
In Wageningen is het eerste verwarmde fietspad van Europa aangelegd.
De komende 3 jaar is als proef een stuk pad van 50 meter uitgerust met het systeem van Easypath Nederland BV en de TU Delft. Het proefgedeelte van 50 meter is voorzien van betonnen platen met een buizensysteem. De zonnewarmte die verkregen wordt, wordt afgevoerd en opgeslagen in de bodem, en weer naar boven gehaald wanneer het pad vorstvrij gemaakt dient te worden. Door de combinatie van zonne-energie en warmte/koude-opslag is het fietspad klimaatneutraal.
Geen uitglijders
Het grote voordeel van de verwarmde betonnen platen is dat deze nooit bevriezen, en dat er dus niet gestrooid hoeft te worden en ook de veiligheid van de fietsers niet in gevaar komt. Ook biedt deze methode kansen voor kwetsbare natuurgebieden, die nu schade kunnen ondervinden van het strooien met zout. In de loop van 2014 wordt op dit stuk fietspad ook “glow in the dark” wegmarkering aangelegd. Dit is wegverf die oplicht in het donker. Op deze manier kunnen onverlichte paden, toch veilig van verlichting worden voorzien.
Hieronder een tv-item van Omroep Gelderland
Oude wijn in nieuwe zakken…..
http://www.ooms.nl/nl/1/287/.aspx
http://www.ooms.nl/File.aspx?id=b0d2528e-140c-481d-9f30-5a2d4bd5ebad
het lijkt mij een zeer slecht systeem nl.
1 Fietspaden verzakken in onze bodemgestelheid (kans op lekkages)
2 I.v.m. corrosie dure materialen toepassen (b.v. r.v.s.)
3 Materialen moeten in meer of mindere mate flexibel zijn i.v.m
trillingen. ( b.v. tractor die er over rijdt)
4 Er is een pomp(en) nodig (Extra Energie)
5 Er moeten allerlei beveilingen op als de pomp t.g.v. lekkage droog
komt te staan
6 Als er bepaalde secties uitvallen (b.v. defecte pomp) kunnen er
ongevallen plaatsvinden omdat het plotseling niet meer ontdooid is
7 als er plassen op het wegdek staan en men rijdt er doorheen terwijl
het hard vriest zal het profiel van de band dicht vriezen en dus
spekglad worden.
Conclusie: Gewoon strooien : 100% ontdooid wegdek
Er zullen toch altijd weer van die ouwe azijnzeikerds zijn die niet openstaan voor innovatie….