Dit is wat gebrekkig onderhoud tot gevolg heeft. Gelukkig had deze bewoonster een lekke warmtewisselaar, waardoor er wél een kundige servicemonteur moest komen kijken naar de cv-ketel. Deze heeft in 15 jaar tijd geen noemenswaardig onderhoud gehad, behalve dat de installatie af en toe is bijgevuld en kleine reparaties heeft gehad van een bekende. De onderkant van de rookgasafvoer is helemaal weggerot. Dit was voor het oog aan de buitenkant niet zichtbaar, maar had bij een goede onderhoudsinspectie natuurlijk allang opgemerkt moeten zijn.
Nu heeft de lekke warmtewisselaar de bewoonster gered. Want je moet niet denken wat er gebeurt was wanneer de rookgassen vrij spel hadden gekregen.
Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.
Hoe kan dat in godsnaam ik heb onlangs een kelel nefit turbo 21V vervangen van bijna 30 jaar oud en daar zag de rookgasafvoer er nog bijna als nieuw uit.
Ligt ook vaak aan het merk cv-ketel, omgeving, branduren.
Toestel met RVS wisselaar?
Dit heb ik zelf ook een keer gezien bij een klant . RVS wisselaar met alu rookgas, was 5 jaar in gebruik en alu rookgas geheel weggevreten. galvanisch element.
in rookgassen zit zwavel, als er geen condensering ergens plaatsvind, dan verdwijnt deze zwavel gewoon in de buitenlucht, maar als er ergens wél condenserinng plaatsvind (waar b.v. de rookgasafvoer door een koude omgeving voert) dan wodt de zwavel opgenomen in het condenswater en kan de zwavel het aluminium “opvreten”. De rookgasafvoer in zijn geheel (dus ook zeker de dakdoorvoer) in RVS en tegenwoordig ook in kunsstof uit te voeren, voorkomt dit. De kosten zijn dan wel hoger bij de aanschaf maar op de langere termijn goedkoper en ook vooral veiliger !
Een lekke warmtewisselaar en een door gerotte warmte afvoer!
Vermoedelijk is de condensaat afvoer bij de onderhoudsbeurten niet schoongemaakt.
Laten amateurs en leken hun opmerkingen a.u.b. achterwege.