fbpx
Bericht

Consument in ongewis over warmtepomp

Consument in ongewis over warmtepomp

Consumenten weten inhoudelijk weinig van warmtepomptechniek en stappen niet snel naar een installateur voor advies. De techniek heeft bovendien het stempel ‘duur’.

 

 

De bekendheid met warmtepompen is nog vrij laag. Ongeveer de helft van de consumenten heeft er wel eens van gehoord, maar inhoudelijk is men nog weinig op de hoogte van de voordelen en mogelijkheden. Deze onbekendheid resulteert ook in een laag aandeel consumenten dat de aanschaf van een warmtepomp ook daadwerkelijk overweegt. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy.

 

De bekendheid met warmtepompen onder consumenten is laag. Ongeveer de helft heeft er op z’n minst wel eens van gehoord (52%), maar slechts 15% geeft aan ook echt te weten wat een warmtepomp is. Woningeigenaren zijn bekender met warmtepompen als alternatieve energiebron dan huurders; 60% van deze groep geeft namelijk aan er wel eens van gehoord te hebben tegenover 42% van de huurders.

 

Harde kern voorlopers

Vrijwel alle ondervraagde consumenten geven aan de aanschaf of het gebruik van een warmtepomp nog nooit te hebben overwogen (97%). Toch is ongeveer 2% wel serieus geïnteresseerd. Dit komt overeen met de uitkomsten uit consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy van vorig jaar. Toen bleek er een ongeveer even grote ‘harde kern’ van voorlopers of early adaptors te zijn dat aanschaf of gebruik van een warmtepomp overweegt. Toentertijd gaven we de inschatting van een potentiële markt van ongeveer 200.000 huishoudens. De huidige uitkomsten lijken dit te bevestigen.

 

Koopargumenten 

De belangrijkste redenen om een warmtepomp te overwegen zijn de mogelijkheden om energie te besparen (51%) en de bijdrage aan een beter milieu (47%). Een opvallende reden om eventueel een warmtepomp aan te schaffen is dat men verwacht met een warmtepomp niet meer of minder afhankelijk te zijn van een energieleverancier (23%). Hier staat wel tegenover dat een warmtepomp als duur wordt ervaren (33%), dat veel consumenten verwachten dat deze niet in de woning kan worden toegepast (16%) en dat men verwacht dat een warmtepomp veel plaats inneemt (12%).

 

Voorlichting: installateur buitenspel

De consument is gevraagd door welke partij men zich als eerste zou laten adviseren als men zou besluiten een warmtepomp aan te schaffen. Opvallend is dat in totaal slechts een vijfde aangeeft naar een installateur (16%) of fabrikant (4%) te gaan voor advies. Onafhankelijke voorlichtingsinstanties zoals de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis of Milieu Centraal worden het meest genoemd (32%), ook denkt men vaak aan energieleveranciers (12%). Tevens zou een groot deel niet weten waar men informatie zou kunnen krijgen (30%). Het lage percentage dat de fabrikant van warmtepompen noemt als informatiebron komt ook omdat de consument deze simpelweg niet kent. Men weet dus niet dat reguliere fabrikanten van bijvoorbeeld cv-ketels en airconditioning ook warmtepompen kunnen leveren als onderdeel van een totaaloplossing.

 

Conclusie

Voor de installatiesector ligt er dus nog een uitdaging om enerzijds de bestaande potentiële markt van early adaptors te verzilveren en anderzijds de potentiële markt te vergroten door nieuwe klantgroepen aan te boren.

11 reacties op “Consument in ongewis over warmtepomp

  1. Floor schreef:

    Nou, open deur. Waar gaat de consument als eerste informatie zoeken?
    http://www.google.nl

    Het probleem is dat de techniek te onbekend is, mensen gaan niet eens zoeken omdat ze niet weten dat de techniek bestaat of dat het voor hun situatie van toepassing is.

    Overigens lijkt mij de combinatie met een WKK of een alternatieve (elektrische) energiebron helemaal interessant.

  2. F. Ubels schreef:

    Hoeveel consumenten kennen de werking van een koelkast / vrieskast ?
    Toch heeft ongeveer iedereen zo’n apparaat of zelfs meerdere.
    M.i. laat de marketing van “ons” techneuten het ernstig afweten.
    Techniek is nog steeds een vies woord en mensen zullen zich er niet snel in verdiepen. Daar komt nog bij dat de inhoud van de reclameboodschappen eigenlijk geen inhoud is maar veel nietszeggende bla-bla. kijk eens naar de woonprogramma’s die op t.v. verschijen. Dit is puur zendtijdvulling waar iedere zinnige inhoud ontbreekt. Bij mijn weten zijn er verschillende technische groeperingen die deze programma’s sponseren. Gebruik ze dan ook om techniek uit te leggen aan het publiek. Uit het artikel blijkt ook dat we erg afhankelijk zijn van Consumentenbond, VEH, Milieu centraal e.d. Dat zijn nou niet direct organisaties die technisch inhoudelijk hun zaken onderbouwen maar meer reageren op de politieke waan van de dag en het erg druk hebben met de kleur van de omkasting of wat voor stoel de koningin in de kamer heeft staan.

  3. Koos Verbart schreef:

    Ik vindt de uitslag niet verrassend, wij staan als installateur minimaal 2x per jaar op kleine beurzen voor consumenten. Wij promoten dan de warmtepomp techniek en hebben vaak een een werkende warmtepomp tot onze beschikking. Onze ervaring is dat de kennis van de WP onder de bezoekers aan onze stand zeer gering is. Men weet meestal niet dat warmtepompen voornamelijk ingezet worden met LT verwarming. Ook de lucht- water warmtepomp is zeer onbekend. De eerste vraag die gesteld wordt is vaak hoe diep er geboord moet worden. Er valt altijd zeer veel uit te leggen. Wij zien het als een investering in de toekomst om de warmtepomp en onze kennis daarvan te promoten. Ook zien we dat we naar aanleiding van deze promotie opdrachten krijgen. Kortom de warmtepomp zorgt bij ons bedrijf voor een positieve uitstraling.

    Koos Verbart Installatietechniek.

  4. Rob Zweedijk schreef:

    Even een reactie van een consument uit België,
    Ook ik overweeg om de gasketel te vervangen door een warmtepomp, de premies en belastingvoordeel zijn hier zeker interessant, maar als ik alles bij elkaar optel is het electriciteitsverbruik toch redelijk hoog waardoor de investering pas op zijn vroegst na 10 jaar begint te renderen. Dus voorlopig heeft geen installateur mij kunnen overtuigen.
    Rob.

  5. Ewout schreef:

    Wat een verrassing . De door mij ontworpen installatie op de foto. Maar inderdaad, de consument snapt vaak niet hoe het werkt. Hier ligt de uitdaging voor installateur maar ook voor de architect. Hierdoor is het geen EPG tool maar een hoogwaardig duurzame installatie die je aanbiedt. Deze klant heeft overigens €165,-per maand energielasten voor 2200 kuub woning

  6. De Gooyer schreef:

    Toch vreemd dat men internet niet als informatiebron zou vermeld hebben. Daar staan toch zeer veel informatieve websites over warmtepompen.
    De installateurs (met enige goede uitzonderingen !) lopen toch echt vaak achter de feiten aan: m.i. is er geen conservatiever beroepsgroep dan installateurs. Ik zou daar ook niet zo snel naar informatie vragen, want vaak zijn ze praktsich getgrouwd met enkele merken en wat daarnaast wordt aangeboden is veelal een onbekend terrein. Wat me het meest verbaast is dat men voor vragen wel naar de Consumentenbond gaat.
    Nou zijn er in het recente verleden wel grote missers geweest bij de installatie van warmtepompen en dat blijft bij de onwetende consument hangen.Veel verder dan: o ja die warmtepomp bij Jorritsma in Almere….dat gedoe met het boren etc.: nee voor mij nog geen warmtepomp…..ik wacht wel tot er goede pompen zijn.
    Nou die zijn er inmiddels legio, maar ook de gewone installateur weet nog steeds niet wat die techniek voor hem kan betekenen.

    De overheid slaat op het punt van voorlichting over de mogelijkheden van de warmtepomp ook de plank mis: wel veel aandacht voor bijvoorbeeld zonnepanelen, maar niet voor warmtepompen. Neem Duitsland (m.i. op dit gebied toch wel de voorloper in Europa): daar is een speciaal elektriciteitstarief voor warmtepompgebruikers. Moet je daarvoor eens in Nederland komen….
    Een onuitputtelijke bron van energie in Nederland is(naast lucht) het water: daaruit kan met een warmtepomp zeer veel energie worden gewonnen. Wanneer men in steden langs de rivieren (waarover geklaagd wordt dat ze te warm zijn) meer gebruik zou maken van dat water, zou een groot deel van het energieprobleem opgelost kunnen worden.
    De combinatie: zon/wind en warmtepomp zou een mooie oplossing zijn voor het energieprobleem.

  7. Martin Kleintunte schreef:

    Veel en objectieve informatie kan de particuliere of zakelijke opdrachtgever verkrijgen bij VIBA-EXPO in Den Bosch (naast Brabanthallen)> Behalve diverse types warmtepompen (zowel met bodemsysteem als op ventilatie lucht of buitenlucht.

    De moeite waard om daar eens te gaan kijken. Behalve techniek oook veel over duurzaam bouwen.

  8. johan schreef:

    deze foto werkt niet echt mee om een warmtepomp te promoten
    ik zou eerst een stuk bij mijn huis aan moeten bouwen om dat ding te kunnen plaatsen laatste keer dat ik heb gekeken wat zon pomp kost is het al gauw 3 keer duurder dan een cv en die sluit je aan met 5 leidingtjes deze wamtepomp op de foto heeft een heel spinneweb aan leidingen instalatie kosten zijn dus ook vrij hoog

  9. kachelsmid schreef:

    mijn ervaring is dat 80% van de warmtepompgebruikers als het kon graag de pomp omruilen voor een HR combiketeltje, minder lawaai minder energieverbruik, minder trammelant.

  10. Ewoutmuntz schreef:

    Toch nog maar een reactie.
    Inderdaad is decorontwerp een vrij zware installatie. Ik adviseer installateurs en consumenten en iedereen die er een heeft staan is tevreden. Drie to vijf vierkante meter vloeroppervlakte een energierekenening onder de 150€ per maand en geen gasafhankelijkheid.
    Ik zou graag iedereen overtuigen cq voorlichten.

  11. Warmtepompforum schreef:

    Wij hebben een druk bezochte website waarvoor
    wij graag informatie en opmerkingen voor ontvangen
    om zo consumenten goed te informeren.

    Dus als u heldere en eerlijke informatie heeft over
    warmtepompen, publiceren wij dit graag gratis voor
    u op onze website.
    U mag zelfs onze homepage vullen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.