Verwarmingstoestellen van zowel particulieren, als VVE’s en corporaties op afstand bewaken en beheren. Fabrikanten komen met nieuwe tools.
Met ‘eWatch’ gaat Remeha dit jaar pilots draaien met een serviceconcept waarbij de installateur via een dashboard de status van zijn ketelpark uit kan lezen, zowel voor de professionele of de particuliere klant. Door kleurcoderingen ziet de ketelparkwaakhond of een toestel goed functioneert, mogelijk op storing gaat of al in storing staat; het zogeheten stoplichtmodel. Dit meldt vakblad Installatie en Sanitair in het maartnummer.
Printplaat
In de aansluitbox van (vooralsnog) de Quinta Ace en Tzerra toestellen wordt straks standaard een printplaat met modem en sim-kaart toegevoegd die via GPRS-verbinding in verbinding staat met een server, die operationele ketelinformatie verzamelt, en afhankelijk van de ingestelde parameters, de installateur informatie geeft over onderhoud- en storingsgevoeligheden. “Hiermee kan de installateur op afstand, afhankelijk van de parameters en de afspraken die hij maakt met de opdrachtgever, tijdig ingrijpen”, zegt productmanager Ferry Overweg van de Apeldoornse ketelfabrikant.
Veldtesten
Storingen en onnodige herhalingsbezoeken voorkomen, rendementsverbetering door preventief onderhoud, efficiënte inzet van mens en materieel, en positieve contactmomenten met de eindgebruiker zijn de voornaamste voordelen, zegt Remeha. De software moet straks, als het marktrijp is, te koppelen zijn aan softwaresystemen die installateurs nu al hebben om onderhouds- en storingshistorie te documenteren. “Komend jaar gebruiken we veldtesten om de techniek te testen. Vanaf juni dit jaar worden 500 pilotketels aangewend om het systeem te fine-tunen en om de juiste drempelwaarden voor het systeem te bepalen”, zegt Overweg. Daarna volgt pas marktintroductie.
Meer innovatie?
Foto-albums van de meest recente vakbeurzen, vindt u hier!