Nieuws

‘Ook onderhoud cv-ketel verplichten’

68

De wettelijke certificering voor installatiewerk aan gasgestookte toestellen, de zogeheten gasketelwet, moet een opmaat worden naar verplicht onderhoud van cv-ketels.

Volgens Remco van der Linden, directeur markt en techniek van brancheorganisatie Techniek Nederland moet ook ‘de achterdeur dicht’. Straks is de particulier en professionele opdrachtgever op straffe van boetes verplicht om vanaf 2022 een gecertificeerd bedrijf in te schakelen voor inbedrijfstelling, onderhoud en reparatie van cv-ketels. De onderhoudsbeurt zélf heeft geen wettelijke verankering en dat zit de installateursvereniging niet lekker. Dit kan met name in de particuliere markt nog tot onveilige situaties met gasgestookte toestellen leiden.

Dit bleek uit een webinar dat Techniek Nederland voor installateurs hield. Dit webinar is hier terug te kijken.

De gasketelwet gaat weliswaar per 1 juli dit jaar in: installateurs hebben nog anderhalf jaar de tijd om de vakbekwaamheid van monteurs aan te tonen en bedrijfsprocessen op orde te krijgen. Vanaf dat moment zijn installatiebedrijven die zonder papiertje werk aan de gasketel uitvoeren strafbaar, maar ook opdrachtgevers. Dus ook de huiseigenaar of corporatie kan beboet worden voor inschakelen van een installateur zonder certificering.

Verzekeraars: polisvoorwaarden

Verplicht onderhoud werd ook benoemd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die in 2015 een alarmerend koolmonoxide-rapport opleverde. De OVV adviseerde de maatregel als stok achter de deur te houden, mocht de certificering onvoldoende effect sorteren op de veiligheid van cv-installaties. De overheid wil er nog niet aan: Techniek Nederland heeft wel met de minister afgesproken dat de wettelijke certificeringsregeling, die dus per 1 januari 2022 écht ingaat, versneld geëvalueerd gaat worden. Techniek Nederland is ook in gesprek met het Verbond van Verzekeraars, om te kijken in hoeverre de gasketelwet kan worden verankerd in de polisvoorwaarden voor verzekeringen.

Kosten

Tijdens de uitzending veel vragen over de kosten en praktische consequenties van de nieuwe wet. De zogeheten MKB-toets van het ministerie, die bepaalt of de regeling werkbaar en betaalbaar is voor het kleinbedrijf, heeft al tot vertraging van de wet geleid. Zo kan een onderhoudsbeurt tot 20 euro duurder worden voor particulieren. Over de exacte kosten en handhaving is echter nog niet veel concreet te melden. De certificerende instellingen zullen uiteindelijk het prijskaartje bepalen. De handhaving komt volgens Techniek Nederland bij de certificerende instellingen, de landelijke overheid en gemeenten te liggen. Er komt in ieder geval geen kliklijn voor beunhazen bij de branchevereniging, benadrukt Van der Linden.

Nieuwe stickers

Vanaf volgend stookseizoen komen er nieuwe onderhoudsstickers voor gecertificeerde bedrijven. Deze hebben het beeldmerk dat de overheid straks geeft aan het certificaat. Hier is niet alleen de datum van onderhoud en het bedrijf vastgelegd, maar is ook de monteur te herleiden die werkzaamheden aan de gasketel heeft uitgevoerd.

Nu alvast starten

Techniek Nederland en ondernemer Mariëlle Koenen van Scholtes Installatietechniek roepen installateurs en zzp’ers alvast op om te starten met de online zelftoets van monteurs. Hieruit zal moeten blijken of monteurs qua niveau klaar zijn voor de theorie en praktijktoets die zij straks zullen moeten maken, om het vakbekwaamheidspredikaat voor de gasketelwet te kunnen bemachtigen. “Door nu te starten voorkom je dat straks de klaslokalen vol zitten.” Van der Linden roept installateurs op vooral niet in paniek te raken, maar stap voor stap kennis op te doen over de nieuwe wet. Installateurs die al OK CV of Scios-gecertificeerd zijn kunnen naar verwachting vrij eenvoudig instromen. Techniek Nederland heeft op haar site een dossier over de certificering.

Handboek voor 1 juli klaar

Het handboek, dat bedrijven moet gaan helpen om bedrijfsprocessen vast te leggen, is dit voorjaar af. Hierin staat hoe bedrijven bijvoorbeeld vast moeten leggen welke toestellen die wie en wanneer onderhouden zijn. Dit wordt een uniform handboek, dat zowel voor het grootbedrijf als de zzp’er werkbaar moet zijn. Het wachten is op de definitieve eisen van het ministerie en bekrachtiging van de regeling. Dit moet voor 1 juli geregeld zijn. In maart en april organiseert Techniek Nederland regiobijeenkomsten voor lidbedrijven.

68 reacties op “‘Ook onderhoud cv-ketel verplichten’

  1. Hans Korstanjs schreef:

    Andere optie is er niet .

  2. paul schreef:

    Pas het helemaal “”gasloos ”’ is komt er een verplichting voor particulieren om de cv ketel te laten nazien.

  3. Patrick schreef:

    Gezeur allemaal. Gaat de gewone man weer het nodige extra kosten met al die extra eisen.

  4. Willem schreef:

    Even online cursus volgen en je ben weer helemaal bij.
    Het gaat al meer op Rusland lijken, elke bedrijfsgroep mag in je portemonnee komen grabbelen.

  5. nick vd Velde schreef:

    Gewoon een verdienmodel maar wat doen de bedrijven die het onderhoud doen als er door hun toedoen brand ontstaat,
    ik neem aan dat de verzekering van deze bedrijven dan de schade vergoeden
    of denken ze nu werkelijk dat de verzekering van de klant die door brand aan een cv ketel die is onderhouden door een gecertificeerd bedrijf dit gaan betalen dacht het niet.

    de tweede vraag wie controleert de gecertificeerd bedrijven of ze volgens de regels de ketel onderhouden. ik weet dat ze per dag een aantal ketels moeten doen en niet altijd worden alle onderdelen vervangen en gecontroleerd, waar dus de klant de dupe van is
    ik kan me niet voorstellen dat een verzekering zich hieraan brand.

    ten derde wie gaat dat onderhoud controleren in het land ik neem aan dat ze binnen een maand alle ketels hebben gecontroleerd of moeten de mensen weer 2 jaar wachten en hoe gaan de bedrijven om met ketels die de fabrikant een jaarlijks controle en onderhoud voorschrijven , Terwijl grote gecertificeerd bedrijven dit maar eens per 2 jaar doen. dit is dus een regel die in de wet staat maar door de bedrijven worden genegeerd hoe staat dit dan verzekeringstechnisch in de papieren.

    • Ray schreef:

      Hoi Nick

      Als je een goed bedrijf heb houd deze zich aan de eisen van de fabrikant voor een open cv ketel is de eis elk jaar voor een gesloten cv ketel is de eis 1 x in de 2 jaar.

  6. Wimke schreef:

    Waarom moet dit weer 20 euro extra kosten. De installateur moet toch al een goed onderhoud plegen voor het abonnements bedrag wat je nu moet betalen. En dat onderhoud is al steeds minder geworden met de gesloten toestellen.

    • Marc van Es schreef:

      De reden van de prijsverhoging is onder andere de prijs van de dure cursusen examen ca 1000,00 per monteur en de kosten voor het deelnemen aan het certificaat wat meer tijd kost door een uitgebreide registratie.
      Ook is het de bedoeling dat er steekproeven komen.
      De tijd voor een groot onderhoud is vaak al een uur ter plaatse.

      • Ad van Schajik schreef:

        Hoe kan het dat een monteur maar 20min nodig heeft voor groot onderhoud en dan weer weg is?kosten nu €95

        • Henny schreef:

          Als die beunhaas over 2 jaar nog bij u komt dan weet u wellicht of het een vakman was of niet. Ik heb namelijk sterk mijn twijfels of deze kundige monteur wel het onderhoud heeft uitgevoerd wat er van hem verwacht werd. Oftewel, die monteur ziet u over 2 jaar niet meer, de prutser.

        • Twan schreef:

          Al eens geprobeerd om onderhoud te doen aan 8 ketels en wtw toestellen per dag.

  7. A. Jansen schreef:

    Zo komen hopelijk de fout geplaatste ketels er uit ,soms denk ik dat ik in de Botlek woon goed plan € 20,00 voor je leven is dat teveel

  8. Eric schreef:

    De online verkoop van ketels en onderdelen
    gaat gewoon door , Vraag mij af hoe bedrijven zoals Warmteservice die ook
    ketels en onderdelen leveren aan particulieren dit nu verder oppakken

    • Ralf schreef:

      Wat is het doel en wat is het gevolg?
      Onderzoek wijst uit dat het aantal CO doden nog steeds daalt. Er is echter een stijgende lijn in CO incidenten door petroleumkachels en butaan branders. Als de kosten voor de veilige CV ketel hoger worden leidt dat slecht tot een verschuiving naar niet gecontroleerde onveiligere warmtebronnen.

  9. Wimke schreef:

    De financiële beloning die de installateurs nu al ontvangen voor het abonnement lijkt mij ruim voldoende

  10. Sander schreef:

    Denk eerst de rotzooi van de fabrikanten beter moet worden.
    En smerige installateurs werkgevers eens niet alleen polen aan nemen wie rookgasadvoer met coca cola flessem aansluit.
    En dan de hard werkende installateurwerknemer heeft het altijd gedaan en moet vij scholen.En ja snapt het al die werkgever betaalt dat niet en zowel als die dat doet geen loonsverhoging

  11. Dirk schreef:

    Als gepensioneerd installateur heb ik en doe ik allen onderhoud zelf.
    De mensen die het nu doen hebben het van mijn generatie moeten leten.
    Niemand kan mij verplichten om het te laten doen omdat mijn papieren verlopen zouden zijn?

    • Twan schreef:

      Denk er her zelfde over .
      Ben nog net niet gepensioneerd maar wel gas technisch installateur.
      Meen voldoende kennis en ervaring te hebben om het onderhoud zelf te doen.

  12. Jan de Groot schreef:

    Kan je nog zo certificeren, maar dan moet je ook documenteren wat er exact wordt uitgevoerd en moet dat ook getoetst worden aan eisen van de fabrikant.

    Ik heb een Intergas HRE 28/24 met een voorplaat pakking van een 24/18. Is 2 jaar geleden geplaatst. Bij laatste onderhoud aangekaart, monteur vond het niet nodig om de warmtewisselaar open te trekken en zei dat het geen probleem was. Ketel krijgt dus eens per 36 maand het onderhoud dat de fabrikant jaarlijks voorschrijft en stookt daarnaast 36 maanden met een opgerekte voorplaatpakking.
    Als we het dan over koolmonoxide hebben: een lekke rookgasafvoer wordt niet naar gekeken, onderhoud betreft alleen de ketel.

    • Ray schreef:

      Hoi jan

      Als ik jou was zou ik er werk van maken.
      Een intergas moet minimaal 1x in de 2 jaar open. Als jij een pakking van een 24/18 er in heb zitten betekend dit dat hij 4cm te kort is weer niet wat voor installateur jij heb maar ik had hem niet meer terug laten komen.

      • Jan de Groot schreef:

        Energiewacht…. het is maar net welke monteur je krijgt. Ventilatorpakking zoals hieronder beschreven lag er idd ook uit, anders was monteur gewoon vertrokken na een rookgastest en sifon leegkiepen.

    • Dirk schreef:

      Intergas heeft gewoon eens in de anderhalf jaar een ohb nodig. Jouw model moet ook op gaslekkage bij de ventilator worden getest, het komt regelmatig voor dat er een nieuwe pakking in en op de ventilator moet komen. Als ik mijn werk zoals door jou beschreven zou uitvoeren, schaamde ik me. Niet elke monteur is hetzelfde, ik vervang altijd de pakking van de voorplaat en test de rest, en kijk ook naar de rga, de waterstand, ed. Zoals het hoort.

  13. MarkS90 schreef:

    Ze steken een rookgasmeter in de afvoer, draaien even aan het gasblok en klaar is uw ketel! Zo hebben we weer een heel jaar geld gevangen om even een kwartier binnen te zijn bij de klant.

    Of denkt iemand dat het werkelijk anders gaat?

    • Ray schreef:

      Hoi mark

      Als je een goede monteur heb is hij minimaal 30 tot 60min bezig. Op mijn werk proberen ze er ook meer door te duwen alleen heb ik daar lak aan! Ik ben net zo lang bezig met een cv ketel als nodig is. Is dat 30 min dan is dat zo maar is het 1.5 uur dan is het ook zo. nu ben je als monteur verantwoordelijk voor je eigen werk ook al werk je voor een baas dus de monteurs die binnen een kwartier weg zijn kunnen nooit goed onderhoud uitgevoerd hebben.

    • Remco schreef:

      MarkS90, dan heb je echt een verkeerd onderhoudsbedrijf te pakken. Ik maak ze altijd open. Controleer alles op dichtheid en afstelling en maak elke onderhoud een rapportje. 60 minuten plan ik daarvoor en kan rustig uitlopen. (Of sneller klaar zijn).

      • Dennis schreef:

        Ray en Remco.

        Bij mij gaat ook iedere ketel open + rookgasmeting op deellast en vollast.
        Werkbon en een verbrandingsattest.
        Ik ben een aantal jaar geleden naar België verhuist. En moet toegeven dat het hier veel strenger is als in Nl.

        Opleiding moeten volgen voor het onderhoud en in dienst stellen van de ketels. Erkennigsnummer is 5 jaar geldig + dat je altijd een controle kan krijgen.

  14. Peter schreef:

    Laten ze eerst de verplichte keuringen van de grote installaties onder controle krijgen, voordat men weer ergens aan begint wat ook niet nageleefd wordt! De controlerende instanties voeren dit onvoldoende uit terwijl dit een wettelijke verplichting is.

  15. Hans schreef:

    Zorg eerst maar eens dat alle materiaal wat met gas en rookgas te maken heeft uit die doehetzelf zaken verdwijnt, want door het gepruts van handige Harry’s gebeuren er nare dingen, bv tape om de koppeling van een gastoestestelslang, en zo kom ik nog vele andere missers tegen zoals capulaire fittingen gelijmd met een schroefdraadlijm.
    Groothandels die ketels aan particulieren leveren mogen geen ketels meer verkopen.
    Garantie registratie alleen accepteren als de ketel door een voor de fabriekant bekend bedrijf is geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.

    • Jan de Groot schreef:

      Soms moet je wat. Oude Vaillant ketel in een huurhuis. Volgens de handleiding: boor een gat in de rookgasafvoer om rookgasanalyse te doen, sluit deze naderhand af met een rubber stop. Alleen was die nergens meer te vinden en vonden zowel de verhuurder als het onderhoudsbedrijf dat het wel meeviel en de huurder niet moest zeuren. Eerst maar dichtgeplakt met alutape dat voor handen was…

  16. Erik schreef:

    en dan het jaar daarop een verplichte APK voor mijn gasfornuis, er is geen andere optie toch? Mijn volgende ketel haal ik wel in het buitenland

  17. Wwigman schreef:

    Prima als die keuring er komt, echter dan wil ik per vervangen onderdeel een uitgebreid rapport waarom dit nodig was om te vervangen, samen met een RCA.
    Zo niet dan geen vervanging.
    Mocht deze verplichting erdoor komen, dan zal ik zeker bij ACM aan de bel trekken.
    Dit alles om te voorkomen, dat ik wordt opgelicht door de installateur, immers we zien allemaal een verdienmodel aankomen, die niets met veiligheid te maken heeft.

    • Dj schreef:

      Als je zo een monteur heb moet je die een rot schop verkopen het is de bedoeling juist de kosten zo laag mogelijk te houden maar wel de klant aan te geven als bepaalde onderdelen stuk gaan er nog meer stuk kan gaan of dat dan rendabel is om die kosten in een ketel meer dan 15 jaar oud te steken

      • laat u niet tillen schreef:

        die oplichters uit sliedrecht wilden mijn ouders ook een nieuwe gasklep aansmeren omdat deze zou lekken !!!
        nu vele jaren verder zit deze gasklep er NOG STEEDS in !
        in verband met gezeik met de VVE (ook zon belachelijk iets) zijn er maar liefst 2 ! monteurs naar wezen kijken en hebben de cv goedgekeurd en voorzien van een sticker ! wat bleek, meneer had een meetfout gemaakt, een gasleiding boven de brander van ca 70 graden koelt af naar 22 graden graden en dit zorgt er voor dat de gasdruk van slechts 25 mbar afneemt !
        bij gesloten gaskraan onder aan de ketel.
        als je je hand op de gasleiding houdt dan stijgt de gasdruk.
        deze monteur marcel uit sliedrecht die bij een groot bedrijf werkt is een oplichter of hij heeft niet opgelet op school.
        er was dus nooit een gaslek en er is ter controle een half uur gemeten met het stuk gasleiding naar de gasmeter toe mee, conclusie: geen gaslek
        wel een temperatuurverschil !
        en deze idioot KAN geen meting doen want hij doet zes ketels in een uur.
        vooral oudere mensen worden genaaid door deze erkende en binnenkort wellicht gecertificeerde prutsers.

  18. Piete schreef:

    Had een gezertificeerd bedrijf voor onderhoud, ben met dat bedrijf gestopt omdat ik zelf na vragen over te laag water nivo het antwoord kreeg dat dit niet ernstig was heb een paar jaar het water nivo op pijl gehouden, ben toen op internet gaan kijken en kwam tot conclusie dat expansie vat moest worden vervangen en nog een onderdeel welke werd aanbevolen door onderdelen bedrijf, heb het geheel zelf vervangen. De druppel om mijn abonnement te beëindigen was de BT w kwestie ook jaren te veel betaald. Heb nu een kool monixide meter geplaatst en maak hem zelf schoon, werkt prima.

  19. Ed schreef:

    Lekker nuttig dit. Ik heb een gemiddeld gasverbruik van 65 m3 per jaar, waarvan circa 20 m3 voor het gasfornuis. Dus nog geen 50 m3 per jaar gaat er door de CV ketel. Denk je nu werkelijk dat het zinvol en veiliger is om die ketel dan elke 2 jaar open te maken en weer te sluiten? Ik doe het nu zelf om de 5 jaar. Geldklopperij is het. Dan kan ik beter de CV ketel er uit gooien en vervangen door een (zelf te plaatsen) elektrische CV (nee niet zo een achterlijke veel te dure warmtepomp, gewoon een 3-fasen 13 kW elektrische CV (COP=1), eventueel met een klein boilertje erbij).

  20. Piet Koren schreef:

    Onderhoud is bij installateurs altijd al een probleem geweest. Ze laten
    de uitvoering ervan afhangen van het werk waar ze meer mee kunnen
    verdienen. Bovendien heeft 70% van de bedrijven te weinig monteurs
    om onderhoud regelmatig en vakkundig te doen.

  21. Hans Tan schreef:

    Hoe kunnen we weer wat geld verdienen…
    Het aantal ongelukken met moderne gasketels van de laatste 10 a 15 jaar is nog geen promille van het aantal geplaatste ketels in nederland. Het aantal slechte installateurs of niet adekwaad opgeleide cv monteurs is zelfs in tientallen procenten uit te drukken. Dit door de krapte in de cv markt.

    • Dj schreef:

      Elke monteur die niet vak bekwaam is kan een leven kosten dus niet zeiken zelfde met gas afpersen je zou er 1 hebben persing is top liep maar 5 bar terug en er belt iemand bij je aan ontploft de boel door de vonk of een licht aan bij je gas meter

  22. K.S. schreef:

    De Intelligentie druipt van een aantal reacties af. Ik zeg nooit onderhoud doen en in de kou blijven zitten bij storingen tot het onceilig wordt en het fout gaat. Stel flapdrollen. Owja, en laten hangen door beun de haas natuurlijk. Zo zijn we ook eerder van alle domme mensen af in de wereld en kunnen we vooruit.

    • Marco schreef:

      Wat voor het gemak hier allemaal weer vergeten word is dat in 95% van de gevallen die Beun de Haas die lekker goedkoop je ketel komt op hangen en onderhouden die zelfde gekwalificeerde en gecertificeerde monteur is die dat werk overdag ook voor een baas doet. Maar idd als je ziet wat sommige “monteurs” in elkaar knutselen tijdens hun beunwerk. Maar vlak ook de bedrijven niet uit die willen dat hun monteurs 8-10ketels per dag onderhouden. Hoe je in je werkdag dan ook nog van locatie naar locatie moet komen weet ik niet

  23. Marc schreef:

    Uit deze begrijpelijke reacties zie ik eigenlijk alleen maar en bevestiging dat er een certificering nodig is.
    Er werken in onze branche echte vakmensen die hun vak serieus nemen maar helaas is er ook veel kaft onder het koren die alleen maar veel adressen per dag afwerken we hebben dus te maken met service acteurs in plaats van servicemonteurs. Ook zijn er veel gediplomeerde bedrijven al dan niet aangesloten bij uneto VNI die er niks van bakken of personeel hebben die er niks van bakt en waar de winst dus boven de kwaliteit staat. Daarom is het nodig Dat de kwaliteit weer gewaarborgd wordt en dat het niet alleen op prijs geconcludeerd wordt. wordt. We hebben te maken met explosief gas, dodelijke koolmonoxide, en kunnen de co2 en gasverbruik terug dringen.
    Tevens zetten we gevaarlijke prutsers buitenspel.
    Dat er volgens sommige weinig ongelukken gebeuren is vaak te danken aan de goede beveiliging van moderne ketels , de sterke geurstoffen in ons gas ed.
    En om het begrijpelijk te maken voor sommige Er is toch ook een APK voor auto’s en in elke auto zit er ook een airbag terwijl de kans dat je een ongeluk krijgt heel klein is, ook wordt er op alcohol gecontroleerd terwijl er maar weinig mensen zijn die dronken achter het stuur zitten.

    En ja verdienmodel…. het zou fijn zijn als we onder aan de streep er iets aan kunnen verdienen.
    Maar bij 6 adressen goed onderhoud plegen levert natuurlijk minder op dan 12 tot 15 stickers per dag plakken. Dat is de situatie nu waar de echte vakman vanaf wil.

    Ps zou u een ongediplomeerde tandarts dokter of chirurg willen?

    • Ed schreef:

      Ik heb inderdaad graag een “gediplomeerde” tandarts en chirurg.
      Maar ik heb geen enkele behoefte aan een gediplomeerde clown.

    • installateur schreef:

      en denkt u dat u door dit gezever er vanaf komt dan ?
      ik denk dat u nog maar 4 adressen per dag kunt doen of nog minder door al dat
      geschrijf en het volgen van cursussen over pennenlikken.

  24. A.H schreef:

    Jan de arbeider zal de extra kosten wel weer ophoesten. Er is nu al geen installateur voor een normale prijs te krijgen. Dus wordt er gecontroleerd door werknemers in de avonduren die iets extra,s bijverdienen. Scheelt de helft in de kosten. Dat is straks verleden tijd dus Betalen!!! Emigreren is de beste oplossing met al die bemoeizucht.

    • geen hoge pet van cv monteurs en automonteurs schreef:

      en als je huis afbrand ? bij wie gaat de premie dan ook omhoog ?
      wel erg veel administratie levert dit op zeg !
      de huidige monteurs zijn geweldig goed in papieren oorlog en zijn goed in het
      bedenken van problemen en het afkeuren van je ketel ipv. de handen uit de mouwen te steken en een oplossing te vinden waardoor je ketel weer 10 jr meegaat.
      vakkennis is ver te zoeken tegenwoordig, en beunhazen zijn er te veel.

  25. Piet schreef:

    Wat vind u een normale prijs? Van het uurtarief wat u betaald gaat voor de installateur eerst de btw er af,
    Daarna de administratiekosten, verzekering, huisvesting, gereedschap, callibratie en keuring van meetapparatuur, vervoerskosten, kantoorkosten, vrijblijvende offertes, werkkleding, vakantiegeld, reclame, website, software. Cursussen, garantie , transitie vergoedingen, onkosten door ziekte enz.
    Welke kosten maakt die beun ? En wat kost u voor uw werkgever? Ps als er daarna winst is word er eerst ruim 30 % belasting betaald en boven een bepaald bedrag meer dan 50%.

    Degene die een installateur duur vind zou eigenlijk zelf installateur moeten worden.

  26. K.S. schreef:

    @ Ed. En die clown niet in een sukkel met ouders zonder opvoedkunde.

  27. K.S. schreef:

    @ A. H. Die installateur is ook gewoon een arbeider. De kosten zijn hoog door overheid, verzekeringen en alles zoals elk uurloon tegenwoordig niet te betalen is. Als ik met mijn salaris mijzelf een dag wit moet laten werken voel ik dat ook in mijn portemonnee. Maar dat is een “overheidsprobleem”, niet veroorzaakt door installateur. Ben je het daar niet mee eens kan je emigreren. Je kan je ook om laten scholen tot installateur. Goud geld als ik de minder doordachte reacties moet geloven…

  28. Twan schreef:

    En hoe gaat het met andere gastoestellen dan cv ketels?
    Zoals waterwatertoestellen,luchtverhitters,
    luchtbevochters,wasdrogers,horeca en grootkeukenapperatuur enz.
    Mag elke onbenul hier nog steeds aan sleutelen.

    • piet schreef:

      Dat is een goeie Twan, ik verwacht en hoop dat ook die toestellen onder dezelfde certificering komen te vallen en ga er ook vanuit dat het straks voor een klant ook makkelijker word om een gecertificeerd persoon in te schakelen waarop je kunt vertrouwen dat die er kaas van gegeten heeft.
      De certificering richt zich wel het meeste op veiligheid en minder op de techniek
      maar dat zou al een basis vaardigheid moeten zijn van een servicemonteur.

  29. de echte (E) installateur schreef:

    WAT EEN MAFFIA PRAKTIJKEN VAN DIE TECHNIEK NEDERLAND MAFFIOSEN
    1 monteur aan het werk en drie voor de adminstratie is tamelijk onwerkbaar voor de zzper !!!
    ALSOF het invullen van bonnetjes wat verbeterd !
    en meteen weer de verzekering er bij halen als stok achter de deur !!
    hier wordt trouwens nooit een ketel schoongemaakt en derhalve heb ik ook nooit storing omdat er geen prutsers aan werken !!

  30. ondernemer schreef:

    ik denk er trouwens over om een warmtepomp te nemen of hout cv om deze idioterie te omzeilen omdat ik voor al deze onzin niet wens te betalen, allemaal meeeters hou je aan het werk zo, geldt trouwens ook voor die achterlijke BIZ (bedrijven investeringszone) wat ze hier op ons industrie terrein hebben opgetuigd, allemaal MEE eters !

  31. piet schreef:

    Gas-technische installateurs die nog voldoende kennis hebben hoeven niets te vrezen en kunnen zich zo aanmelden voor een examen, ik adviseer wel om eerst een proefexamen af te leggen om in te schatten of het wel zo makkelijk is als gedacht.
    Zie: https://www.vakmanschapco.nl/

    Verder wil ik opmerken dat particulieren die zelf hun toestel onderhouden zonder kennis van zaken en gecertificeerd meetapparatuur , en degene die tegen de voorschriften van de fabrikanten in géén onderhoud laten doen een gevaar zijn voor zichzelf, hun huisgenoten en omgeving.
    (geen storingen hebben is geen indicatie van een veilig toestel)

    En ja een beun die overdag radiatoren aansluit noemt zich ook vaak cv-monteur maar hoeft ook niet per se kennis van zaken te hebben, is dat wel zo dan is de persoon in kwestie niet verzekerd.

    Ik lees veel reacties hier van leken die het geldklopperij vinden, maar die kennen de praktijk niet en zien niet wat de vakman op de baan tegenkomt, wat denkt u van open toestellen (kachels , geisers in keuken en woonkamer) zonder verse lucht toevoer of luchtafvoer boven in de ruimte waarbij de rookgassen de ruimte instromen wanneer de afzuigkap aangaat. Tuinslangen als gasleiding, lekke gasblokken, giftig brandende gastoestellen, te hoge gasdrukken, lekke rookgasafvoeren of verkeerd uitmondende rookgasafvoeren, overbrugde veiligheden enz enz.
    (kijk eens op https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/)

    De praktijk wijst helaas uit dat het nodig is om weer te gaan certificeren en om te controleren of de gecertificeerde zijn werk goed doet.
    zo weet u zeker dat u een vakman in huis haalt.
    Geldklopperij is het als u iemand betaald die zijn werk niet of niet goed doet.

    • e- installateur schreef:

      beste piet, wie heeft er nu nog open toestellen ?
      toen ik op de lagere school zat waren er al gesloten toestellen en
      deze hadden ook het hoogste rendement.
      bezuiningen op slechte cv monteurs hoeft niet perse te betekenen dat er bezuinigd wordt op de cv ketel.
      als je steeds in de gaten hebt dat er onnodig dingen worden vervangen door ondeskundige monteurs en als je steeds schoefjes vindt onder de ketel en als je steeds lekkages hebt omdat ze de syphon niet goed vastdraaien of de condensbakpakking niet vervangen hebben enz. dan ben je op een gegeven moment een beetje klaar met de heren van techniek nederland, die voor dit prutswerk ook nog een godsvermogen rekenen !!
      en het is niet zo dat dit fouten zijn van hetzelfde bedrijf, ik wissel regelmatig en
      ik heb nog steeds niet 1 gevonden waar ik tevreden over ben.
      ook doen ze vaak dingen die niet overeenkomen met wat de fabrikant voorschrijft. overigens tref ik deze prutsers ook aan bij garage bedrijven,
      met name de jongere monteurs doen maar wat en hebben geen inzicht.

      • piet schreef:

        Beste e-installateur,

        Open toestellen staan er nog best veel vooral in de steden, denk aan gashaarden en moederhaarden in de woonkamers keukengeisers (sommige zelfs zonder rookgasafvoer) maar ook voor gesloten toestellen waarvan de luchttoevoer uitmond in de ruimte gelden speciale ventilatie eisen.

        De echte vakmensen balen er ook ontzettend van dat er momenteel door sommigen voor veel geld word geklungeld en dat het werk niet word uitgevoerd zoals het zou moeten.
        Of dat er steeds de verkeerde onderdelen (onnodig) vervangen worden door een verkeerde diagnose. want op die manier heeft onderhoud geen meerwaarde.

        Het ironische hieraan is dat de klanten van deze mensen eerder geneigd zijn een servicecontract af te sluiten, dan de klanten van een vakkundig bedrijf omdat met goed onderhoud veel storingen voorkomen kunnen worden.

        Daarom word het tijd dat er een certificering komt zodat je van iedereen kwaliteit en vakmanschap kunt verwachten, zoals ik het begrepen heb komen er ook steekproeven en kan iedereen bij fouten het certificaat ook weer kwijt raken.
        De certificering moet door elke monteur afzonderlijk gehaald worden dus is het niet meer zo dat als de bedrijfseigenaar vroeger ooit zijn diploma gehaald heeft dat heel het bedrijf daarop mee kan liften.

  32. Nol schreef:

    Een onderhoud volgens voorschrift fabrikant met metingen en rapport invullen lukt mij niet om binnen het uur rond te krijgen. Hoor dan regelmatig van andere installateurs dat zij er 20 minuutjes, hooguit half uurtje over doen. Hetzelfde geldt voor installeren van ketels. Standaard hoor ik daar altijd: 2, max 3 uurtjes. Ook dit lukt mij niet binnen die tijd. 8.00/8.30 uur beginnen en als het mee zit ben ik 15.00 uur klaar. Maar meestal is het toch eind van de dag. Blij sommige reacties te zien. Ben geen 18 meer en was me al zorgen aan het maken dat ik oud en traag aan het worden was. Hoop dat dit straks allemaal strakker geregeld is, de vergoedingen weer goed zijn en het koren van het kaf gescheiden kan worden. Ben alleen bang dat de controle op de naleving van de gasketelwet te wensen over gaat laten. We zullen zien…..

    • piet schreef:

      Beste e-installateur,
      zoals je hierboven de reactie van Nol en sommige andere kunt lezen zijn ze er dus nog wel vakmensen die ruim een uur aandacht aan een gastoestel besteden en pas weggaan als alles weer echt in orde is, kijk dat is pas waar voor je geld en dit moet weer de standaard worden.

      Ik zou willen dat ik nog aan dat soort vakmensen kon komen.

      Ps ik vind nog dat je een ketel snel vervangt, ik doe er in mijn eentje vaak zo’n 9 uur over inclusief de volledige rookgasafvoer, alle appendages, metingen en thermostaat.
      Goed werk heeft zijn tijd nodig en kost iets meer maar is ook een investering voor jaren veiligheid en betrouwbaarheid.

      Ketels die binnen 2 a 3 uur geplaatst zijn daar zie je het vaak aan af, leidingen slecht gebeugeld appendages (en rookgasafvoer) van 20 jaar oud die hergebruikt zijn niets gecontroleerd of ingesteld leidingen slordig aangelecht met veel haakse knieën enz enz.
      Echte vakmensen gaan trots naar huis als het werk klaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.