fbpx
Bericht
Installateurs laten social media kansen liggen

Installateurs maken nog steeds weinig gebruik van social media. Vergeleken met een jaar geleden zijn ze al wel iets actiever. Vooral LinkedIn is populair bij klantcontact. Facebook of Hyves worden gebruikt om ervaringen met collega’s uit te wisselen. Gemiddeld vier op de tien wil zich om deze reden aansluiten bij social media zo blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

 

Social media veroveren langzaamaan steeds meer plaats in de businessplannen van bedrijven. Niet alleen op de b2c-markt, maar ook voor de b2b-markt kunnen deze nieuwe mediavormen worden ingezet om potentiële klanten te bereiken.BouwKennis onderzocht van welke online netwerken E-installateurs en W-installateurs gebruikmaken om consumenten en zakelijke klanten te bereiken.

Particuliere klanten
Installateurs zetten nog altijd niet vaak social media in om consumenten te bereiken. Van de E-installateurs zegt 72% geen online netwerken te gebruiken. Onder W-installateurs is dat percentage nog groter; 81%. Een jaar geleden gebruikte echter nog ongeveer 90% van de installateurs geen social media. Zowel de elektrotechnisch installateurs als de werktuigbouwkundig installateurs gebruiken LinkedIn het vaakst om particuliere klanten te bereiken, respectievelijk 21% en 14%. E-installateurs zetten Facebook in als tweede social media tool en Twitter en Hyves volgen daarna. W-installateurs gebruiken de andere drie mogelijkheden maar zelden.

Zakelijke klanten
Ook voor de zakelijke markt worden de sociale netwerken niet vaak gebruikt. Van de E-installateurs en W-installateurs geeft respectievelijk 79% en 76% aan dit middel nooit te gebruiken. Als ze wel contact leggen via online netwerken, dan gaat dit wederom voornamelijk via LinkedIn. Waar voor de particuliere markt vooral de E-installateurs voor dit medium kozen, is dat voor de zakelijke markt andersom. Meer W-installateurs dan E-installateurs maken gebruik van LinkedIn. Facebook wordt door 6% van de E-installateurs nog wel gebruikt om businesscontacten te leggen, maar over het algemeen zien de installateurs weinig heil in het gebruik van Twitter of Hyves.

 

Aansluiten bij online collega’s
Over het algemeen geldt dat E-installateurs vaker dan W-installateurs social media inzetten om potentiële klanten te bereiken. LinkedIn zal door de installateurs vooral gebruikt worden om in groepsverband ervaringen uit te wisselen en een netwerk aan te leggen. Aan de installateurs is ook gevraagd of zij zich aan zouden sluiten bij een groep op Hyves of Facebook als een handelaar of fabrikant die voor collega’s aan zou maken (BouwKennis Communicatie Monitor 2011). Vooral W-installateurs (43% (zeer) mee eens) geven aan zich aan te willen sluiten. Van de E-installateurs is 37% het er (zeer) mee eens. Voor handelaren en fabrikanten liggen hier kansen om installateurs meer bij hun bedrijf te betrekken.

Social media in marketingmix
De rol van social media in de samenleving zal de komende jaren groter worden. Online strategieën worden in de toekomst dus belangrijker en de verwachting is dan ook dat installateurs steeds actiever zullen worden op social media. Iedereen die social media nu nog links laten liggen, moet zich realiseren dat deze media transparant zijn. Op social media wordt namelijk over elke branche gepraat, dus elk bedrijf is indirect al bij dit proces betrokken. Diegene die nu voorop loopt en investeert in de online ontwikkelingen, zal straks optimaal van de voordelen kunnen profiteren.

 

Lees hier een weblog over dit onderwerp.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.