Nefit zegt dat het iets is met de 25 en 30 kw toestellen, terwijl de 45 net zo hard mee doet.Dus we blijven ontkennen !!!

    Fabrikant gebruik je verstand, iets wat de overheid al jaren geleden had moeten doen.
    Ben het helemaal eens met Dhr Rademakers, Rutte krijgt een stok van opwinding als het woord “marktwerking” valt. Echter dit is niet in alle gevallen de meest verstandige oplossing, dus ook niet altijd goed voor de economie. Een dooie klant geeft namelijk geen geld meer uit….kan onmogelijk de bedoeling zijn. T is tevens de slechtste klant ooit, bellen doen ze ook niet meer. Tot zover de continuïteit.
    Rademakers, niks negatiefs te vinden hoor, gewoon de waarheid en die is hard! Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.