fbpx
Nieuws

Steeds minder onderdelen in cv-ketel

Steeds minder onderdelen in cv-ketel

Een HR-ketel bestaat in de toekomst nog maar uit een vier à vijftal onderdelen.

 

 

Dat is althans de visie van fabrikant Ebm-papst dat onderdelen levert voor een groot aantal ketelfabrikanten in Nederland. Ebm-papst, systeemleverancier voor gas-luchtmengsels voor condenserende ketels, verwacht dat in de toekomst alle ketels uit een handvol systeemcomponenten bestaan. Deze zullen dan ook in zijn geheel vervangen dienen te worden. Dit betekent dat monteurs steeds minder met losse modules hoeven te werken. “Dit betekent dat in onderhoud aanzienlijk bespaart kan worden op de (reparatie)uren”, aldus productmanager Rob Peeters van Ebm-papst in vakblad Installatie en Sanitair.

 

Ebm-papst levert naast energiezuinige ventilatoren voor ventilatiesystemen ook onder andere gasventilatoren, gaskleppen en branderautomaten (Argus Vision) voor veel grote ketelleveranciers in Nederland. De gezamenlijke systeemtechniek is al te vinden in de Tzerra van Remeha, die uit vier losse systeemcomponenten bestaat.

 

Gasventilator 

Het nieuwste pneumatische systeem NRV 118 bestaat uit een hoog rendement EC gasventilator inclusief venturi, gasklep en brander automaat. Deze combinatie van gasventilatoren en regeltechniek uit één enkele bron is een trend in de condenserende keteltechnologie, vertelt Peeters. Het productportfolio van premix gasventilatoren in combinatie met een pneumatische of elektronische gasklep en regeling, is beschikbaar van 0,5 kW tot 1 MW.

 

Modulatie

De fabrikant is er in geslaagd om 1:10 modulatie te halen. Hiermee kan het best mogelijke warmtecomfort in moderne energiezuinige gebouwen gerealiseerd worden. Dit brede modulatiebereik voldoet aan de vraag naar minder warmte productie in de moderne energiezuinige gebouwen, maar met behoud van een optimaal warmwatercomfort in een compact systeem. De nieuwe F01 gasklep is bedoeld voor gebruik in toekomstige systemen die elektronisch gekoppeld zijn, een tweede trend die Peeters waarneemt.

7 reacties op “Steeds minder onderdelen in cv-ketel

  1. Floor schreef:

    Tja, het wordt steeds meer teletubbie niveau.
    Betekend dus dat voor een relatief simpele storing een compleet onderdeel vervangen moet worden. In het licht van duurzaam en verantwoord ondernemen is dit geen goede ontwikkeling. Onnodig afval creëren omdat een groot deel van het onderdeel nog gewoon in orde is.

    Als professional moet je hier niet blij mee zijn. Het werkt beunhazen in de hand want een onderdeel vervangen kan iedereen. Krijg je een statuscode 5, vervang “pompmodule”.

    Nouja, er zijn natuurlijk voordelen, minder onderdelen op de plank en sneller vervangen. Maar vakkennis is straks al helemaal niet meer nodig.

  2. Alfons Heetjans schreef:

    Deze ontwikkeling is al jaren gaande en druk de kostprijs bij ketelleveranciers, alleen is ’t dodelijk voor de installatiebranche. Vakkennis is geen toegevoegde waarde meer, ketel plaatsen en inbedrijfnemen door op fabrieksinstellingen te drukken.

    Jammer want een vakkundige installateur kan met de juiste afstelling de ketel veel zuiniger afstellen, wat op den duur meer oplevert dan een iets goedkopere ketel.

    Ook zal men meer zelf aan de slag gaan, foutcode uitlezen, online onderdeel kopen en erin schroeven, zonder het besef dat hier wel om een gastoestel gaat.

  3. Peter Wouters schreef:

    Als professional ben ik hier niet blij mee, de ketels zullen wel goedkoper worden maar de onderdelen duurder,en die kun je op de hoek van de straat kopen ( weg vakmanschap )Zullen we dan ook maar de storingen naar de fabrikant door sturen.

  4. Jurgen schreef:

    Het is een feit dat producten meer plug and play worden. Of dit “leuk” is voor de vakman of handel is niet zo relevant. Kijk wat je ermee kan en zorg ervoor dat je je dienstverlening uit gaat breiden. De vakman wordt alleen maar belangrijker. Niemand kan beter meedenken met de klant op het gebied van comfort verhogende en kostprijs verlagende dienstverlening. Dat zal in de toekomst het onderscheidt moeten zijn tussen de vakman en de beun/consument!

  5. Ferry TA Control schreef:

    Opzich een goede ontwikkeling dat storingen makkelijker op te lossen zijn.
    waar ik mij wel zorgen om maak: Als mijn ventilator kapot is, moet ik ook gelijk het gasblok en de brander automaat mee vervangen. Die zijn toch niet kapot? dus waarom moet ik die dan vervangen?

    Ik kan me zo voorstellen dat zo’n dergelijke module goedkoper is dan een losse ventilator + los gasblok + losse branderautomaat.

    Echter zal hij wel duurder zijn dan een losse ventilator.

    We kunnen het toch niet tegenhouden

  6. Erik van Egmond schreef:

    Her en der worden de regels op installatiewerk aangescherpt, de installateur zou weer naar school moeten….waarvan gaan wij dat betalen? een redelijke marge op een keteltje valt niet eens meer te behalen, de fabrikant rijdt zich een rotje op storingen aan ketels welke door beun en teun zijn aangelegd (gaat ook ten koste van de goede naam)
    Nu gaan ze de ketels zo maken dat beun en teun ze ook kunnen repareren. Dat lost hun probleem gedeeltelijk op maar gevaarlijke situaties blijven ontstaan!
    Mijn voorstel is gewoon de netto prijs omhoog en als je dan als erkend installateur de garantiekaart instuurt, volgt er een creditnota van de fabrikant.
    Resultaat, blije klant, installateur en fabrikant……dit is ook geen oplossing zo

  7. O.Giliam schreef:

    Erg leuk, maar wel bijzonder duur als je bijvoorbeeld een pakkingring zou willen vervangen dat je dan een hele unit moet verkopen.
    Nog even en er hoeft helemaal niets meer nagezien te worden, gewoon een nieuwe ketel en je hebt totaal geen problemen meer.
    Als het die kant op moet dan hoeft het voor ons niet meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.