fbpx
Nieuws

Onderhoudscyclus CV-ketel oprekken

Een modern HR-toestel hoeft minder vaak onderhouden te worden, wanneer hij op afstand gemonitord wordt. Dankzij nieuwe beheertools kunnen installateurs de toestellen die zij in onderhoud of beheer hebben, in de gaten houden zonder hun klanten fysiek te bezoeken.

Beheer op basis van draaiuren en toesteldata is een belangrijke trend in cv-ketelland, vertelt Ferry Overweg, productmanager bij Remeha, tijdens het webinar Slim Servicen, dat op 4 oktober gehouden wordt.

Systeemfabrikant Remeha geeft samen met technische groothandel Rensa handige aanbevelingen voor effectiever service en onderhoud. Gratis aanmelden via deze link.

Data uit toestel

Met Remeha Connect kan een installateur via een dashboard toesteldata op afstand uitlezen. Hij krijgt van 21 datapunten informatie over het toestel. Van die 21 datapunten zijn er 7 die ook nog voorspellende informatie genereren.  Dit gebeurt via een nieuwe printplaat, die via GPRS communiceert. De dienst is toepasbaar bij onder meer de Tzerra Plus, de nieuwe Calenta Ace en Quinta Ace van de Apeldoornse fabrikant.

Drie jaar

Overweg: “De frequentie van onderhoud is een veelbesproken thema. Fabrikanten adviseren in hun fabrieksvoorschriften om afhankelijk van het toestel bijvoorbeeld jaarlijks of tweejaarlijks onderhoud te plegen. Op basis van onze ervaringen met Connect kunnen we de onderhoudstermijn straks uitbreiden naar drie jaar. Ondertussen krijgt de installateur via zijn dashboard meldingen over de staat van het toestel. Bij een dreigende storing of afwijkende data vertelt het dashboard dat de installateur toch langs moet voor een servicebezoek.” Remeha wil installateurs met Connect, dit jaar op de VSK geintroduceerd, een nieuwe dienst leveren, waarmee service en onderhoud van cv-toestellen nog effectiever wordt ingericht. Ook toesteleigenaren worden hiermee ontlast: de monteur komt alleen wanneer het echt nodig is, en hoeft minder retourbezoeken te doen: hij weet immers al waar hij voor komt.

Aanmelden voor webinar

Het webinar Slim Servicen, een initiatief van groothandel Rensa en Remeha, geeft installateurs tools om effectiever met hun ketelpark om te gaan. Ook advsieurs, VVE’s en woningbouwcorporaties krijgen inzicht in hoe service en onderhoud effectiever georganiseerd kan worden. Naast een uitleg over de werking van Connect, krijgen kijkers tips en tools, en kunnen vragen stellen. Rik Welling van technische groothandel Rensa legt uit hoe bedrijven met slim voorraadbeheer hun busvoorraden, magazijnvoorraden hun efficiency fors kunnen verhogen. De groothandel heeft hiervoor diensten als RFID, een groen onderdelenprogramma en een nieuwe service-app ter beschikking. In het webinar ook praktijkvoorbeelden en ervaringsverhalen van installateurs, die met beheer op afstand en slim voorraadbeheer de efficiency van hun service-apparaat hebben verbeterd.

Klik hier voor aanmelding voor het webinar

6 reacties op “Onderhoudscyclus CV-ketel oprekken

  1. willem schreef:

    Prachtig, kan de service en abonnement prijs omlaag. Vraag wie reinigt het sifon.?

  2. Rene schreef:

    Bij Intergas en AWB bij woningcorporaties is het al lang de gewoonte om eens per 3 tot 5 jaar onderhoud te plegen. Bij een jaarverbruik van 300 tot 500 kuub aardgas is elk jaar een beurd niet nodig. Net een Intergas (uit 2010) gepoetst. 8 jaar geen onderhoud. Gasmeter gas 3500 m3 gas aan -nieuwbouw) Ketel zag er prima uit. Sifon was nog niet voor de helft gevuld. De meeste ketels gaan kapot net nadat de monteur is geweest. Heeft iets verbogen, of vuil verplaatst, waardoor alsnog storing optreedt. Maar ja, van Uneto-VNI moeten we elk jaar gastoestellen controleren want dat is goed voor de werkgelegenheid. En iedereen loopt er maar achteraan.

  3. Frank schreef:

    Rene,

    U gaat er dus van uit dat de pakkingen van het toestel 3 tot 5 jaar hun werk blijven doen? En U heeft een intergas “gepoetst”? U werkt zeker bij Feenstra? Bij mij gaan de toestellen die ik in onderhoud heb, en dan wel alle voorkomende merken, altijd 1x per jaar open ter controle en worden deze toestellen afgesteld, rookgasmeting uitgevoerd, etc., ik heb ook nooit een ontevreden klant en nagenoeg nooit een storing bij de klant waar ik geweest ben, veiligheid voor alles

  4. frans l schreef:

    En ik dacht : ik koop een Remeha met 2 jaarlijks onderhoud wat nu 3 jaar wordt .
    te veel aan prutsen lijkt me ook niet bevordelijk voor het materiaal.
    ik ken mensen die zelfs jaarlijks de koppelingen na draaien “voor de zekerheid”

  5. Charlie schreef:

    Ja Frans prutsen aan een ketel moet ook niet gebeuren een vakman doet gewoon goed zijn werk.
    Ik ben het helemaal met Frank eens goed onderhoud aan de ketel is behoud van de ketel en hij blijft ook nog eens zuiniger stoken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.