fbpx
Nieuws

Voetbalsupporters wekken energie op

Voetbalsupporters wekken energie op

Bezoekers van de wedstrijd Feyenoord-AZ afgelopen zondag hebben energie opgewekt door speciale looptegels die kinetische energie omzetten in elektriciteit.

 

Test

Het Rotterdamse bedrijf Energy Floors had de energie-opwekkende tegels bij wijze van test in De Kuip neergelegd voor de stoeltjes van Vak W4 op de Maastribune en in het Maasgebouw, voor de deuren naar Vak W. De Sustainable Energy Floor kan per tegel 2 tot 20 Watt opwekken, afhankelijk van het gewicht van de persoon, soort beweging en maximale doorbuiging van de tegel. De elektromechanische technologie die Energy Floors gebruikt voor de vloermodules was de eerste op de markt en gepatenteerd in Europa en de VS.

 

Piek bij gelijkmaker

Inmiddels zijn de eerste resultaten van de test bekend: de tegels in de hal hebben veel meer stroom opgeleverd dan die voor de stoeltjes. Waarschijnlijk werd er, door de achterstand die Feyenoord lange tijd had, weinig gesprongen door de supporters. In blessuretijd viel alsnog de gelijkmaker voor Feyenoord: toen was er een duidelijke piek van ongeveer 10 seconden. Deze piek leverde bij één rij in vak W 600 watt op. Op de tegels in de hal was voor en na de wedstrijd continu beweging. 

 

Telefoon opladen

Energy Floors bedacht eerder al de Sustainable Dance Floor. De technologie uit deze dansvloer is nu ook toegepast op de Sustainable Energy Floor, geschikt voor onder andere vliegvelden, stations, stadions, publieke ruimtes, kantoorpanden en appartementencomplexen. De gegenereerde elektriciteit kan onder andere worden gebruikt voor (LED)-verlichting, het tonen van interactieve advertenties en het opladen van smartphones.

Op maat

De toplaag van de Sustainable Energy Floor wordt per klant op maat gemaakt. Verschillende materialen zijn mogelijk, variërend van gerecycled rubber en glas tot bamboe en synthetische materialen. Ook een toplaag met zonnepanelen (Hybrid Energy Floor) is mogelijk, alsmede een extra stevig uitgevoerde toplaag die geschikt is voor rustig rijdend verkeer in parkeergarages, bij tolpoortjes en voor stoplichten.

 

Foto: German Villafane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.