fbpx
Nieuws

Veel mis met facturen warmtenetten

Warmtenetten worden gezien als een belangrijke factor in de energietransitie. Maar met de transparantie rondom de afrekeningen voor stads- en blokverwarming is nog veel mis, zo oordeelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Warmteleveranciers moeten veel transparanter worden. De helft voldoet niet.

Bewoners die voor de verwarming van hun huis en hun tapwater zijn aangesloten op een warmtenet moeten van hun warmteleverancier duidelijke en transparante informatie krijgen over wat zij voor hun verbruik moeten betalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar de transparantie van warmtefacturen. Hieruit blijkt dat de helft van de warmteleveranciers facturen verstuurt die voldoen aan de vereisten voor transparantie. De overige onderzochte warmteleveranciers sturen hun klanten nog steeds facturen die niet transparant zijn en dus niet aan de regels voldoen. De ACM treedt hier tegen op.

Bij blokverwarming en stadsverwarming, maar ook bij collectieve installaties moeten huishoudens individueel bemeterd en afgerekend worden. Dit is vastgelegd in de Warmtewet.

Veel klachten

De ACM is het onderzoek naar warmtefacturen gestart, omdat er bij ACM ConsuWijzer veel signalen en vragen over niet-transparante warmtefacturen binnenkwamen. De ACM heeft warmteleveranciers daarom in december 2020 gewezen op de eisen waar facturen aan moeten voldoen en heeft daarbij ook aangekondigd te gaan handhaven. Warmteleveranciers moeten hun klanten 1 keer per jaar een eindafrekening sturen. Op de factuur moet duidelijk staan hoeveel warmte er is verbruikt en welke kosten de verbruiker moet betalen. Bij de weergave van de kosten moet ook duidelijk gemaakt worden of het gaat om vaste kosten of variabele kosten.

Misstanden

Bedrijven die facturen sturen die niet aan de regels voldoen, zetten bijvoorbeeld alleen bedragen exclusief BTW op de rekening of leggen niet duidelijk uit met welke eenheden ze rekenen. Het is dan niet voldoende duidelijk of een bedrag per dag of per gigajoule (GJ) moet worden betaald. Daarnaast bundelen sommige aanbieders de kosten of brengen ze een gemiddeld tarief in rekening zonder uit te leggen hoe die berekening tot stand is gekomen. Warmteleveranciers die facturen sturen die niet aan de eisen voldoen, moeten deze alsnog binnen 3 weken aanpassen. Doen zij dit niet, dan treedt de ACM handhavend op. De ACM blijft ook controleren op de transparantie van warmtefacturen.

Op de website van ACM ConsuWijzer staat uitgelegd welke kosten er op een warmterekening staan en wat verbruikers kunnen doen als zij het niet eens zijn met de in rekening gebrachte kosten. De ACM roept consumenten op om een melding te doen bij ACM ConsuWijzer als zij vermoeden dat hun factuur niet aan de eisen voldoet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.