fbpx
Nieuws

Vaart achter techniekonderwijs

De techniekbranches en het ministerie van Onderwijs gaan een Versnellingsagenda voor het techniekonderwijs opstellen. Doel van deze agenda is om rond het thema techniekonderwijs en arbeidsmarkt een aantal concrete acties te benoemen. Een werkgroep met vertegenwoordigers vanuit het ministerie en van de brancheorganisaties Uneto-VNI, Bouwend Nederland, Koninklijke Metaalunie en FME zorgt voor de uitwerking van deze Versnellingsagenda. Dit is de uitkomst van een overleg tussen de voorzitters van de techniekbranches en de ministers Van Engelshoven en Slob van het ministerie van OCW.

Onderwerpen

In het gesprek tussen de twee bewindslieden en de voorzitters Terpstra (Uneto-VNI), Verhagen (Bouwend Nederland), Kaanen (Koninklijke Metaalunie) en Dezentjé (FME) is onder andere gesproken over oplossingen om het tekort aan technische vakmensen terug te dringen. Ook is van gedachten gewisseld over de beschikbaarheid van vmbo-techniekopleidingen. Evenals over het belang van bedrijfstakscholen en opleidingsbedrijven, digitalisering en een optimale aansluiting van onderwijs en bedrijfsleven.

Impuls

Voorzitter Doekle Terpstra van Uneto-VNI: ‘Wij denken graag mee om het techniekonderwijs een impuls te geven. We willen daarbij onze praktijkkennis inbrengen voor een optimaal resultaat voor alle partijen.’

De Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) neemt deel aan de werkgroep die eraan werkt om de Versnellingsagenda op te stellen.

3 reacties op “Vaart achter techniekonderwijs

  1. gerrit vermeulen schreef:

    een mogelijke oplossing zou zijn om MBO opleidingen zoals installatie techniek en elektro techniek alleen aan te bieden als BBL opleiding i.p.v. BOL.
    het voordeel is dat leerlingen gelijk instromen bij bedrijven in een BBL traject

  2. Matthijs Leegwater schreef:

    Heb hier wel gedachtes over het is jammer dat het een keuze deel is op het VMBO .
    Ook wij ondervinden hier de gevolgen van en hebben de Total-ID academy in het leven geroepen om de transtitie van de monteurs mogelijk te maken . info@total-id.com als je geinformeerd wilt woren over de mogelijkheden

  3. willem schreef:

    De installatie -en netbedrijfschool van de toekomst.

    In het verleden had bijna elke bedrijfstak wel een bedrijfsschool. Naast een gedegen opleiding werd je tevens de cultuur van het bedrijf bijgebracht.
    Zowel de leerlingen als de bedrijfstak waren trots op hun school. Een mooi vak leren, waar je zelf voor gekozen had met een baangarantie in het bedrijf, en je kreeg er ook nog een beloning voor in de vorm van een salaris.
    Er waren bedrijven bij waar je na je opleiding overal aan het werk kon. Phillips, Hoogovens, de Nederlandse Spoorwegen, KLM, Fokker om er maar enkele te noemen. In de distributie sector gas- en water volgden de medewerkers de GAWALO. In de elektriciteitssector werden links en rechts door energiebedrijven zelfstandig opleidingen opgestart.
    Kortom men was zich bewust van het feit dat gericht opleiden en leren binnen een bedrijf de juiste manier was om een vakkundige medewerker(ster) af te leveren.
    Helaas zijn er nu, in 2018, minder bedrijfsscholen, maar de vraag naar vaklieden is groter dan ooit te voren. Met de huidige vergrijzing zal deze vraag alleen maar toenemen.

    Landelijke aanpak
    Inmiddels kennen wij in de Energiesector weer diverse praktische en theoretische opleidingen. Men zoekt nog steeds naar de juiste structuur. Een landelijke aanpak in de sector zal naar mijn mening de beste oplossing zijn, en zal men kunnen samenwerken met goedwillende ROC’s. Een zelfstandige opleiding van gecertificeerde docenten is zeker ook de moeite waard om te bestuderen.

    Niet zelf weer het wiel uitvinden
    Creëren een school met diverse disciplines. Waarin de opleiding breed is. Leerlingen krijgen een basis opleiding en de branche geeft aan waar op dat moment de behoefte ligt. Organisatie die zich hebben aangesloten bij de school zowel als financier als betrokken instantie krijgen de voorkeur om kandidaten te selecteren. Leidt dus op naar behoefte. Geef baangarantie en zorg dat men up to date blijft “leren je arbeidsleven lang”.

    Verantwoording:
    Tevens vind ik dat de Netbeheerders en de installatie branche een bijdrage aan de opleidingen in hun budget moeten opnemen. Zij zijn er ook bij gebaat dat er in hun netten en installaties op de juiste vakkundige en veilige wijze wordt gewerkt. Wie betaalt die bepaalt. De overige financiële benodigdheden zullen van de overheid en de leverancier
    ( reclame via sponsoring) van onze producten moeten komen. Kortom een zelfstandige landelijke infra- installatie bedrijfsschool, gefinancierd vanuit de branche.

    Innovatie
    Innovatie zal als een rode draad in de opleidingen zichtbaar moeten zijn. De techniek staat niet stil. Alternatieve energie is de toekomst, dat vereist vaklieden met een breed technisch inzicht. Maatwerkopleidingen zullen in de toekomst vanzelfsprekend zijn.
    De medewerkers in de energie en installatie branche vinden we verspreid door het gehele land. Op hun specialisatie zal door branche veelvuldig beroep worden gedaan. Aangenomen werk in het buitenland zal zich ook aandienen. Kortom wij moeten onze leerlingen een goede basis geven zodat zij zich in de toekomst goed kunnen blijven ontwikkelen.
    Het competentie gericht leren is zeker een goede bijdrage hierin.

    Locatie:
    De locatie zal gunstig gekozen moeten zijn. Midden in het land.
    Goed bereikbaar voor openbaarvervoer is een pre.
    Maak desnoods drie locatie verdeeld over Nederland.
    Denkbaar: Zwolle, Gouda, Eindhoven.

    Willem van Dongen
    Gasinstructeur Stedin Bedrijfsschool
    Rotterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.