
Ruim 62 procent van alle bouwbedrijven in Nederland is tijdens kantooruren regelmatig slecht telefonisch bereikbaar. Daarmee staan bouw- installatie en klusbedrijven in de top vijf van slechts bereikbare bedrijven van Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl op basis van feedback voor 150.000 bedrijven en een online onderzoek onder 3.700 consumenten. Vooral gemeenten en webshops nemen nauwelijks de telefoon op, maar ook winkels en financiële instellingen zijn naast bouwbedrijven opvallend slecht bereikbaar. Bedrijven in de provincies Gelderland en Zeeland zijn het beste telefonisch bereikbaar, bedrijven in de regio Utrecht en Noord-Holland het slechtst.
Kwart gaat naar concurrent
Bijna 30 procent van de consumenten die het bedrijf niet konden bereiken per telefoon, belde voor een bestelling, afspraak of een reservering. “Dit percentage consumenten belt dus heel gericht en kan direct een klant of omzet kosten, terwijl de ondernemers in ons kwalitatieve onderzoek wel aangeven het belang van telefonische bereikbaarheid te kennen” licht Petra van Dreumel van Telefoonboek.nl toe. Ruim 35 procent wilde informatie over een dienst of product en 7 procent een prijsopgave. Verder geeft één op de vier personen aan naar een concurrent te gaan wanneer ze het bedrijf niet telefonisch kunnen bereiken.
Het onderzoek werd gedaan in het kader van de introductie van Places Antwoordservice. Hierbij kunnen ondernemers de telefoon laten beantwoorden door een persoonlijke assistente op momenten dat zij niet bereikbaar zijn.“Juist bouwbedrijven hebben hier veel baat bij. Als loodgieter of timmerman kun je vaak niet de telefoon beantwoorden wanneer je met een klus bezig bent, maar wil je ook geen offerte-aanvragen of opdrachten mislopen.”