fbpx
Bericht

Consument wil ruim aanbod in showroom

Consument wil ruim aanbod in showroom

Een uitgebreid aanbod van merken en producten en een goede verkoopbenadering zijn volgens consumenten de belangrijkste aspecten van een showroom voor sanitair. Detaillisten en installateurs kunnen hun showroom vaak nog beter afstemmen op deze wensen en behoeften. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

 

 

De helft van de consumenten oriënteert zich op nieuw sanitair via een bezoek aan een winkel of showroom. Aanbod en verkoopbenadering zijn daarbij met name belangrijk. Een ruim aanbod van sanitair is voor 64 % van de consumenten van belang, veel merken voor 46 %. Bij de verkoopbenadering wordt deskundig, vriendelijk personeel dat de tijd neemt, belangrijk gevonden. De uitstraling van de showroom is van minder belang. Consumenten hechten meer waarde aan assortiment en de kunde. Dat ze, bij gebrek aan voldoende personeel, soms even moeten wachten tot ze geholpen worden, wordt niet als storend ervaren. Agressieve verkooppraatjes daarentegen wel, zo blijkt uit het BouwKennis onderzoek.

 

Installateur op goede spoor
Installateurs met een showroom zitten voor een belangrijk deel op één lijn met de consument. De meeste installateurs gaan ervan uit dat de consument deskundig personeel belangrijk vindt bij een bezoek aan de showroom. Een ruim aanbod aan sanitair – het vaakst door de consument genoemd – komt onder installateurs op de derde plaats. Ook persoonlijke aandacht wordt door de installateur vaak genoemd. Installateurs zijn het echter niet op alle punten eens met de consument. Zo noemen installateurs in tegenstelling tot consumenten relatief vaak ‘luxe uitstraling’. Ook komen een ruim aanbod aan merken, vriendelijk personeel en personeel dat de tijd voor je neemt bij de installateur ook veel lager uit dan bij de consument.

 

Detaillist: meer aandacht voor verkoopbenadering
Detaillisten geven evenals de installateur aan dat deskundig personeel volgens hen het het belangrijkste aspect van een showroom is voor de consument. Vervolgens lijken detaillisten zich echter meer te richten op het uiterlijk van de showroom dan op de verkoopbenadering. Zo worden ‘mooie en nette showroom’ en ‘overzichtelijk’ vaker genoemd dan vriendelijk personeel en persoonlijke aandacht. Slechts een handjevol detaillisten blijkt daarnaast te realiseren hoe consumenten denken over agressieve verkooppraatjes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.