
Asfalt vorstvrij houden door de warme lucht van het riool onder de weg te blazen. De vinding komt van een plaatselijk aannemer.
In Woerden wordt op een industrieterrein een proef uitgevoerd met het systeem dat wegenbouw-aannemer Frank Kleywegen bedacht. De proef wordt op 150 meter weg gehouden. Het systeem onttrekt warmte uit de onder de weg gelegen riolering, en blaast dit onder het wegdek. Doordat regenwater niet meer op het riool gaat worden geloosd, neemt de gemiddelde temperatuur van het geloosde water toe, zo concludeert Kleywegen.
Doordat afvalwater in beweging is, heeft de Woerdense aannemer een systematiek ontwikkeld waarbij de opgewarmde lucht via een buizennetwerk door natuurlijke trek onder het wegdek terecht komt. Er hoeft dus geen pomp aan te pas te komen. Het systeem biedt geen soelaas bij zware vorst, maar wel bij temperaturen net onder het vriespunt. Volgens de bedenker is het systeem ook in staat om oververhitting (en scheuren) in zomerhitte tegen te gaan.
Wat een geweldig idee voor het hergebruik van restwarmte uit het riool. Ik ben benieuwd of deze proef navolging heeft gevonden. Is dit systeem toepasbaar op grote schaal? Het zou een aanzienlijke bijdrage tot een hogere verkeersveiligheid betekenen.