
Een Kamermeerderheid wil vanaf 1 januari woon-werkverkeer als privékilometers gaan zien. Dit leidt volgens Uneto-VNI tot een forse kostenverhoging en verlies aan omzet voor installatiebedrijven.
De vereniging bepleit daarom dat in de nieuwe regeling een uitzonderingspositie wordt gecreëerd voor bestelbussen. De installatiebranche heeft dagelijks zo’n 40.000 bestelbussen op de weg.
De onderhandelaars van het Lente-akkoord willen dat vanaf 1 januari ook het woon-werkverkeer als privékilometers wordt gezien. Doorvoering van de plannen betekent voor deze ondernemers een forse kostenverhoging en verlies aan omzet, zo constateert Uneto-VNI. De ondernemersvereniging wil daarom dat de bestelbus wordt uitgezonderd of dat voor deze categorie een extreem laag forfait wordt ingevoerd en rekent hierbij op steun van staatssecretaris Weekers.
Kostenstijging
Als de plannen worden doorgevoerd, moeten werknemers hierover ook bijtelling gaan betalen. Dus ook wanneer een werknemer na zijn werk de bestelbus mee naar huis neemt om de volgende ochtend vanuit huis naar zijn werkplek te rijden. Uneto-VNI voorzitter Marcel Engels: “Dit betekent voor een werknemer met een zakelijke bestelbus ter waarde van 20.000 euro een extra belasting van 1.500 euro op jaarbasis. Aangezien de werknemer zijn werkgever zal vragen deze kosten te compenseren, komt dat neer op een kostenstijging van 2500 euro per werknemer.”
Omzetverlies
Als de werkgever niet de financiële middelen heeft voor compensatie, zal de werknemer ervoor kiezen om met het openbaar vervoer naar huis te gaan in plaats van met de bestelbus. Engels: “Hierdoor kan de werknemer minder opdrachten per dag uitvoeren. Dat leidt weer tot verlies aan efficiëntie en omzet voor de werkgever.”
Dringende oproep
Als de fiscale plannen van de onderhandelaars worden doorgevoerd, wordt volgens Uneto-VNI de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik en de afschaffing van de verplichte rittenregistratie in één klap nutteloos. Medewerkers zullen weer moeten aantonen dat ze geen privékilometers rijden. Dat betekent een forse verzwaring van de administratieve lasten. Engels: “Hiermee zijn we terug bij af. Uneto-VNI doet daarom een dringend beroep op de partijen en de staatssecretaris om af te zien van de nieuwe plannen met de bestelbus en de installatiebranche niet in de kou te laten staan.”
Dat wordt dan op de fiets naar het werk.
Dat wordt dan op de fiets naar het werk.