Nieuws

Primeur waterstofketel op BouwBeurs

22

De eerste CV-ketel die volledig op waterstof kan draaien, wordt volgende week getoond op de BouwBeurs in Utrecht. Remeha toont daar het toestel dat gebruikt zal worden in de veldtesten.

Installatie.nl-blogger Marius Valk, technisch trainer bij Remeha, onthult in zijn blog de eerste beelden van het toestel.

De waterstofketel gaat vanaf maart draaien in een veldtest in Rotterdam. Remeha gaat voor de veldtesten op maat toestellen produceren. “We weten hoe we ze moeten produceren, maar ze komen nog niet in serie van de band”, zegt Marco Bijkerk, innovatiemanager van Remeha.

De toestelfabrikant, maar ook de ondertekenaars van het Klimaatakoord, zien een rol weggelegd voor waterstof in de energietransitie. Zo kan de techniek een toekomstige CV-ketelvervanger zijn voor woningen die niet in aanmerking komen voor warmtepompen of warmtenetten. In tegenstelling tot warmtepomptechniek staat de ontwikkeling van de waterstofketel nog in de kinderschoenen. Het ligt dus niet in de lijn der verwachting dat de markt op korte termijn over de toestellen kan gaan beschikken.

Presentatie

Marco Bijkerk geeft op woensdag 6 en vrijdag 8 februari tussen 15.00 en 16.00 uur een presentatie over de techniek. Dit vindt plaats in de Croesezaal van de Utrechtse Jaarbeurs.

Techniek

De waterstofketel is voor een groot deel hetzelfde als een conventionele HR-ketel. Enkel de de delen die met het waterstof in aanraking komen zijn volledig opnieuw ontworpen, waaronder de brander. De ketel komt niet uit de fabriek van Remeha zelf, maar uit Italië: zusterbedrijf Baxi, ook onderdeel van Remeha-moederbedrijf BDR Thermae, heeft het toestel geproduceerd.

Wat komt er op installateurs af? Lees hier een achtergrondartikel.

Meer waterstofketels

Remeha is niet de enige fabrikant die met de techniek bezig is. Ook het Belgische Bekaert Heating, dat branders produceert in Assen, werkt aan een waterstoftoestel dat in Rotterdam getest gaat worden. Ook bij Intergas en Bosch (Nefit) werkt men aan een toestel dat volledig op waterstof draait. Het Bosch toestel wordt ontwikkeld in Engeland. Atag heeft een toestel waarbij waterstof kan worden bijgemengd.

22 reacties op “Primeur waterstofketel op BouwBeurs

  1. Adriaan Keij schreef:

    Als onderstaande juist is, waarom ZOU je dan overstappen op waterstof? Het is geen “grondstof” die je kunt winnen…

    QUOOT:

    Het comprimeren van waterstof tot hoge druk kost minder energie dan vloeibaar maken, zo’n 10 % van de energieinhoud, dus “rendement” is 90 %.

    Alle bovenstaande rendementen gebaseerd op onderste verbrandingswarmte van waterstof (120 MJ/kg).

    En daarna heb je natuurlijk nog de verliezen om waterstof om te zetten in een brandstofcel naar elektriciteit. De PEM brandstofcellen die in auto’s gebruikt worden hebben een rendement van zo’n 40 %.

    Het totaalrendement van elektriciteit–>elektrolyse–>compressie–>brandstofcel–>elektriciteit is minder dan 30 %. Via vloeibare waterstof zelfs minder dan 20 %.

    Velen willen niet horen dat waterstof slechts een energiedrager is, geen energiebron want er bestaat immers geen H2 op aarde tenzij gemaakt door mensen. Het is dus slechts een soort van accu. Het maken van een energiedrager of het opladen van een accu kost altijd meer energie dan het latere gebruik oplevert. Vooral bij waterstof is het totaalrendement bedroevend. Ofschoon zelfs een huisvrouw begrijpt dat het wereldenergieprobleem niet opgelost kan worden met accus, die opgeladen moeten worden met energie, zijn er academici die doodleuk blijven volhouden dat waterstof dat wel kan.

    • Adrie schreef:

      Ook de cyclus van zon of wind naar stroom naar een accu en terug naar stroom heeft een laag rendement.
      Dat is allemaal niet zo heel erg zolang de bron maar gratis en onuitputtelijk is en het hele proces niet al te kostbaar.
      Bij (echt) duurzame energie zijn de sommetjes anders dan bij eindige bronnen.

    • Anja Kopmels schreef:

      Je zou bijna wensen dat de negatieve energie te bundelen en te gebruiken was, die opgewekt wordt door een woordcombinatie als ” Ofschoon zelfs een huisvrouw begrijpt…”. Grrrrrmmm!! Ik ben huisvrouw en snap t best, maar jammer toch dat dedain.

      • Adriaan Keij schreef:

        Sorry Anja, je hebt gelijk, maar het was niet MIJN tekst, ik knip/plakte die quoot zonder daar bij stil te staan. Er is niks mis met een “huisvrouw” – sterker nog: door het verdwijnen van de “traditionele huisvrouw” (en de huishoudschool) zijn we nu opgezadeld met ruim 8 miljoen chronisch zieken in Nederland. Er wordt nog nauwelijks echt gekookt met verse producten, alles moet snel uit pakjes en zakjes, met alle gevolgen van dien. Het belang van “de huisvrouw” (cq huisman) die thuis “alles managet”, inclusief de opvoeding van de kinderen, wordt schromelijk onderschat. Waarmee ik overigens niet suggereer dat vrouwen niet buitenshuis zouden moeten gaan werken…

    • Hasan van dam schreef:

      Je hebt het hier over een brandstofcel en omzetting van waterstof naar electricititeit. De waterstof wordt gelijk via de leidingen gebruikt om verbrand te worden, er komt dus geen brandstofcel aan te pas bij ween waterdtofketel.

      • Adriaan Keij schreef:

        Hasan, dat klopt. Ik kan nergens vinden wat het rendement is als er waterstof wordt gebruikt voor verwarmingsdoeleinden. Hoeveel energie gaat er verloren bij de productie van H2? Wat is het uiteindelijke rendement bij gebruik voor een CV-ketel?
        Zelfde vragen zou ik willen stellen bij andere “energiedragers”, zoals elektriciteit. Wie weet is een 100% elektrische CV dan voordeliger omdat er minder verliezen zijn. Of is het uiteindelijke rendement van “stroom” (moet net als H2 geproduceerd worden) door omzetting en transportverliezen lager dan bij gebruik van H2?
        Ik denk dat accu’s in auto’s een tussenfase zijn (gewicht, milieu, laadtijd), daar kan H2 een veel betere oplossing zijn. Maar bij stationaire CV-installaties…

    • Nick schreef:

      Zucht, we hebben het is niet over een auto maar een cv ketel
      In het artikel staat onder techniek dat de ketel grotendeels werkt als een traditionele cv ketel en dat de brander is aangepast. Ofwel de ketel gebruikt geen brandstofcel waardoor het rendement van 40% totaal niet van toepassing is.
      Blijft met jou alleen het eerste deel van jou verhaal een rendement van 90% over. Wat het wel degelijk een interessante optie maakt om huizen op te warmen als we van alle fossiele energie af moeten. In elk geval voor de huizen waarvoor een warmtepomp of stadsverwarming geen optie is.

      • jan schreef:

        “Huizen, die niet geschikt zijn voor warmtepomp of stadsverwarming “…… dat is het merendeel, gaat hier om huizen van voor 2000……

        • Alex schreef:

          En wat askt een huis van bv 2000 anders dan dat van bv 2005 mbt het gebruik van een warmtepomp / stadswarmte etc ? Nederland laat zich in de maling nemen tav klimaat en energie. Deze regering wil een 10plus van Brussel voor de 1ste te zijn met deze cult van theepraat v Nijpels en Groen links aanhang ten koste van de burgers!

    • T.Andringa schreef:

      Adriaan, de stap om waterstof om te zetten naar elektriciteit kan achterwege blijven als je het aardgas net gebruikt voor distributie naar de cv ketel. Als je het productieproces ook nog uitvoert met zon en windenergie speelt het rendement een minder grote rol. Althans dat lijkt mij ,als niet deskundige zo te zijn.

  2. Adrie schreef:

    Ook de cyclus van zon of wind naar stroom naar een accu en terug naar stroom heeft een laag rendement.
    Dat is allemaal niet zo heel erg zolang de bron maar gratis en onuitputtelijk is en het hele proces niet al te kostbaar.
    Bij (echt) duurzame energie zijn de sommetjes anders dan bij eindige bronnen.

  3. Sjaak schreef:

    ik maak mij zorgen over het gevaar van waterstof, ten opzichte van het relatief veilige aardgas wat zich lastig laat ontbranden en waterstof precies het tegenover gestelde.

    Het ontploft altijd en is net als aardgas reuk en smaakloos. er moet wetgeving komen die bijvoorbeeld net als bij aardgas er een “luchtje “aan gemaakt moet worden. Anders zitten we straks met verbaasde tweede kamer vanwege een ontploffing( hopelijk zonder letsel!

  4. Chris schreef:

    Alles veranderd met waterstofpoeder.
    In de zomer uit zonneenergie opslaan en met 1 kg de hele maand stoken.
    Zoek op Google en je bent om.
    Alleen ben ik bang dat de overheid dit gaat dwarsbomen omdat je totaal onafhankelijk kan worden. Ook je auto gaat er op rijden.
    Een nieuwe toekomst.

  5. Cees schreef:

    Waterstof wordt gemaakt door middel van elektriciteit. Voor beide process is het rendement slecht. Een groot deel, meer dan 80%, van de elektriciteit in Nederland wordt gemaakt met fossiele brandstof, dus veel CO2 uitstoot voor 1 kg waterstof gas. De warmte bij verbranding van Waterstof per kg is hoger maar 4 keer zo laag op volume basis, dus is er 4 keer hogere druk nodig in de leidingen, wat het risico op lekkage verhoogd. Waterstof heeft een kleurloze vlam, dus je ziet de vlam niet. De energie (vonk, statisch) die nodig is voor zelf ontbranding, explosie, is zeer laag. Vele malen lager dan aardgas. De explosie grenzen voor waterstof zijn vele mate ruimer dan die van aardgas, dus veel grotere risico op explosie. Dit met de explosie in Den Haag in gedachte. Nee geen waterstof in mijn huis.

  6. Kees schreef:

    Ook het waterstof gas wordt gedeodiseerd net als het aardgas. Zie proefopstelling Rozenburg

    • Cees schreef:

      Ik neem aan dat je geodoriseerd (van geur voorzien) bedoeld. Echter dat neemt niet weg dat de vlam kleurloos (niet zichtbaar) is. Daarnaast zijn de explosie grenzen voor aardgas 5-16 vol% en voor waterstof gas 4%-76% vol%. Tevens ontbrandt waterstof veel sneller, waardoor de explosie heftiger is.

  7. Cees schreef:

    Ik neem aan dat je geodoriseerd (van geur voorzien) bedoeld. Echter dat neemt niet weg dat de vlam kleurloos (niet zichtbaar) is. Daarnaast zijn de explosie grenzen voor aardgas 5-16 vol% en voor waterstof gas 4%-76% vol%. Tevens ontbrandt waterstof veel sneller, waardoor de explosie heftiger is.

  8. Chris schreef:

    Einde van problemen transport en opslag waterstof
    Voor H2Fuel werd uitgevonden, was het moeilijk om waterstof op te slaan en te vervoeren: opslag en transport kon alleen plaatsvinden onder hoge druk of met extreme koeling. Waterstof werd dus geen alternatief voor fossiele brandstoffen omdat het te duur was, door het explosiegevaar en door het ontbreken van een distributienetwerk.

    Direct toe te passen
    H2Fuel maakt het mogelijk om elektrische energie op grote schaal op te slaan én eenvoudig te transporteren. Daardoor kan hernieuwbare energie opgewekt worden op de locaties met het hoogste rendement, waarna de waterstof gemakkelijk wereldwijd verspreid kan worden. Het aanleggen van speciale infrastructuur is niet nodig. Het overschakelen op waterstof kan dus relatief eenvoudig.

    Waarom waterstof?
    Waterstof is schoon. De productie van energie uit waterstof levert geen schadelijke stoffen op, wat fossiele brandstoffen wel doen. Die produceren koolstofdioxide, stikstofoxide en stikstofdioxide. Daarnaast is waterstof, in tegenstelling tot olie en gas, onbeperkt beschikbaar en wereldwijd te produceren. Waterstof kan worden gebruikt om elektriciteit of warmte op te wekken. Daardoor wordt waterstof gezien als een belangrijk alternatief voor fossiele brandstoffen.

    Onderzoek TNO
    Het TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek), heeft laboratoriumonderzoeken gedaan naar het werkingsprincipe van H2Fuel om natriumboorhydride onder atmosferische omstandigheden om te zetten in waterstofgas. Uit dit onderzoek bleek dat de H2Fuel-formule op laboratoriumschaal werkt.

  9. Alex schreef:

    En wat askt een huis van bv 2000 anders dan dat van bv 2005 mbt het gebruik van een warmtepomp / stadswarmte etc ? Nederland laat zich in de maling nemen tav klimaat en energie. Deze regering wil een 10plus van Brussel voor de 1ste te zijn met deze cult van theepraat v Nijpels en Groen links aanhang ten koste van de burgers!

  10. Jos schreef:

    Minister Wiebes vertelde afgelopen zomer in Zomergasten dat hij pas zal gaan verduurzamen als de Gemeente waar hij woont verduurzaming verplicht zou gaan stellen .Dhr Nijpels (voorzitter Klimaatraad , waarom eigenlijk ??, totaal niet technisch aangelegd) in Buitenhof dit weekend heeft ook nog totaal niets aan verduurzaming gedaan , terwijl je wel loopt te bazuinen dat iedereen zo snel mogelijk moet gaan verduurzamen ,aan de warmtepomp moet ,en dan doe je ook nog voorkomen of de kosten nog wel te overzien zijn voor de bevolking .
    Volgens mij moet je als Klimaatraad zelf eerst goed onderzoek doen (Schrijf b.v. een innovatie wedstrijd uit voor verduurzamingoplossingen b.v. in een t.v.-show/programma “De verduurzaming van Holland” onder productie van John de Mol en laat de bevolking meebeslissen in stemmen ) en kom dan pas met goede voorstellen/oplossingen .Volgens mij kunnen de heren Wiebes en Nijpels niet eens uitleggen hoe een warmtepomp functioneert .De Nederlandse bevolking heeft juist nu technische mensen nodig die met goede voorstellen /onderzoeken voor verduurzaming komen waaronder ook waterstofmogelijkheden voor transitie, en geen bestuurders zonder technische kennis en praktijkervaring

  11. Willem schreef:

    Waarom hoor ik niets meer van H2fuell ?
    Verhalen over hoe je met een vrachtauto naar Barcelona kunt rijden voor 5 euro.
    Alle verhalen hierover op internet dateren uit 2017 en begin 2018. Daarna is het stil geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.