fbpx
Nieuws

Slimme bril helpt monteur

Live meekijken met de monteur. Of tijdens onderhoud of montage handleidingen raadplegen of storingscodes opzoeken. Augmented reality is in ontwikkeling, en fabrikanten experimenteren met de techniek. Is het niet vanwege het tekort aan handjes, dan wel om sneller en effectiever te werken.

Ook aircofabrikant Daikin zet de techniek nu in, en heeft 2 monteurs die experimenteren met de augmented reality bril.  Ronald de Feyter, Manager Field Service bij Daikin, was betrokken bij het project. “Om de tijd bij klanten en onderbreking van het werk tot een minimum te beperken, zochten we naar een manier om onze field engineers nog efficiënter te laten werken”, vertelt hij. “Onze field engineers doen momenteel gemiddeld twee bezoeken per dag. Bij complexere storingen zijn ze veel tijd kwijt met het opzoeken van bijvoorbeeld schema’s en storingsinformatie. Contact hierover met de servicedesk verloopt voornamelijk nog telefonisch. Het blijkt lastig om complexe problemen te beschrijven zonder dat iemand kan meekijken. Dat moest anders.”

Naslagwerk en ondersteuning

De AR-bril geeft monteurs toegang tot databases, waarin ze bijvoorbeeld storingsmeldingen kunnen opzoeken. Komen ze er niet uit, dan kunnen ze de servicedesk inschakelen. Mark Smit, directeur van Gem Vision, levert deze techniek: “De bril is slim gemaakt, waardoor je tegen de bril kunt praten en het in staat is om objecten en codes te herkennen. Door een GPS-functie ziet de servicedesk waar de monteur zich bevindt. En wat hij live ziet, ziet de servicedeskmedewerker via het platform op zijn scherm. Ook kan de monteur foto’s en filmpjes maken. Dit materiaal wordt automatisch opgeslagen. Een werkbon is op die manier ook zo ingevuld: even dicteren, eventueel een foto erbij, en klaar.” De techniek kan ook gebruikt worden voor trainingsdoeleinden, of op junior-monteurs met ‘back-up-kennis’ op pad te sturen.

Meer voorbeelden

Daikin is niet de eerste of enige die deze techniek aanwendt in de installatiebranche. Zo werkt ook Remeha aan een app voor het servicen van toestellen, en heeft Villeroy & Boch de techniek voor het ontwerpen en engineeren van badkamers. Klik hier voor meer voorbeelden van gebruik in de badkamer. Ook Eneco heeft in het verleden proeven gedaan met augmented reality voor monteurs.

2 reacties op “Slimme bril helpt monteur

  1. Marcel schreef:

    Is de bril ook verkrijgbaar op sterkte? Ik zelf kan niet zonder leesbril.

  2. […] actief met de techniek. Ook BAM Techniek en Breman in Zwolle zijn actief met de hololens. Ook Daikin experimenteert met virtual reality voor haar monteurs. Remeha ontwikkelt een app voor […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.